Home > Praktische informatie > Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Adreswijziging doorgeven

Ik ben verhuisd, moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Als u patiënt bent in ons ziekenhuis, is het handig om bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door te geven. Dit kan via dit formulier.

Op MijnZMC kunt u niet uw nieuwe adres doorgeven. U kunt hier wel uw mobiele telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van uw huisarts en apotheek nakijken en eventueel zelf aanpassen.

Afspraak in het ziekenhuis

Gewijzigde openingstijden feestdagen

Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis. Op deze dagen is ons Klantcontactcentrum gesloten. Dit geldt ook voor onze poliklinieken, de röntgenafdeling en het laboratorium.

Dit betekent dat u op deze dagen geen bloed kunt laten prikken en geen röntgenfoto’s kunt laten maken. Dit geldt ook voor onze locatie in Assendelft.

Onze Spoedeisende Hulp is zoals altijd 24 uur per dag geopend.

De bezoekuren tijdens feestdagen zijn volgens het weekendrooster. Klik hier voor meer informatie over de bezoekuren.

 

In 2025 geldt dit voor onderstaande data:

  • Nieuwjaar: woensdag 1 januari 2025

  • Pasen: zondag 20 april en maandag 21 april 2025

  • Koningsdag: zaterdag 26 april 2025

  • Bevrijdingsdag: maandag 5 mei 2025

  • Hemelvaartsdag: donderdag 29 mei 2025

  • Pinksteren: zondag 8 juni en maandag 9 juni 2025

  • Kerst: donderdag 25 en vrijdag 26 december 2025

  • Nieuwjaarsdag: donderdag 1 januari 2026

 

Ik heb hulp nodig bij het lezen van een folder, het invullen van een vragenlijst of het gebruik van MijnZMC.

De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.

In het ZMC vinden wij het belangrijk dat onze zorg voor iedereen goed bereikbaar is. Maar veel mensen hebben moeite met de Nederlandse taal of vinden het lastig de weg te vinden in de digitale (zorg)wereld.

Wij zijn een samenwerking aangegaan met het Informatiepunt van De Bieb. Vanuit zes locaties in de Zaanstreek staan de collega's van De Bieb klaar om mensen gratis hulp te bieden. Bijvoorbeeld met het aanmaken van een DigiD, het installeren van een app, het lezen van een brief of het invullen van een vragenlijst. 

U kunt maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 15:00 uur bellen of appen op nummer 075 6172252

Wilt u meer informatie? Klik dan hier

 

Cursus 'Digivitaler'

De Bieb van de Zaanstreek biedt de gratis cursus 'Digivitaler' aan. De cursus bestaat uit vier lessen van 2 uur. Tijdens de vier lessen ligt de nadruk op:

  • het gebruik van DigiD 
  • het veilig inloggen op en het gebruik van het portaal van het ziekenhuis, MijnZMC
  • het gebruik van de BeterDichtbij-app 

De cursus 'Digivitaler' staat in 2024 ingepland op:

  • 3/9 tot en met 24/9 in Zaandam
  • 9/9 tot en met 30/9 in Krommenie
  • 25/10 tot en met 15/11 in Zaandam
  • 31/10 tot en met 21/11 in Krommenie
  • 18/11 tot en met 09/12 in Zaandam

Wilt u meer informatie of aangeven dat u graag mee wilt doen? Klik dan hier 

Ik wil mijn afspraak afzeggen

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur. 

Heeft u meerdere afspraken? Bijvoorbeeld eerst een onderzoek en een week later een afspraak bij de arts om de uitslag te bespreken? Vergeet dan niet beide afspraken af te zeggen als u niet op het onderzoek kunt komen. 

Ik spreek niet goed Nederlands, kan ik een tolk krijgen?

Het is belangrijk dat u begrijpt wat er tegen u gezegd wordt en dat medewerkers weten wat u wilt zeggen. Heeft u moeite met de Nederlandse taal?

Dan raden wij u aan om iemand (geen kind jonger dan 18 jaar) mee te nemen om te tolken. Dit kan alleen als diegene het Nederlands goed beheerst en u zich vertrouwd genoeg voelt om persoonlijke zaken met deze persoon te bespreken.

Komt u alleen naar de afspraak? Geef dan zo snel mogelijk aan ons door dat u een tolk nodig heeft. Wij regelen dan een tolk voor u via de tolkentelefoon. 

Bel met ons klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. 

Als u dit op de dag zelf pas aangeeft dan kan het zijn dat er geen tolk beschikbaar is. Laat het ons dus zo snel mogelijk weten. 

Kan ik zonder afspraak bloed laten prikken?

Uw specialist, huisarts of andere behandelaar heeft u gevraagd bloed af te laten nemen.

U kunt hiervoor, zonder afspraak, terecht bij de poli Bloedafname. De poli bevindt zich op de begane grond (Noord 0.3).

De poli Bloedafname is onderdeel van Diagnost-IQ. Dat is een modern en geavanceerd Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), waar analisten onderzoeken doen in bloed, urine en andere lichaamsvochten die uw huisarts, verloskundige, trombosedienst of specialist heeft aangevraagd.


Openingstijden

  • Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
  • Dinsdag van 08.00 tot 21.00 uur
  • Op feestdagen gesloten. Let op: 5 mei is ook een feestdag.

Aanmelden

U hoeft geen afspraak te maken om bloed te laten prikken of materiaal in te leveren. U moet zich wel aanmelden met een dagticket.

Heeft u al een dagticket omdat u ook een andere afspraak heeft in het ziekenhuis? Dan kunt u zich met ditzelfde dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.

Heeft u geen andere afspraak? Dan meldt u zich eerst met een geldig identiteitsbewijs bij de ontvangstzuil in de centrale hal. Kiest u voor de optie ‘bloedafname’. U moet deze optie ook kiezen als u iets moet inleveren.

U krijgt dan een dagticket met een routenummer en een oproepnummer.  U kunt zich dan met dit dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.


Polikliniek Saendelft

U kunt ook bloed laten afnemen op de polikliniek Saendelft in Assendelft. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.

Bent u zenuwachtig? U mag gerust iemand meenemen. Geef ook aan als u al eens bent flauwgevallen terwijl er bloed bij u werd afgenomen. Dan kunnen we daar rekening mee houden.

Hoe kan ik appen via BeterDichtbij?

Het Zaans Medisch Centrum maakt gebruik van BeterDichtbij. Een app waarmee u direct contact heeft met uw eigen arts of andere zorgverlener.

Hier leest u meer over de BeterDichtbij app.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil die bij de ingang van de polikliniek staat. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent en dat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

 

Hoe kan ik een afspraak verzetten?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen of verzetten; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Ik ben gebeld door het ziekenhuis, wie heeft mij gebeld?

Bent u gebeld door het nummer 075 650 2910? Dan heeft u een telefoontje gemist vanuit het Zaans Medisch Centrum. Het is bij ons niet bekend door wie u gebeld bent. Wacht daarom af tot u opnieuw gebeld wordt. U hoeft niet terug te bellen. Dit is een algemeen nummer dat wordt doorverbonden met een bandje.

Wat doe ik als ik mijn afspraak vergeten ben?

Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met ons Klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Houdt u er rekening mee dat wij u 40 euro in rekening brengen als u uw afspraak vergeten bent.

Bereikbaarheid

Zit het ziekenhuis op social media?

Ja. Het ziekenhuis zit op Facebook, InstagramX (voorheen Twitter), LinkedIn, YouTube.

Wij beantwoorden geen vragen via social media. 

Heeft u een vraag? Stel deze via contact@zmc.nl

 

Wat zijn de openingstijden van de apotheek?

Vanaf 1 juli 2025 is de ZaanApotheek 's nachts gesloten, van 23.00 tot 08.00 uur. Heeft u binnen deze tijden medicatie nodig? Dan kunt u terecht bij de Apotheek Waterland in Purmerend, in de hal van het Dijklanderziekenhuis. 

Spoed

Heeft u met spoed medicatie nodig, dan kan dit alleen via een arts van de Huisartsenpost (HAP). Spoedmedicatie is medicatie die zo snel mogelijk moet worden ingenomen en waarbij het niet kan wachten tot de ZaanApotheek om 8.00 uur opengaat. De arts van de HAP bepaalt of het om spoedmedicatie gaat.Deze aanpassing is nodig vanwege het zeer beperkte aantal nachtelijke recepten en de inzet van duurdere gedetacheerde medewerkers. Hierdoor is de ZaanApotheek niet langer in staat om met de zorgverzekeraar een dekkend tarief af te spreken. De kwaliteit en beschikbaarheid van medicatie voor patiënten in het ziekenhuis blijven gewaarborgd.

Voor meer informatie, klik hier 

Wat is het laatste nieuws over de werkzaamheden rond Amsterdam?

In 2025 krijgt de regio Amsterdam te maken met ernstige verkeershinder door groot onderhoud aan wegen en spoor. Grote evenementen zoals het Festival op de Ring, SAIL en de NAVO-top maken de situatie extra uitdagend. Tussen mei en oktober is de impact het grootst. Er vinden op verschillende momenten op verschillende plekken rondom Amsterdam werkzaamheden plaats.

Wat betekent dit voor u als patiënt of bezoeker?

  • Vertrek ruim van tevoren van huis en plan uw route vooraf via ‘Van A naar Beter’.
  • Kijk of u misschien op een andere manier kunt reizen, bijvoorbeeld met de trein. Het station Zaandam Kogerveld ligt op 10 minuten lopen van ons ziekenhuis.
  • Komt het tijdstip van uw afspraak u niet uit? U kunt ons klantcontactcentrum bellen om de afspraak te verzetten naar een ander tijdstip. Dit moet wel minimaal 24 uur van tevoren. Het telefoonnummer is 075 650 1200.

Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat.

De werkzaamheden rond Zaandam zijn afgerond. 

Hoe hoog zijn de parkeertarieven?

De parkeergarage wordt niet beheerd door het ziekenhuis maar door Interparking. Voor meer informatie over de tarieven verwijzen wij u naar de website van Interparking.

U kunt alleen met pin betalen

Waar bevinden zich de parkeerautomaten?

De parkeerautomaten bevinden zich in de parkeergarage. Ze staan aan beide kanten, alleen op de begane grond.

U kunt alleen met pin betalen.

Bereikbaarheid ingang achterzijde ziekenhuis

Voetgangersgebied Zorgboulevard

Het terrein aan de achterzijde van het ziekenhuis (aan de kant van de Zorgboulevard) is een voetgangersgebied. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt de toegang voor auto’s versperd door middel van een verzinkbare paal. Op werkdagen, tussen 08.00 uur en 18.00 uur, geldt dit ook voor taxi’s.

Patiëntenvervoer

Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen? Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur. Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.   

Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.

Let wel: Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage). Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.

Hulpdiensten en taxi's na 18.00 uur

De hulpdiensten mogen in geval van een calamiteit het terrein oprijden. Daarnaast is het buiten de openingstijden van de afdeling Patiëntenvervoer uitsluitend voor bestuurders van taxi’s toegestaan om met de auto het terrein op te rijden. Dit is op werkdagen tussen 18.00 en 08.00 uur en op weekenddagen gedurende de hele dag.

De taxibedrijven zijn op de hoogte gebracht van deze procedure.

Wat is het telefoonnummer van het ZMC?

Het algemene telefoonnummer van het ZMC is 075 650 2911.

Andere telefoonnummers vindt u hier

Wat is het (post)adres van het ZMC?

Zaans Medisch Centrum

Bezoekadres
Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam

Postadres
Postbus 210, 1500 EE Zaandam

Wilt u een kaart of brief naar een patiënt sturen?
Zaans Medisch Centrum,

naam patiënt, afdeling & kamernummer (indien bekend),

Postbus 210, 1500 EE Zaandam

Een pakket moet altijd naar ons externe magazijn
Zaans Medisch Centrum Magazijn,
T.a.v. Afdeling…… Naam …..
Roode Wildemanweg 47a, 1521 PZ, Wormerveer

 

Waar kan ik parkeren?

U kunt parkeren in de parkeergarage naast het ziekenhuis. De ingang bevindt zich aan het Koningin Julianaplein, naast de ingang van de parkeergarage van de AH XL. 

Als u parkeert op het parkeerterrein van de McDonald's aan de voorzijde van het ziekenhuis loopt u het risico weggesleept te worden. 

Kan iemand die slecht ter been is worden opgehaald uit de parkeergarage?

Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen?

Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur.

Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.   

Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.

Let wel:

Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage).

Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.

Is er een breng- en haalzone (kiss & ride)?

Er is een haal- en brengzone (kiss & ride) in de parkeergarage. U kunt het eerste half uur gratis naar binnen. U kunt uitrijden zonder gebruik te maken van de parkeerautomaat.

Wat is de hoogte van de parkeergarage?

Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage. 
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl). 


Waar zijn invalideparkeerplaatsen?

In de parkeergarage zijn voldoende invalideparkeerplaatsen aanwezig. Deze bevinden zich in het buitengedeelte van de parkeergarage en op elke verdieping. Er zijn daar ook rolstoelen. Ook als u een invalidekaart heeft, moet u het geldende parkeertarief van Interparking betalen. 

Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage. 
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl). 


 

Waar kan ik mijn fiets parkeren?

Bij alle entrees staan fietsenbeugels voor de stalling van fietsen en scooters van patiënten en bezoekers. Deze stallingen zijn niet overdekt.

Huisregels

Mag ik mijn telefoon gebruiken tijdens mijn afspraak?

U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom wel geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op. 

  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden. Deze mag u dus niet delen, via bijvoorbeeld social media of op andere manieren.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zmc.nl .

Mag ik beeld- of geluidsopnames maken in het ziekenhuis?

U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.

Houdt u wel rekening met onderstaande punten:

  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden. Deze mag u dus niet delen, via bijvoorbeeld social media of op andere manieren.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zmc.nl .

Wat zijn de huisregels?

Zo gaan we met elkaar om

Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar iedereen zich prettig voelt. Daarom gelden voor iedereen in ons huis de volgende regels:

Algemeen

  • Onze afdelingen hebben bezoektijden. Deze vindt u hier.
  • We gaan respectvol met elkaar om en houden rekening met elkaar. We maken geen onderscheid op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, geaardheid of uiterlijk.
  • Het ZMC is een rookvrije omgeving. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.
  • Alcohol en drugs zijn niet toegestaan in het ZMC. Bent u onder invloed; dan kunnen we u toegang weigeren of vragen het ziekenhuis te verlaten.
  • U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
  • Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.
  • Het is niet toegestaan om het ZMC binnen te komen met een winkelkar, fiets, step, enzovoort.
  • Handel, collectes, enquêtes of aanplakbiljetten zijn in het ZMC alleen toegestaan met toestemming van onze raad van bestuur.

 

Privacy

  • In het kader van de privacy kunnen wij aan derden geen informatie geven over de gezondheidstoestand van onze patiënten. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt of de contactpersoon van de patiënt deze informatie opvragen.
  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Laat u dit wel van te voren weten aan uw behandelaar. Deze opname is alleen voor uzelf bedoeld, als geheugensteuntje. U mag het dus niet zo maar openbaar maken via social media of op andere manieren. De uitgebreide regels vindt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zmc.nl .
  • Wij maken gebruik van cameratoezicht voor uw en onze veiligheid volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (zie ook het ZMC Privacy statement).

 

Veiligheid

  • Agressie, (seksuele) intimidatie en discriminatie zijn nooit toegestaan en accepteren we niet.
  • Wapens, gevaarlijke voorwerpen en drugs die wij aantreffen, worden ingenomen door de beveiliging.
  • U helpt ons door onveilige situaties te melden op de afdeling of bij de receptie van ons ziekenhuis.
  • Iedereen die zich in het ziekenhuis bevindt, volgt de aanwijzingen op van de beveiligers van het ZMC en andere bevoegde medewerkers.
  • U moet zich kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Ons personeel kan zich legitimeren aan de hand van een personeelsbadge.
  • Zorg goed voor uw eigendommen en laat waardevolle spullen zo veel mogelijk thuis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen van patiënten en bezoekers. Gevonden voorwerpen worden één maand bewaard bij de centrale informatiebalie.
  • Kosten door diefstal of vernieling etc. worden verhaald op de overtreder.

 

Officiële waarschuwing of een ziekenhuisverbod

Bovenstaande huisregels zijn niet vrijblijvend. 

  • Als u zich niet aan de huisregels van het ziekenhuis houdt, spreken wij u in eerste instantie aan. Ook kunnen wij een officiële waarschuwing of een officieel ziekenhuisverbod uitdelen. 
  • Een officiële waarschuwing schrijven wij, onder andere, bij verbaal geweld uit. De waarschuwing geldt voor 1 jaar. Dit betekent dat u gewoon als patiënt of bezoeker naar het ziekenhuis mag komen. Maar als u zich in dat jaar nog een keer niet aan onze huisregels houdt, krijgt u een officieel ziekenhuisverbod.
  • U krijgt een officieel ziekenhuisverbod als u in het jaar daarvoor al een keer eerder een waarschuwing heeft gehad of in het geval van,  onder andere, fysiek geweld. Dit betekent dat u niet meer in ons ziekenhuis mag komen. Niet als patiënt en ook niet als bezoeker. Ook het ziekenhuisverbod geldt voor een periode van 1 jaar. Als u zich niet aan het ziekenhuisverbod houdt, dan nemen wij op grond van artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht contact op met de politie.

 

Heeft u een klacht? 

U kunt een mail sturen naar klachtenfunctionaris@zmc.nl of dit formulier invullen. 

Samen zorgen we voor een veilige, respectvolle omgeving voor u en onze medewerkers.

 

Wat gebeurt er als ik mij niet aan de huisregels houd?

Officiële waarschuwing of een ziekenhuisverbod

Onze huisregels zijn niet vrijblijvend. 

  • Als u zich niet aan de huisregels van het ziekenhuis houdt, spreken wij u in eerste instantie aan. Ook kunnen wij een officiële waarschuwing of een officieel ziekenhuisverbod uitdelen. 
  • Een officiële waarschuwing schrijven wij, onder andere, bij verbaal geweld uit. De waarschuwing geldt voor 1 jaar. Dit betekent dat u gewoon als patiënt of bezoeker naar het ziekenhuis mag komen. Maar als u zich in dat jaar nog een keer niet aan onze huisregels houdt, krijgt u een officieel ziekenhuisverbod.
  • U krijgt een officieel ziekenhuisverbod als u in het jaar daarvoor al een keer eerder een waarschuwing heeft gehad of in het geval van,  onder andere, fysiek geweld. Dit betekent dat u niet meer in ons ziekenhuis mag komen. Niet als patiënt en ook niet als bezoeker. Ook het ziekenhuisverbod geldt voor een periode van 1 jaar. Als u zich niet aan het ziekenhuisverbod houdt, dan nemen wij op grond van artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht contact op met de politie.

Waar kan ik roken?

Het ZMC is een rookvrije omgeving is. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.

Kan ik bij de informatiebalie het kamernummer van een patiënt vragen?

Vanwege de privacy kunnen wij geen informatie over de gezondheidstoestand van patiënten aan derden geven. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt zelf of bij de contactpersoon van de patiënt (bijvoorbeeld familielid of vriend) deze informatie opvragen.

Mag ik mijn hond mee nemen naar het ziekenhuis?

Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.

Informatie voor de pers

Bereikbaarheid woordvoerder

U kunt ons algemene nummer bellen: 075 650 2911

U wordt dan doorverbonden naar onze communicatie-afdeling.

Heeft het geen haast? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pers@zmc.nl
 

Ik wil filmen of fotograferen

Om de privacy van de patiënten en medewerkers in ons ziekenhuis te waarborgen, heeft u voor het maken van opnamen in onze gebouwen of ons terrein van tevoren toestemming nodig van het ziekenhuis.

U kunt hiervoor een mail sturen naar pers@zmc.nl

Ik wil een interview afnemen

Bent u van de pers en wilt u een interview met een van onze medewerkers?

Stuurt u dan een bericht naar pers@zmc.nl

Ik wil graag persberichten ontvangen

Bent u benieuwd naar onze nieuwsberichten?

U kunt ons volgen op onze website of op Facebook, InstagramLinkedIn, YouTube.

Operatie

Wat betekent nuchter zijn?

Uw arts heeft u verteld dat u nuchter moet zijn voor uw operatie. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken en roken vanaf een bepaalde tijd. Het tijdstip krijgt u van uw arts te horen.

Moet ik een contactpersoon doorgeven?

Wij vragen u de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon door te geven. De contactpersoon kan gebeld worden als er iets met u aan de hand is. Het is wettelijk niet toegestaan dat wij telefonisch medische informatie verstrekken aan derden.

Opname

Nazorg

Heeft u na uw verblijf in ons ziekenhuis zorg nodig, dan kan het transferbureau u hierbij helpen. In eerste instantie inventariseert de afdelingsverpleegkundige of u nazorg nodig heeft. Is dit het geval dan schakelen zij het transferbureau in. Bij het transferbureau werken transferverpleegkundigen die de juiste nazorg voor u kunnen inzetten.

De transferverpleegkundige fungeert als schakel tussen de diverse instanties en kan onder andere het volgende voor u regelen:

  • Persoonlijke verzorging en verpleging thuis (waaronder terminale zorg, infusiezorg, sondevoeding etc.)

  • Revalidatiezorg (geriatrische revalidatiezorg) in het verpleeghuisKortdurende opname in het verzorgingshuis of verpleeghuis

  • Overplaatsing naar een hospice

  • Hulpmiddelen voor thuis

Verder kunnen wij u adviseren en verwijzen naar andere zorginstanties. Uiteraard proberen wij wel rekening te houden met uw voorkeur(en) maar ook wij zijn afhankelijk van het aanbod binnen de regio en de huidige regelgeving.

Bezoek

Bezoek krijgen in het ziekenhuis is leuk, zeker als u langere tijd in het ziekenhuis ligt. Het is altijd handig als iemand het bezoek coördineert. Zo voorkomt u dat u op een dag heel veel, en op een andere dag geen bezoek krijgt.

Houdt u er rekening mee dat er maar maximaal twee bezoekers tegelijkertijd op bezoek mogen komen. 

Dit zijn de bezoektijden

 

Gesprek met de verpleegkundige op de dag van opname

Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Er wordt dan uitgelegd wat de gang van zaken is op de afdeling.  De verpleegkundige vraagt u of u medicijnen gebruikt, of u een dieet volgt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of ontsmettingsmiddelen. Als er na dit gesprek nog zaken onduidelijk zijn over de medicijnen die u gebruikt, dan kan de apotheek van het ziekenhuis daarover contact opnemen met uw apotheek of huisarts.

Wat kan ik zelf doen?

In het ziekenhuis liggen veel mensen met verminderde weerstand. Daarom is extra aandacht voor hygiëne belangrijk om infectie te voorkomen. In de folder 'Persoonlijke hygiëne' kunt u lezen wat u daar zelf aan kunt doen.

Wat gebeurt er bij opnamevoorbereiding?

U wordt geopereerd.

Als voorbereiding op uw operatie heeft u gesprekken met onze apothekersassistente, doktersassistent en anesthesioloog. Als voorbereiding op deze gesprekken vult u een vragenlijst in. Tijdens de gesprekken nemen we de vragenlijst door en bespreken we met u uw medicijngebruik.

Het is handig als de specialist kan zien welke medicijnen u krijgt van uw apotheek. U kunt uw apotheek hiervoor toestemming geven via een speciaal toestemmingsformulier. Dit formulier kunt u invullen bij uw eigen apotheek. Uw specialist kan dan digitaal zien welke medicijnen u thuis gebruikt.

Ook voeren we een lichamelijk onderzoek uit. Onze anesthesioloog bespreekt samen met u welke verdoving voor u het beste is. Het is belangrijk dat u tijdens dit gesprek ook uw specifieke wensen kenbaar maakt.

Dit polibezoek duurt minimaal 40 minuten.

Wat moet ik meenemen?

Het is belangrijk dat u meeneemt wat belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.

Dit zijn:

  • Alle medicijnen die u gebruikt in de originele verpakking
  • Gegevens over een eventuele overgevoeligheid, bijvoorbeeld voor bepaalde medicijnen, pleisters of ontsmettingsmiddelen (zoals jodium)
  • Informatie over een eventueel dieet dat u volgt
  • Een geldig legitimatiebewijs

Wat mag ik meenemen?

Naast de spullen die u moet meenemen kunnen de volgende zaken uw verblijf prettiger maken.

  • Prettig zittende kleding
  • Nachtkleding, onderkleding, pantoffels, een ochtendjas, sokken
  • Toiletartikelen, badslippers
  • Een boek of een tijdschrift
  • Telefoonnummers van familieleden/bekenden
  • Uw mobiele telefoon en/of tablet
  • Wanneer van toepassing: uw tablet of kaart van de trombosedienst
  • Wanneer u hier gebruik van maakt: uw rollator of elleboogkrukken

Daarnaast is het handig als u alle informatie meeneemt die belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.

Verder, alleen wanneer u dit heeft: bloedgroepkaartje, donorcodicil en/of euthanasieverklaring.

Laat uw kostbare spullen thuis.

Kan ik mijn waardevolle spullen veilig opbergen?

Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een vakje dat op slot kan. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.

Polikliniekbezoek

Heb je altijd een verwijzing nodig?

Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Wat moet ik meenemen bij een polikliniekbezoek?

Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:

  • De verwijsbrief van uw huisarts
  • Uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, ID-kaart). Let op: als uw kind een afspraak heeft, moet u het identiteitsbewijs van uw kind meenemen.
  • Bij sommige afspraken moet u een vragenlijst, medicatielijst of andere papieren meenemen. Als dit het geval is, laten wij u dit weten.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil bij de ingang van de polikliniek. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent zodat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

Kan ik een afspraak afzeggen?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Rechten, plichten en procedures

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Een opname of behandeling in het ziekenhuis kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. De artsen en medewerkers van het Zaans Medisch Centrum doen er alles aan om uw behandeling goed te laten verlopen. In deze folder kunt u vinden wat uw rechten en plichten zijn en hoe u in een bepaalde situatie kunt handelen.

Waarom moet ik mij inschrijven en legitimeren?

Bij een afspraak, onderzoek of opname in het ziekenhuis zijn zorgverleners verplicht om te vragen naar uw geldige identificatiebewijs. Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 16 jaar. En ook als u al patiënt van het ziekenhuis bent.

Het ziekenhuis gebruikt uw Burger Service Nummer (BSN) bij het uitwisselen van informatie.
Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van uw gegevens met uw zorgverzekeraar of huisarts.
Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het BSN beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan. Meer informatie leest u in onze folder 'Verplicht legitimeren'.
 

Hoe gaat het in zijn werk als een naaste komt te overlijden?

Als een naaste uit uw familie- of vriendenkring in het ziekenhuis gaat overlijden of is overleden, adviseren wij u als nabestaande deze folder over formaliteiten bij overlijdenaandachtig te lezen.

Tarieven & vergoedingen

Met welke zorgverzekeraars heeft Zaans Medisch Centrum een contract?

Contracten 2026

Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Afhankelijk van uw verzekeringspolis heeft u recht op een vergoeding voor zorg die u in het Zaans Medisch Centrum krijgt. 

Heeft u vragen over uw vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Hieronder vindt u overzichten van de afgesloten contracten voor 2026. Deze overzichten worden regelmatig bijgewerkt.
Laatste versie 08-12-2025

 

 

Contracten 2025

Voor medisch specialiste en geestelijke zorg is met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten voor 2025. 

Let op: 
Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.
U moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.

Hieronder vindt u een overzicht van de afgesloten contracten voor 2025. 

 

 

 

Contactinformatie afdeling facturatie ZMC

Heeft u vragen over een rekening? 

Neem dan contact op met de afdeling Facturatie. 

De afdeling is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag van 09:30 tot 12:00 uur op 075 650 2875.

U kunt ook een mail sturen: fakturering@zmc.nl.

 

Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet-nagekomen afspraak?

Bel dan op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.

Wat als ik overstap of ben overgestapt naar een andere zorgverzekeraar? Of als ik een aanvullende verzekering wil afsluiten?

