Home > Nieuwsberichten > Reguliere zorg opgestart. Waarom moet u soms wachten op uw afspraak?

Reguliere zorg opgestart. Waarom moet u soms wachten op uw afspraak?



12/06/2020

De reguliere zorg in ons ziekenhuis is weer opgestart. Alle niet-acute zorg was stil gelegd tijdens de Coronacrisis waardoor er veel afspraken niet door konden gaan. Onze poliklinieken doen hun uiterste best om alle afgezegde afspraken weer in te plannen. 

Helaas zijn er wachtlijsten ontstaan in de weken dat de zorg is stilgelegd. Door de 1,5 meter samenleving kunnen wij minder patiënten inplannen dan voor de Coronacrisis. Hierdoor kunnen wij de wachtlijsten minder snel afhandelen dan wij zouden willen.

Wat betekent dit precies?

  • Om veilige afstand (1,5 meter) te kunnen garanderen, is er minder ruimte in onze wachtruimtes. 
  • Doordat er minder mensen in de wachtruimtes kunnen verblijven, kunnen wij minder patiënten per dag behandelen dan voor de Coronacrisis.

Kom het liefst alleen naar uw afspraak

Wij begrijpen goed dat u het liefst iemand mee neemt naar uw afspraak in het ziekenhuis. Toch vragen wij u om – wanneer dat kan – alleen te komen. Twee personen nemen meer ruimte in beslag in de wachtruimtes. Hierdoor kunnen er minder patiënten tegelijk in de wachtruimtes plaatsnemen en ontstaan er extra lange wachtlijsten.

In het ziekenhuis

In het ziekenhuis wordt u bij de hoofdingang opgevangen door vrijwillige medewerkers. Zij vragen u naar eventuele klachten en wijzen u op handhygiëne en looproutes. Dit doen wij om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Wanneer kunt u wel een begeleider meenemen?

Voor kinderen, kwetsbare mensen en mensen die een tolk nodig hebben, geldt dat één persoon hen kan begeleiden. Uw begeleider mag geen verkoudheid hebben, kortademig, keelpijn of koorts hebben.
Bent u zwanger? Uw partner mag mee naar de 20 weken echo en is uiteraard welkom tijdens de bevalling. Voor overige consulten verzoeken wij u alleen te komen.

Afspraak vanuit uw eigen huis

Indien het medisch mogelijk is, worden afspraken op afstand ingepland. Dit betekent dat uw behandelaar een tijdstip met u afspreekt om u te bellen. Uw behandelaar kan u ook uitnodigen voor beeldbellen via de BeterDichtbij app. In dat geval ontvangt u hiervoor een instructiefolder.

Wij bellen u

Wij begrijpen dat u snel meer informatie wilt over uw afspraak. Medewerkers van ons Klant Contact Centrum bellen u wanneer uw afspraak gepland wordt. U hoeft ons hiervoor niet te bellen. 


Spoedzorg gaat uiteraard altijd door.
 

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2020 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure