Home > Nieuwsberichten > COPD-patiënt Ben Verhage maakt gebruik van Luscii-monitoringapp: "Mijn kwaliteit van leven is met 50% verbeterd"

COPD-patiënt Ben Verhage maakt gebruik van Luscii-monitoringapp: "Mijn kwaliteit van leven is met 50% verbeterd"



25/05/2021

Het COPD-expertiseteam van het Zaans Medisch Centrum kan COPD-patiënten nu nog beter in de gaten houden met de Luscii-app. Omdat verpleegkundigen nu eerder zien dat het niet goed gaat met een patiënt, kunnen ze een ziekenhuisopname voorkomen. Ben Verhage is een van de patiënten die gebruikmaakt van de nieuwe app. “Ik heb mijn leven weer een beetje terug.”

 

Al sinds 1995 is Ben Verhage officieel COPD-patiënt. Jaren van werken in stofrijke omgevingen zorgden ervoor dat zijn longen steeds slechter hun werk gingen doen. “Ik heb nu nog maar 15% van mijn longinhoud”, vertelt Verhage. 

“Dat betekent dat ik heel voorzichtig moet doen met mijn energie. Ik kan in de ochtend wel een lijstje hebben van dingen die ik op een dag wil doen, maar meestal lukt dat niet. Dan slaat de vermoeidheid toe. Vandaag heb ik geluk, omdat het regent. Dan zit er meer zuurstof in de lucht.”

Met een longaanval naar het ziekenhuis
De afgelopen drie jaar werd hij maar liefst tien keer met spoed opgenomen in het Zaans Medisch Centrum. Verhage legt uit: “Tijdens een longaanval is het net alsof je longen dichtslaan. Angst zorgt er dan ook nog eens voor dat je gaat hyperventileren, waardoor je nog minder lucht krijgt.”

“Gelukkig kunnen ze je in het ziekenhuis dan helpen met zuurstof en met medicatie die ervoor zorgt dat je longblaasjes weer een boost krijgen. Maar op een gegeven moment gebeurde het zo vaak dat de ambulancemedewerkers mijn voornaam begonnen te kennen. Dan weet je dat het niet goed met je gaat.” 

Zuurstofapparaten en een app voor thuis
Om te voorkomen dat Verhage nog vaker moest worden opgenomen – “Zo’n opname kost zoveel energie” – kwam het COPD-expertiseteam van het Zaans Medisch Centrum met een oplossing. “Ik heb nu apparaten voor zuurstof en voor de verneveling van medicatie in huis. Ik ben blij dat ik deze kan inschakelen wanneer ik ze nodig heb. Zo hoef ik niet meer zo vaak naar het ziekenhuis.”

Naast de apparaten maakt Verhage ook gebruik van de Luscii-app voor COPD-patiënten: “Eén keer per week vul ik een vragenlijst via die app in. Zo kunnen verpleegkundig specialist Linda Brandjes en longverpleegkundige Carla van der Spek zien hoe het met me gaat.” 


Vragen beantwoorden en stellen
De Luscii-app vraagt bijvoorbeeld naar de COPD-ziektelast – hoe zwaar is de ziekte voor je? – en of de patiënt angst of psychische klachten heeft. Ook wordt er naar het gewicht gevraagd: “Eten kost heel veel moeite voor COPD-patiënten, vooral warm eten”, legt Verhage uit. “Zien Carla en Linda dat mijn gewicht erg achteruitgaat, dan kunnen ze in actie komen.” Naast de Luscii-app maakt Verhage ook gebruik van de Beter Dichtbij-app van het Zaans Medisch Centrum. “Hiermee kan ik vragen stellen aan Linda en Carla. Ze reageren altijd snel.”

Verhage is tevreden met de oplossing die het Zaans Medisch Centrum hem heeft geboden: “Vergeleken met de laatste paar jaar is mijn kwaliteit van leven met wel de helft verbeterd. Ik ben meer mobiel – een van de zuurstofapparaten kan mee op mijn scootmobiel – en ik vind het prettig dat ze me op afstand goed in de gaten kunnen houden. Ja, ik ben daar best dankbaar voor.”

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2021 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure