Home > Nieuwsberichten > 'Reguliere zorg in het ziekenhuis kan nu gelukkig weer, het aantal coronapatiënten is de afgelopen weken enorm afgenomen' 

'Reguliere zorg in het ziekenhuis kan nu gelukkig weer, het aantal coronapatiënten is de afgelopen weken enorm afgenomen' 



08/05/2020

Zorgverleners in het ZMC zijn voorzichtig weer gestart met reguliere zorg voor patiënten die dit het hardst nodig hebben. Achter de schermen is Natascha Drent, manager zorg, samen met haar collega’s druk bezig om het anderhalvemeterziekenhuis voor elkaar te krijgen: ‘we starten de semi-urgente zorg voorzichtig op, zodat de zorg voor patiënten en medewerkers veilig blijft.’

Stap voor stap

‘We hebben ontzettend veel behoefte om onze patiënten weer te zien. In eerste instantie kunnen we 25 procent van onze patiënten weer fysiek ontvangen. Met dit aantal gaan we verder kijken: hoe goed past het in het ziekenhuis? Blijft er genoeg afstand in de wachtkamers? Langzaam en gecontroleerd bouwen we zo de reguliere zorg weer op. De komende periode zijn er nog steeds medewerkers druk als buddy bij de opvang van onze coronapatiënten op de IC, SEH en verpleegafdeling. Daarbij willen we flexibel blijven voor het geval er weer een toename komt van het aantal coronapatiënten.’

Contact met huisarts

Mensen met acute klachten konden de afgelopen tijd wel gewoon terecht in het ziekenhuis. Natascha: ‘We hebben ons de afgelopen periode wel zorgen gemaakt. Net als andere ziekenhuizen zagen we een daling van patiënten met bijvoorbeeld acute hart- en ernstige neurologische klachten. Patiënten die we wel verwachten, maar die de afgelopen tijd niet naar het ziekenhuis kwamen. Gelukkig is hier in de media veel aandacht aan besteed. Graag wil ik toch nog een keer zeggen: neem bij klachten wel contact met de huisarts op. De huisartsen staan in directe verbinding met onze medisch specialisten en nemen bij twijfel contact met ons op.’ 

Wat is er anders? 

Ziekenhuizen bepalen samen welke diagnoses op dit moment het meest urgent zijn op basis van  landelijke richtlijnen. Natascha: ‘de meest urgente patiënten waarvan de zorg is uitgesteld hebben we ingepland voor een afspraak. Onze patiënten hoeven niets te doen. Wij bellen hen op. We vragen patiënten om niet te vroeg te komen. Zo is de wachtkamer vrij voor een patiënt die eerder een afspraak heeft. Het liefst willen we dat onze patiënten zonder begeleiding naar hun afspraak komen. Op die manier beperken we het aantal mensen in het ziekenhuis. Een uitzondering hierop zijn  kinderen, kwetsbare mensen en mensen die een tolk nodig hebben: begeleiding is dan beperkt tot één persoon. Om de zorg voor patiënten en medewerkers zo veilig mogelijk te maken vragen we patiënten ook om het ziekenhuis na de afspraak zo snel mogelijk te verlaten. Hiervoor zijn aangepaste looproutes gemaakt in het ziekenhuis.’ 

Mondmaskers

‘Als onze patiënten voorafgaand aan de afspraak of op de dag zelf corona-achtige klachten krijgen (verkouden, kortademig, keelpijn, koorts of diarree) dan vragen we ze om ons even te bellen. Samen met de zorgverlener kijken we dan of de afspraak telefonisch kan of via beeldbellen. Soms gaat de afspraak gewoon door in het ziekenhuis. De zorgverlener draagt dan bijvoorbeeld een mondmasker, een enkele keer met veiligheidsbril. Onze patiënt krijgt in dat geval zelf ook een mondmasker bij de ingang van het ziekenhuis. Soms moeten zorgverleners onze patiënten lichamelijk onderzoeken. Omdat zij dan geen anderhalve meter afstand kunnen houden, dragen zij een mondmasker. Zo beschermen zij onze patiënten en zichzelf.’

Glazen bol

In het ziekenhuis is de afgelopen periode veel geïnnoveerd. Natascha: ‘we hebben onze patiënten verrassend veel met beeldbellen of via telefonische consulten geholpen Iets dat we een paar weken geleden nog niet voor mogelijk hielden. Tijdens de crisis is ook het appen met zorgverleners via de BeterDichtbij app in een stroomversnelling geraakt. Dat is een positieve ontwikkeling. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik denk dat het in de toekomst veel meer een mix wordt van fysiek en digitaal dan in het verleden.’
 

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2020 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure