Oefening “Laten komen en gaan van een erectie”

Home > Patiënt & Bezoeker > Patiëntenfolders > Oefeningen erectie

​Erectieproblemen komen regelmatig voor bij mannen. Meestal is een man wel in staat om af en toe een erectie te krijgen (bijvoorbeeld bij het wakker worden) maar deze verdwijnt snel weer. Dit betekent dat er niets stuk is aan de bloedvaten en zwellichamen van de penis maar dat andere factoren zorgen voor het erectieprobleem. Erectiestoornissen kunnen veel irritatie en faalangst geven bij de betreffende man. Dit veroorzaakt spanning, welke de seksuele opwinding (en dus de erectie) nog verder doen afnemen.

Hieronder wordt een oefening beschreven waarmee u de erectie kan trainen door de opwinding afwisselend te vergroten en te verminderen.

Eventuele vragen of moeilijkheden die u bij deze oefeningen ervaart, kunt u besproken met uw behandelaar op de poli seksuologie van het Zaans Medisch Centrum.

  • ​Zorg dat u voldoende tijd en rust neemt om deze oefening te doen. Zorg dat u niet gestoord wordt.
  • Laten komen en gaan van de erectie.
  • Richt uw aandacht eerst op het (zacht) strelen van uw penis en balzak. Richt uw aandacht op wat u voelt en welke sensaties u waarneemt. Het gaat hierbij niet om een erectie te krijgen maar om gedetailleerd voelen wat er aan uw penis te voelen is.
  • Langzaam mag u uzelf aftrekken. Daarbij gebruikt u uw seksuele fantasie om uzelf in de stemming te brengen en de opwinding te vergroten.
  • Als uw penis stijf wordt, stopt u met strelen en fantaseren om uw erectie te laten verdwijnen. Dit kunt u bereiken door uw aandacht meer op andere sensaties te richten en te stoppen met stimulatie.
  • Wanneer de erectie weer helemaal weg is, begint u opnieuw met strelen of licht aftrekken en fantaseren. U laat op deze manier een paar keer de opwinding omhoog komen en weer afzakken. Wanneer uw penis slap wordt, begint u opnieuw met strelen en fantaseren en aftrekken. Als hij dan weer stijf wordt, laat u opnieuw uw penis slap worden.
  • Daarna stimuleert u uzelf een laatste keer tot een erectie en als u wilt, kunt u deze keer langer doorgaan (als u makkelijk tot een zaadlozing kunt komen, kunt u uzelf tot een zaadlozing stimuleren).
  • U kunt eventueel ook glijmiddel gebruiken (bij voorkeur Topgel van Durex) bij deze oefening om de gevoelens nog sterker te maken.

Versterken van de bekkenbodemspieren

Waarschijnlijk kunt u uw erectie beter vast houden als uw bekkenbodemspieren regelmatig traint om ze in goede conditie te houden. Het zijn de spieren die u ook gebruikt om uw plas of een wind op te houden. U traint deze spieren door ze dagelijks in een serie van tien maal aan te spannen, 3 tellen vast te houden en dan te ontspannen. Deze oefeningen kunt u op verschillende momenten doen, het wordt echter afgeraden om het tijdens het plassen te doen.
Tijdens seksuele opwinding kunt u de bekkenbodemspieren ritmisch aantrekken en ontspannen. U zult merken dat het de gevoelens en prikkels versterkt.

Oefening tijdens vrijen met de partner

Als bovenstaande oefening (laten komen en gaan van de erectie) goed gaat, kunt u de volgende stap nemen: uw partner stimuleert uw penis met de hand of mond, totdat u een erectie krijgt. Dan stopt uw partner met stimuleren tot de penis weer slap wordt. Vervolgens gaat de partner weer door met stimuleren. Dit doet de partner een aantal keer.
Als dit ook naar wens gaat, dan kan bij heteroseksuele paren de stap naar het contact met de vagina gezet worden. Het is makkelijker als de vrouw-boven positie wordt ingenomen. De vrouw kan zo een actieve rol nemen, zodat de man zich volledig kan richten op zijn eigen beleving.
In eerste instantie wordt er alleen contact gemaakt met de buitenkant van de vagina, waarbij de man zich richt op zijn opwinding om zo zijn erectie te krijgen en te behouden. Ook nu kan weer met het komen en gaan van de erectie gespeeld worden. Langzaamaan kan er kort de vagina binnen gegaan worden, de vrouw leidt de penis in haar vagina, de man kan zachtjes bewegen om zichzelf te prikkelen. Als dit een aantal keren is goed gegaan, dan kan de man geleidelijk langer bij zijn partner binnen blijven. Wanneer dit gedurende enige minuten mogelijk is met behoud van erectie, kan hij, indien gewenst, doorgaan tot een orgasme.
Tijdens het oefenen kan de erectie geregeld even verslappen. Het is niet iets waar u van moet schrikken of balen. U kunt dan gewoon even een pauze inlassen en verder gaan en de opwinding (erectie) opnieuw opbouwen.

Dit is een uitgave van de poli seksuologie, Zaans Medisch Centrum, laatst gewijzigd, 6-6-2005, hn dijkstra