Wat gebeurt er als ik overstap naar een andere zorgverzekeraar?
Stapt u over naar een andere zorgverzekeraar omdat deze bepaalde zorg wél vergoedt? Controleer dan goed of u ook vergoeding krijgt als uw behandeling al is begonnen toen u nog bij uw vorige verzekeraar verzekerd was. Dit geldt ook als u een aanvullende verzekering wilt afsluiten.

Waarom is dit belangrijk?
Een behandeling hoort bij de DBC die wordt geopend op de dag van uw eerste afspraak of op de dag van een onderzoek voorafgaand aan de eerste afspraak. De datum waarop de DBC start, bepaalt bij welke verzekering de kosten worden gedeclareerd.

Voorbeeld

  • U heeft eind 2025 een eerste afspraak voor een buikoperatie.
  • U wilt de operatie laten uitvoeren in begin 2026, omdat u dan een aanvullende verzekering heeft.
  • Maar omdat de DBC al in 2025 is geopend, valt de operatie ook in deze DBC.
  • De aanvullende verzekering van 2026 vergoedt deze zorg dan niet.

Advies
Laat u goed informeren door uw zorgverzekeraar voordat u overstapt of een aanvullende verzekering afsluit. Zo voorkomt u onverwachte kosten.

    Wordt mijn zorg vergoed?

    Heeft u zorg nodig in het ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat u weet welke kosten uw zorgverzekering vergoedt en wat u zelf moet betalen. We leggen het hieronder stap voor stap uit.


    1. Verplicht eigen risico

    U betaalt altijd eerst een verplicht eigen risico vanuit uw basisverzekering.
    Dit bedrag is door de overheid bepaald en is in 2024 en 2025 € 385.
    Dit betekent: de eerste € 385 die u in een jaar aan zorgkosten maakt, betaalt u zelf. Daarna betaalt uw zorgverzekeraar de rest.
    Dit eigen risico geldt bijvoorbeeld voor:


    2. Vrijwillig eigen risico

    U kunt kiezen voor een extra eigen risico. Dit heet het vrijwillig eigen risico.
    U heeft dit zelf afgesproken met uw zorgverzekeraar bij het afsluiten van uw zorgverzekering.
    Hoe hoger dit bedrag, hoe lager uw maandelijkse premie.

    Let op: heeft u dit vrijwillig eigen risico? Dan betaalt u dit eerst zelf als u zorg nodig heeft.  


    3. Eigen bijdrage

    Voor sommige soorten zorg betaalt u een eigen bijdrage. Dit bedrag komt boven op uw eigen risico.
    Voorbeelden: zittend ziekenvervoer of kraamzorg.
    De overheid bepaalt de hoogte van deze bijdrage.
    De hoogte hangt af van de soort zorg en kan elk jaar anders zijn. 


    4. Zorg die niet door het basispakket wordt vergoed

    Niet alle zorg zit in de basisverzekering. Bijvoorbeeld zorg die medisch niet nodig is.

    Heeft u een aanvullende verzekering? Dan vergoedt die deze kosten soms
    Controleer dit in uw polisvoorwaarden of vraag het aan uw zorgverzekeraar.

    Heeft u geen aanvullende verzekering? Dan betaalt u deze zorg zelf. U krijgt dan een rekening thuisgestuurd.


    5. Let op met een budgetpolis

    Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.

    Let op: u moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
    Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.


    6. Wat kunt u zelf doen?

    Waarom is de behandeling zo duur?

    Wat is een DBC-zorgproduct?
    In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.

    Hoe werkt een DBC?
    Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
    Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.

    In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:

    • het maken van een röntgenfoto
    • het plaatsen van gips
    • het controlebezoek op de polikliniek.

    U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.

    Hoe wordt de prijs van mijn behandeling bepaald?
    Op basis van de zorg die u heeft gekregen en de vastgestelde diagnose, wordt bepaald welke DBC van toepassing is. Elke DBC heeft een declaratiecode. Deze code bepaalt welk bedrag het ziekenhuis bij de zorgverzekeraar declareert. Voor elke declaratiecode maakt het ziekenhuis ieder jaar met de zorgverzekeraar prijsafspraken.

    De prijs van een DBC wordt berekend op basis van een gemiddelde kostprijs van een zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.

    Meer informatie
    De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
    Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.

    De datum die op de factuur staat, klopt niet. Ik ben toen niet in het ziekenhuis geweest. Hoe kan dat?

    Wat is een DBC-zorgproduct?
    In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.

    Waarom staat er een andere datum op mijn factuur?
    Een DBC wordt na een bepaalde periode automatisch afgesloten. Is uw behandeling nog niet klaar? Dan wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC.

    De datum die op uw factuur staat, is dus de openingsdatum van de vervolg-DBC. Dat hoeft niet de dag te zijn waarop u in het ziekenhuis bent geweest.

    Meer informatie
    De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
    Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.

     

    Waarom moet ik eigen risico van vorig jaar betalen als mijn behandeling in dit jaar is?

    Het jaartal van het begin van de DBC bepaalt onder welk eigen risico uw rekening valt. Dus: als uw DBC in december is gestart, dan hoort deze bij het eigen risico van dat jaar, ook al loopt de behandeling door in het nieuwe jaar.

    Voorbeeld:

    • U had in december 2025 een afspraak op de polikliniek. De arts opent die dag een nieuwe DBC.
    • Tijdens het gesprek blijkt dat u een ingreep nodig heeft. Die ingreep vindt plaats in februari 2026. 
    • De DBC van december 2025 staat nog steeds open en ook de ingreep hoort nog bij diezelfde DBC.
    • Na 120 dagen wordt de DBC afgesloten en gefactureerd. Omdat de DBC in 2025 is geopend, valt de rekening onder uw eigen risico van 2025.
    • Heeft u een controle na deze periode van 120 dagen? Dan wordt daarvoor een vervolg-DBC geopend. Die valt onder het eigen risico van 2026.

     

    Meer informatie
    De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.

    Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.

    Hoe werkt een DBC-traject?

    Wat is een DBC-zorgproduct?
    In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.

    Hoe werkt een DBC?
    Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
    Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.

    In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:

    • het maken van een röntgenfoto
    • het plaatsen van gips
    • het controlebezoek op de polikliniek.

    U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.

    Hoe lang loopt een DBC?
    Een DBC duurt maximaal 120 dagen.
    Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen doorlopen. Als de behandeling daarna nog niet klaar is, wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC. Iedere (vervolg) DBC wordt steeds gedeclareerd bij uw zorgverzekering. Zo kan het zijn dat u meerdere rekeningen ontvangt voor dezelfde zorgvraag.

    Let op: 120 dagen is de maximale looptijd. De precieze duur verschilt per behandeling en is landelijk vastgelegd.

    Meer informatie
    De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.

    Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie

     

    Heb je altijd een verwijzing nodig?

    Ja, u heeft altijd een verwijzing nodig, bijvoorbeeld van uw huisarts, tandarts of verloskundige.

    Zonder verwijzing:

    • krijgt u geen vergoeding van uw zorgverzekeraar
    • krijgt u de rekening thuisgestuurd

    Zorg dus dat u vóór uw bezoek een geldige verwijsbrief heeft.

    Let op: Dit geldt niet voor patiënten die met spoed hulp nodig hebben. Bij spoedeisende hulp is geen verwijzing nodig.

    Wordt telefonisch contact met de specialist in rekening gebracht?

    Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening worden gebracht bij u of uw zorgverzekeraar.

    Wat is een e-consult?

    Een e-consult is een contactmoment met uw arts of verpleegkundig specialist via:

    • e-mail
    • telefoon
    • de BeterDichtbij-app
    • beeldbellen (screen-to-screen)

    Dit geldt alleen als het e-consult een gewone afspraak in het ziekenhuis vervangt.


    Waarom een e-consult?

    Een e-consult voorkomt dat u naar het ziekenhuis moet komen als dat niet nodig is. Uw specialist bekijkt of een e-consult in uw situatie mogelijk is.


    Wanneer wordt een e-consult in rekening gebracht?
    U krijgt een rekening:

    • als u een telefonische of digitale afspraak heeft met uw arts of verpleegkundig specialist
    • als u zelf belt of mailt met een inhoudelijke vraag over uw behandeling én het contact vergelijkbaar is met een eerste afspraak of vervolgafspraak op de polikliniek

    Een telefoontje om alleen een afspraak te verzetten kost niets.


    Telefonisch consult: goed om te weten
    Heeft u een tijd afgesproken voor een telefonisch consult?

    • Zorg dat u bereikbaar bent op het afgesproken moment
    • Uw specialist belt u dan
    • Soms loopt het spreekuur iets uit; u wordt dan iets later gebeld

    Waarom krijg ik de rekening zo laat? Ik heb mijn behandeling al veel eerder gehad.

    Wat is een DBC-zorgproduct?
    In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.

    Hoe werkt een DBC?
    Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
    Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.

    In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:

    • het maken van een röntgenfoto
    • het plaatsen van gips
    • het controlebezoek op de polikliniek

    U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.

    Hoe lang loopt een DBC?
    Een DBC duurt maximaal 120 dagen.
    Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen doorlopen. Als de behandeling daarna nog niet klaar is, wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC. Iedere (vervolg) DBC wordt steeds gedeclareerd bij uw zorgverzekering. Zo kan het zijn dat u meerdere rekeningen ontvangt voor dezelfde zorgvraag.

    Let op: 120 dagen is de maximale looptijd. De precieze duur verschilt per behandeling en is landelijk vastgelegd.

    Wanneer wordt de declaratie naar de zorgverzekeraar gestuurd?
    Na afloop van iedere (vervolg) DBC wordt er een declaratie gestuurd. 120 dagen is de maximale doorlooptijd van een (vervolg) DBC. 

    Waarom krijg ik een rekening van het Zaans Medisch Centrum?

    In sommige situaties ontvangt u een rekening van het Zaans Medisch Centrum. Hieronder leest u wanneer dat kan gebeuren.


    1. Uw pasgeboren kind is nog niet verzekerd
    Als uw kind net is geboren, is het nog niet automatisch verzekerd.
    U moet uw kind zelf aanmelden bij uw eigen of uw partner's zorgverzekeraar. Doe dit zo snel mogelijk na de geboorte.

    Doet u dit niet op tijd?
    Dan sturen wij de rekening naar uw huisadres in plaats van naar de zorgverzekeraar.


    2. U zegt uw afspraak niet op tijd af (no-show)
    Kunt u niet naar uw afspraak komen? Zeg dan minimaal 24 uur van tevoren af.

    Doet u dat niet? Dan brengen wij €40 in rekening.

    Waarom? U houdt een plek bezet die een andere patiënt dringend nodig heeft. Hierdoor lopen wachttijden op. 


    3. Eigen bijdrage bij bevalling zonder medische reden
    Kiest u zelf voor een bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum zonder medische reden? Dan betaalt u een eigen bijdrage.
    Let op:

    • De hoogte van dit bedrag verschilt per ziekenhuis.
    • Soms vergoedt een aanvullende verzekering een deel.
    • U betaalt altijd zelf de eigen bijdrage.
    • Controleer uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

    4. U heeft geen zorgverzekering
    Iedereen die in Nederland woont of werkt, moet een zorgverzekering hebben.

    Heeft u die niet? Dan kunt u alsnog een basisverzekering afsluiten. Deze moet ingaan op de datum van uw eerste afspraak of onderzoek.

    Doet u dat niet? Dan betaalt u de kosten zelf.
    U betaalt dan eerst een voorschot van €250. Dit verrekenen we later met de eindafrekening.


    5. U heeft geen geldige verwijzing
    Voor bijna alle ziekenhuiszorg heeft u een verwijsbrief nodig, behalve voor spoedeisende hulp.
    Een verwijsbrief krijgt u meestal van de huisarts, de tandarts of de verloskundige.
    Een verwijsbrief is 1 jaar geldig.

    Heeft u geen geldige verwijzing? Dan krijgt u de rekening thuis.


    6. Uw behandeling valt onder de aanvullende verzekering
    Sommige behandelingen worden niet vergoed uit de basisverzekering, maar wel uit de aanvullende verzekering.

    Dan geldt:

    • Bent u aanvullend verzekerd? U krijgt de rekening thuis. U kunt deze indienen bij uw zorgverzekeraar.
    • Bent u niet aanvullend verzekerd? Dan betaalt u de kosten zelf, tegen het passantentarief (kijk voor de passantentarieven van het ZMC bij de veelgestelde vragen/tarieven en vergoedingen/wat kost mijn behandeling?)
    • U bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling aan het ZMC.

    7. Budgetpolis van Aevitae Natura Select

    Wij hebben geen contract met deze zorgverzekering voor uw polis. Daarom sturen wij de rekening naar u thuis. U betaalt ons het volledige bedrag binnen de betaaltermijn die op de rekening staat.

    U stuurt de rekening zelf door naar uw zorgverzekering. Uw zorgverzekering vergoedt de kosten helemaal of voor een deel. Dat hangt af van uw polisvoorwaarden. 

    Wat kost mijn behandeling?

    Wat betaalt u als u verzekerd bent?
    Zorgverzekeraars maken verschillende afspraken met ziekenhuizen. Daarom is de prijs van een behandeling niet overal hetzelfde. Vraag uw zorgverzekeraar of uw behandeling wordt vergoed en of u nog kosten zelf moet betalen .

    Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
    Bent u niet verzekerd? Of vergoedt uw zorgverzekeraar de behandeling niet? Dan betaalt u zelf. Het ziekenhuis rekent dan vaste prijzen. Dit noemen we passantentarieven.

    • Passantentarieven vanaf 1-1-2025

    Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2025

    Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2025

    • Passantentarieven vanaf 1-1-2024 

    Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024

    Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024


     

    Kan vooraf worden aangegeven wat mijn behandeling gaat kosten?

    We kunnen van tevoren niet precies zeggen wat een behandeling kost.

    Waarom niet?

    • We weten nog niet hoe het behandeltraject eruitziet
    • Dit verschilt per patiënt en per zorgvraag
    • De uiteindelijke kosten hangen af van de zorg die u echt heeft gekregen

    De kosten worden daarom pas achteraf bepaald.

    Spoedeisende Hulp of huisartsenpost: wat betaalt u?

    Gaat u naar de Spoedeisende Hulp?
    Dan betaalt u eerst uw eigen risico.
    Is de behandeling duurder dan dat? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar de rest.
    Dit geldt ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ZMC.

    Gaat u naar de huisartsenpost?
    Dan betaalt u geen eigen risico.

    Ik heb een rekening of overzicht ontvangen maar ben niet in het ZMC geweest

    Het kan dat u niet in het ziekenhuis bent geweest, maar toch een rekening krijgt. Dat klopt vaak wel.
    Soms stuurt uw huisarts of een andere zorgverlener materiaal (zoals bloed of weefsel) naar het ZMC voor onderzoek.
    In dat geval brengt het ZMC de onderzoekskosten aan u of aan uw zorgverzekeraar in rekening.

    Zorgverzekering voor kinderen

    Ook kinderen moeten in Nederland een zorgverzekering hebben. Dit moet minimaal een basisverzekering zijn.

    Na de geboorte

    • U moet uw kind binnen 4 maanden aanmelden bij een zorgverzekeraar.
    • Meestal gebeurt dit door het kind mee te verzekeren bij één van de ouders.
    • Voor kinderen tot 18 jaar betaalt u geen premie.
    • Kinderen hebben geen eigen risico.
    • De overheid betaalt de kosten van de basisverzekering voor kinderen.

    Als uw kind 18 jaar wordt
    Vanaf de maand na de 18e verjaardag verandert er iets:

    • Uw kind moet zelf premie betalen voor de zorgverzekering.
    • Dit mag een eigen verzekering zijn, of via een ouder.
    • Uw kind krijgt een verplicht eigen risico. Dit telt mee vanaf de eerste dag van de maand na de verjaardag. Het bedrag wordt berekend over de resterende maanden van het jaar.

    Handige websites

    Wilt u weten of uw behandeling wordt vergoed? Of heeft u vragen over uw polisvoorwaarden?
    Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

    U kunt ook meer informatie vinden op de volgende websites:

    Tip, complimenten of klacht

    Waar kan ik terecht met mijn klacht?

    U kunt dit formulier invullen.

    Ook is er een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwezig in het Zaans Medisch Centrum, N. Abachri. U kunt de klachtenfunctionaris van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur bereiken op 075 650 2460. Voor spoedgevallen buiten deze tijden kunt u contact opnemen via het algemene nummer 075 650 2911.

    U kunt ook een e-mail sturen: klachtenfunctionaris@zmc.nl 

    Hoe kan ik tips of complimenten geven?

    Hiervoor kunt u gebruiken maken van dit formulier.
     

    Daarnaast vinden wij het fijn als uw compliment gezien wordt door andere patiënten. Hiervoor kunt u een waardering achterlaten op zorgkaartNederland.nl.

    Hoe wordt een klacht behandeld?

    In ons ziekenhuis schenken wij veel aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Alle medewerkers doen hun werk zo zorgvuldig mogelijk. Toch zijn fouten of vergissingen niet altijd uit te sluiten.

    Wij streven ernaar dat medewerkers daarover openhartig met elkaar kunnen praten, zodat wij van elkaar leren en daardoor fouten in de toekomst kunnen voorkomen. Ook van uw opmerkingen kunnen wij leren.

    Om die reden willen wij het graag van u weten als u niet tevreden bent en of u ideeën hebt voor verbetering. Uw klacht wordt door ons gezien als een signaal voor verbetering. Een uitgebreide uitleg over de behandeling van klachten kunt u lezen in onze folder klachtenbehandeling (pdf)

    Heeft u een klacht? U kunt contact opnemen met onze klachtenfunctionaris van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur via 075 650 24 60 of via dit formulier. Met spoedvragen buiten deze tijden kunt u contact opnemen via het algemene nummer 075 650 2911.

    Het Zaans Medisch Centrum heeft een klachtenregeling en een klachtencommissie (zie hierboven). De commissie is te bereiken via 075 650 24 60.

    Veilig mailen met Zivver

    Echtheid mail controleren

    Als u wilt controleren of de mail echt van een medewerker van Zaans Medisch Centrum komt, dan kunt u op het volgende letten:  

    • het e-mailadres eindigt altijd op ….@zmc.nl
    • ga met de muis op de knop met de link naar het bericht staan. De link moet beginnen met https://app.zivver.com/... 
    • twijfelt u nog steeds of de mail wel echt van één van onze medewerkers komt, dan is het verstandig om even te bellen met de afzender 

    Waarom veilig mailen?

    Heeft u zojuist een mail van ons ontvangen via ZIVVER? Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Misschien heeft u nog nooit van ZIVVER gehoord en twijfelt u of dit wel te vertrouwen is. Om die twijfel weg te nemen, geven wij hier graag een toelichting.

    Bij het uitwisselen van vertrouwelijke informatie voldoet ‘gewone’ e-mail niet aan de wettelijke veiligheidseisen. Daarom maakt het Zaans Medisch Centrum gebruik van ZIVVER voor het veilig (versleuteld) versturen van privacygevoelige informatie. Zo garanderen wij dat niemand anders dan u de inhoud van de e-mail kan lezen.

    Hoe kan ik een Zivver-bericht lezen?

    Een Zivverbericht komt in de inbox van uw e-mailadres binnen. Via de knop Klik voor bericht kunt u verder gaan om het bericht te openen. Afhankelijk van de controlemethode die de verzender heeft gekozen, krijgt u een scherm waarbij u een code moet invullen. U kunt de code naar uw telefoon laten versturen of de code invoeren die de verzender aan u heeft doorgegeven.
    Pas dan opent het bericht.
     

    Kan ik een Zivver-bericht lezen zonder dat ik een Zivver-account heb?

    Ja, dat kan. U ontvangt via SMS, telefonisch of per e-mail een aparte code die u nodig heeft om het bericht te openen. Wanneer u een account heeft, ontvangt u het bericht direct in uw mailbox en is er geen verificatie nodig.

    Controleer uw gegevens

    Op MijnZMC kunt u onder het kopje Mijn gegevens uw e-mailadres en telefoonnummer controleren en eventueel aanpassen. Wij kunnen uw telefoonnummer en e-mailadres gebruiken voor de tweestapsverificatie.

    Hoe maak ik een Zivver-account aan?

    Via de website van Zivver kunt u gratis een account aanmaken via de knop Log in rechtsboven aan de pagina.

    Kan ik Zivver-berichten en – gesprekken bewaren?

    Nee, Zivver-berichten en –gesprekken worden na 1 jaar automatisch verwijderd. Als u de informatie wilt archiveren, kopieer dan het gesprek bijvoorbeeld naar Word en sla het op uw computer op. U kunt het bericht ook doorsturen naar uw eigen e-mailadres, downloaden of printen.

     

    Hoe kan ik een Zivver-bericht beantwoorden?

    Beantwoord een mail via de pijltjes bovenaan de mail of via de menu-optie.

    Meer informatie?

    Wilt u meer weten over veilig e-mailen? Bekijk de website van Zivver voor meer informatie en handige filmpjes over het gebruik van Zivver.

    Kan ik Zivver-berichten ook op mijn telefoon of tablet lezen?

    Ja, u kunt Zivver-berichten ook via uw telefoon bekijken. Download de Zivver app via de App Store of Google Play Store.

    Wat is Zivver?

    Zivver is een middel om beveiligd een e-mail te versturen. Zivver versleutelt de inhoud van berichten. Dat is belangrijk bij berichten die vertrouwelijke gegevens bevatten, zoals medische informatie en patiëntengegevens. Op deze manier kan alleen u als ontvanger en de verzender bij deze informatie. U kunt het bericht openen met behulp van een code die u van het ziekenhuis per sms, mail of telefonisch ontvangt.

    Vragen

    Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

    U kunt een schriftelijk verzoek indienen via het formulier op deze pagina.

    Waar kan ik terecht met mijn vragen?

    Voor algemene vragen kunt u het contactformulier invullen.

    Voor medisch inhoudelijke vragen kunt u terecht bij de betreffende polikliniek of afdeling. De polikliniek bereikt u via ons Klantcontactcentrum (075 650 1200) of via de BeterDichtbij App.

    De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier

    Heeft u vragen over het invullen van een vragenlijst, het installeren van de Beter Dichtbij app, het inloggen in MijnZMC of over andere zaken waar u de hulp van iemand anders bij nodig heeft? Dan kunt u contact opnemen met het Informatiepunt van de Bieb. Zij helpen u graag verder. Klik hier voor meer informatie.

    Waar kan ik terecht met vragen over mijn gezondheid?

    Vragen over uw individuele situatie, zoals over uw gezondheid behandelen we niet per e-mail of social media. We adviseren u contact op te nemen met uw huisarts of behandelend specialist.

    Website

    Translate/vertaal website via Google Translate

    How to use Google Translate / Zo gebruikt u Google Translate

    English

    • Go to the page you want to have translated 
    • Click on Translate at the top right of the page 
    • Select one of the five commonly used languages ​​or 
    • Choose Go to Google Translate and choose your preferred language at the top left next to the Google Translate logo

    Good to know: Google Translate always opens the translated web page in a new tab. The original Dutch website can be found in the tab next to it. 

    Please note! 
    The following parts of this website are not supported/translated by Google Translate: 

    • MijnZMC (patient portal) 
    • Images 
    • PDF files
    • Forms

    Nederlands

    • Ga naar de pagina die u wilt laten vertalen
    • Klik op Translate rechts bovenaan de pagina
    • Selecteer éen van de vijf veel gebruikte talen of 
    • Kies voor Go to Google Translate en kies links bovenaan naast het Google Translate logo uw voorkeurstaal

    Goed om te weten: Google Translate opent de vertaalde webpagina altijd op een nieuw tabblad. De originele Nederlandse website vindt u op het tabblad ernaast.

    Let op! 
    De volgende onderdelen op deze website worden niet ondersteund/vertaald door Google Translate:

    • MijnZMC (patiëntportaal)
    • Afbeeldingen 
    • Pdf-bestanden
    • Formulieren

    Hoe werkt het voorlezen van de website?

    Laten voorlezen en vertalen van onze site en folders

    ReadSpeaker is een hulpmiddel op onze website. Hiermee kunt u tekst op onze website en patiëntenfolders hardop laten voorlezen. De tekst kan ook worden vertaald in 25 talen.

    Op een vaste computer of laptop:

    • Op onze website staan op elk pagina onderstaande buttons. Voor een uitgebreide uitleg kunt u op de 3 streepjes klikken. 

     

    • Een algemene uitleg staat onder 'help'.
    • U kunt ook kiezen voor 'hulp bij vertaling'.

     

    Op een mobiele telefoon:

    Als u inlogt op een mobiel dan ziet u alleen de 'lees voor' - button (zonder streepjes). Klik hier op om de pagina te laten voorlezen.


    Hoe werkt het voorlezen?

     

    Op een vaste computer of laptop:

    • Ga naar een pagina op onze website (onderstaand voorbeeld is van het specialisme Allergologie).
    • Klik op Lees voor (rood omcirkeld) om de hele tekst op de pagina te laten voorlezen.

     

    • U kunt ook een folder (groen omcirkeld) laten voorlezen. Daarvoor klikt u op het icoontje (luidspreker) achter de desbetreffende folder.
    • U komt dan in de folder terecht en bovenin het scherm ziet u onderstaande balk: 

    • Als u op 'Lees voor' of de luidspreker (rood omcirkeld) klikt, dan wordt de folder voorgelezen in het Nederlands.

     

    Op een mobiele telefoon:

    • Ga naar een pagina op onze website (onderstaand voorbeeld is van het specialisme Allergologie).
    • Klik op Lees voor (rood omcirkeld) om de hele tekst op de pagina te laten voorlezen. 
    • U kunt met de buttons onderaan het voorlezen pauzeren of stopzetten (groen omcirkeld).

     


    Hoe werkt het vertalen?

    Wilt u de tekst in een andere taal vertalen of laten voorlezen?

    Op een mobiele telefoon:

    • U kunt op dit moment alleen de tekst op de website vertalen, het lukt helaas nog niet om de folders te vertalen op een mobiele telefoon.  
    • Klik eerst op voorlezen en daarna op het icoontje 
    • Kies de taal en tik op de tekst: 
    •  

     

    Op een vaste computer of laptop:

    • Selecteer dan met de muis eerst de tekst die u wilt vertalen en klik dan op ‘vertalen’. Dit geldt ook voor tekst die op de website staat.

    • Selecteer de taal, bijvoorbeeld Frans
    • De geselecteerde tekst wordt vertaald.
    • Let op: als u een folder wilt vertalen dan moet u eerst op het icoontje klikken. Als u namelijk naar de folder gaat door rechtstreeks op de naam van de folder te klikken dan komt de vertaalfunctie niet naar boven.
    • Als u op het groene driehoekje klikt, kan de tekst ook nog in de geselecteerde taal voorgelezen worden.

     

    Werken en leren

    Kan ik stage lopen in het Zaans Medisch Centrum?

    Ben jij op zoek naar een leerzame en inspirerende stageplek in de zorg? Bij het Zaans Medisch Centrum krijg je de kans om praktijkervaring op te doen in een moderne en betrokken organisatie.

    Binnen het Zaans Medisch Centrum is een beperkt aantal stageplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn onder andere beschikbaar voor dokterassistenten, facilitaire opleidingen en het middelbaar & hoger beroepsonderwijs.

    Heb je een vraag of ben je op zoek naar een stage? Mail dan naar: servicedeskHRM@zmc.nl.

    Ik wil graag werken in het Zaans Medisch Centrum

    Wat leuk dat u interesse heeft in een baan in ons ziekenhuis! Het Zaans Medisch Centrum biedt een inspirerende werkomgeving waar u echt het verschil kunt maken. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Voor elke openstaande vacature en meer informatie over solliciteren kunt u terecht op onze speciale website: werkenbijZMC. Hier vindt u een actueel overzicht van al onze vacatures en ontdekt u wat werken bij het ZMC zo bijzonder maakt.

    Bezoekadres

    Koningin Julianaplein 58
    1502 DV Zaandam

    Bezoektijden

    16.00 - 19.30 uur (gehele week)
    11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

    © 2025 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure |