Als u patiënt bent in ons ziekenhuis, is het handig om bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door te geven. Dit kan via dit formulier.
Op MijnZMC kunt u niet uw nieuwe adres doorgeven. U kunt hier wel uw mobiele telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van uw huisarts en apotheek nakijken en eventueel zelf aanpassen.
Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis. Op deze dagen is ons Klantcontactcentrum gesloten. Dit geldt ook voor onze poliklinieken, de röntgenafdeling en het laboratorium.
Dit betekent dat u op deze dagen geen bloed kunt laten prikken en geen röntgenfoto’s kunt laten maken. Dit geldt ook voor onze locatie in Assendelft.
Onze Spoedeisende Hulp is zoals altijd 24 uur per dag geopend.
De bezoekuren tijdens feestdagen zijn volgens het weekendrooster. Klik hier voor meer informatie over de bezoekuren.
In 2025 geldt dit voor onderstaande data:
Nieuwjaar: woensdag 1 januari 2025
Pasen: zondag 20 april en maandag 21 april 2025
Koningsdag: zaterdag 26 april 2025
Bevrijdingsdag: maandag 5 mei 2025
Hemelvaartsdag: donderdag 29 mei 2025
Pinksteren: zondag 8 juni en maandag 9 juni 2025
Kerst: donderdag 25 en vrijdag 26 december 2025
Nieuwjaarsdag: donderdag 1 januari 2026
De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.
In het ZMC vinden wij het belangrijk dat onze zorg voor iedereen goed bereikbaar is. Maar veel mensen hebben moeite met de Nederlandse taal of vinden het lastig de weg te vinden in de digitale (zorg)wereld.
Wij zijn een samenwerking aangegaan met het Informatiepunt van De Bieb. Vanuit zes locaties in de Zaanstreek staan de collega's van De Bieb klaar om mensen gratis hulp te bieden. Bijvoorbeeld met het aanmaken van een DigiD, het installeren van een app, het lezen van een brief of het invullen van een vragenlijst.
U kunt maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 15:00 uur bellen of appen op nummer 075 6172252
Wilt u meer informatie? Klik dan hier
Cursus 'Digivitaler'
De Bieb van de Zaanstreek biedt de gratis cursus 'Digivitaler' aan. De cursus bestaat uit vier lessen van 2 uur. Tijdens de vier lessen ligt de nadruk op:
De cursus 'Digivitaler' staat in 2024 ingepland op:
Wilt u meer informatie of aangeven dat u graag mee wilt doen? Klik dan hier
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Heeft u meerdere afspraken? Bijvoorbeeld eerst een onderzoek en een week later een afspraak bij de arts om de uitslag te bespreken? Vergeet dan niet beide afspraken af te zeggen als u niet op het onderzoek kunt komen.
Het is belangrijk dat u begrijpt wat er tegen u gezegd wordt en dat medewerkers weten wat u wilt zeggen. Heeft u moeite met de Nederlandse taal?
Dan raden wij u aan om iemand (geen kind jonger dan 18 jaar) mee te nemen om te tolken. Dit kan alleen als diegene het Nederlands goed beheerst en u zich vertrouwd genoeg voelt om persoonlijke zaken met deze persoon te bespreken.
Komt u alleen naar de afspraak? Geef dan zo snel mogelijk aan ons door dat u een tolk nodig heeft. Wij regelen dan een tolk voor u via de tolkentelefoon.
Bel met ons klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200.
Als u dit op de dag zelf pas aangeeft dan kan het zijn dat er geen tolk beschikbaar is. Laat het ons dus zo snel mogelijk weten.
Uw specialist, huisarts of andere behandelaar heeft u gevraagd bloed af te laten nemen.
U kunt hiervoor, zonder afspraak, terecht bij de poli Bloedafname. De poli bevindt zich op de begane grond (Noord 0.3).
De poli Bloedafname is onderdeel van Diagnost-IQ. Dat is een modern en geavanceerd Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), waar analisten onderzoeken doen in bloed, urine en andere lichaamsvochten die uw huisarts, verloskundige, trombosedienst of specialist heeft aangevraagd.
U hoeft geen afspraak te maken om bloed te laten prikken of materiaal in te leveren. U moet zich wel aanmelden met een dagticket.
Heeft u al een dagticket omdat u ook een andere afspraak heeft in het ziekenhuis? Dan kunt u zich met ditzelfde dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.
Heeft u geen andere afspraak? Dan meldt u zich eerst met een geldig identiteitsbewijs bij de ontvangstzuil in de centrale hal. Kiest u voor de optie ‘bloedafname’. U moet deze optie ook kiezen als u iets moet inleveren.
U krijgt dan een dagticket met een routenummer en een oproepnummer. U kunt zich dan met dit dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.
U kunt ook bloed laten afnemen op de polikliniek Saendelft in Assendelft. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.
Bent u zenuwachtig? U mag gerust iemand meenemen. Geef ook aan als u al eens bent flauwgevallen terwijl er bloed bij u werd afgenomen. Dan kunnen we daar rekening mee houden.
Het Zaans Medisch Centrum maakt gebruik van BeterDichtbij. Een app waarmee u direct contact heeft met uw eigen arts of andere zorgverlener.
Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.
Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit.
Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil die bij de ingang van de polikliniek staat. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent en dat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak.
Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen of verzetten; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.
Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Bent u gebeld door het nummer 075 650 2910? Dan heeft u een telefoontje gemist vanuit het Zaans Medisch Centrum. Het is bij ons niet bekend door wie u gebeld bent. Wacht daarom af tot u opnieuw gebeld wordt. U hoeft niet terug te bellen. Dit is een algemeen nummer dat wordt doorverbonden met een bandje.
Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met ons Klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Houdt u er rekening mee dat wij u 40 euro in rekening brengen als u uw afspraak vergeten bent.
Vanaf 1 juli 2025 is de ZaanApotheek 's nachts gesloten, van 23.00 tot 08.00 uur. Heeft u binnen deze tijden medicatie nodig? Dan kunt u terecht bij de Apotheek Waterland in Purmerend, in de hal van het Dijklanderziekenhuis.
Heeft u met spoed medicatie nodig, dan kan dit alleen via een arts van de Huisartsenpost (HAP). Spoedmedicatie is medicatie die zo snel mogelijk moet worden ingenomen en waarbij het niet kan wachten tot de ZaanApotheek om 8.00 uur opengaat. De arts van de HAP bepaalt of het om spoedmedicatie gaat.Deze aanpassing is nodig vanwege het zeer beperkte aantal nachtelijke recepten en de inzet van duurdere gedetacheerde medewerkers. Hierdoor is de ZaanApotheek niet langer in staat om met de zorgverzekeraar een dekkend tarief af te spreken. De kwaliteit en beschikbaarheid van medicatie voor patiënten in het ziekenhuis blijven gewaarborgd.
Voor meer informatie, klik hier
In 2025 krijgt de regio Amsterdam te maken met ernstige verkeershinder door groot onderhoud aan wegen en spoor. Grote evenementen zoals het Festival op de Ring, SAIL en de NAVO-top maken de situatie extra uitdagend. Tussen mei en oktober is de impact het grootst. Er vinden op verschillende momenten op verschillende plekken rondom Amsterdam werkzaamheden plaats.
Wat betekent dit voor u als patiënt of bezoeker?
Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat.
De werkzaamheden rond Zaandam zijn afgerond.
De parkeergarage wordt niet beheerd door het ziekenhuis maar door Interparking. Voor meer informatie over de tarieven verwijzen wij u naar de website van Interparking.
U kunt alleen met pin betalen
De parkeerautomaten bevinden zich in de parkeergarage. Ze staan aan beide kanten, alleen op de begane grond.
U kunt alleen met pin betalen.
Het terrein aan de achterzijde van het ziekenhuis (aan de kant van de Zorgboulevard) is een voetgangersgebied. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt de toegang voor auto’s versperd door middel van een verzinkbare paal. Op werkdagen, tussen 08.00 uur en 18.00 uur, geldt dit ook voor taxi’s.
Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen? Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur. Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.
Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.
Let wel: Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage). Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.
De hulpdiensten mogen in geval van een calamiteit het terrein oprijden. Daarnaast is het buiten de openingstijden van de afdeling Patiëntenvervoer uitsluitend voor bestuurders van taxi’s toegestaan om met de auto het terrein op te rijden. Dit is op werkdagen tussen 18.00 en 08.00 uur en op weekenddagen gedurende de hele dag.
De taxibedrijven zijn op de hoogte gebracht van deze procedure.
Het algemene telefoonnummer van het ZMC is 075 650 2911.
Andere telefoonnummers vindt u hier
Bezoekadres
Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam
Postadres
Postbus 210, 1500 EE Zaandam
Wilt u een kaart of brief naar een patiënt sturen?
Zaans Medisch Centrum,
naam patiënt, afdeling & kamernummer (indien bekend),
Postbus 210, 1500 EE Zaandam
Een pakket moet altijd naar ons externe magazijn
Zaans Medisch Centrum Magazijn,
T.a.v. Afdeling…… Naam …..
Roode Wildemanweg 47a, 1521 PZ, Wormerveer
U kunt parkeren in de parkeergarage naast het ziekenhuis. De ingang bevindt zich aan het Koningin Julianaplein, naast de ingang van de parkeergarage van de AH XL.
Als u parkeert op het parkeerterrein van de McDonald's aan de voorzijde van het ziekenhuis loopt u het risico weggesleept te worden.
Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen?
Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur.
Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.
Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.
Let wel:
Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage).
Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.
Er is een haal- en brengzone (kiss & ride) in de parkeergarage. U kunt het eerste half uur gratis naar binnen. U kunt uitrijden zonder gebruik te maken van de parkeerautomaat.
Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage.
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl).

In de parkeergarage zijn voldoende invalideparkeerplaatsen aanwezig. Deze bevinden zich in het buitengedeelte van de parkeergarage en op elke verdieping. Er zijn daar ook rolstoelen. Ook als u een invalidekaart heeft, moet u het geldende parkeertarief van Interparking betalen.
Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage.
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl).

Bij alle entrees staan fietsenbeugels voor de stalling van fietsen en scooters van patiënten en bezoekers. Deze stallingen zijn niet overdekt.
U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom wel geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
Houdt u wel rekening met onderstaande punten:
Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar iedereen zich prettig voelt. Daarom gelden voor iedereen in ons huis de volgende regels:
Bovenstaande huisregels zijn niet vrijblijvend.
U kunt een mail sturen naar klachtenfunctionaris@zmc.nl of dit formulier invullen.
Samen zorgen we voor een veilige, respectvolle omgeving voor u en onze medewerkers.
Onze huisregels zijn niet vrijblijvend.
Het ZMC is een rookvrije omgeving is. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.
Vanwege de privacy kunnen wij geen informatie over de gezondheidstoestand van patiënten aan derden geven. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt zelf of bij de contactpersoon van de patiënt (bijvoorbeeld familielid of vriend) deze informatie opvragen.
Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.
U kunt ons algemene nummer bellen: 075 650 2911
U wordt dan doorverbonden naar onze communicatie-afdeling.
Heeft het geen haast? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pers@zmc.nl
Om de privacy van de patiënten en medewerkers in ons ziekenhuis te waarborgen, heeft u voor het maken van opnamen in onze gebouwen of ons terrein van tevoren toestemming nodig van het ziekenhuis.
U kunt hiervoor een mail sturen naar pers@zmc.nl
Bent u van de pers en wilt u een interview met een van onze medewerkers?
Stuurt u dan een bericht naar pers@zmc.nl
Uw arts heeft u verteld dat u nuchter moet zijn voor uw operatie. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken en roken vanaf een bepaalde tijd. Het tijdstip krijgt u van uw arts te horen.
Wij vragen u de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon door te geven. De contactpersoon kan gebeld worden als er iets met u aan de hand is. Het is wettelijk niet toegestaan dat wij telefonisch medische informatie verstrekken aan derden.
Heeft u na uw verblijf in ons ziekenhuis zorg nodig, dan kan het transferbureau u hierbij helpen. In eerste instantie inventariseert de afdelingsverpleegkundige of u nazorg nodig heeft. Is dit het geval dan schakelen zij het transferbureau in. Bij het transferbureau werken transferverpleegkundigen die de juiste nazorg voor u kunnen inzetten.
De transferverpleegkundige fungeert als schakel tussen de diverse instanties en kan onder andere het volgende voor u regelen:
Persoonlijke verzorging en verpleging thuis (waaronder terminale zorg, infusiezorg, sondevoeding etc.)
Revalidatiezorg (geriatrische revalidatiezorg) in het verpleeghuisKortdurende opname in het verzorgingshuis of verpleeghuis
Overplaatsing naar een hospice
Hulpmiddelen voor thuis
Verder kunnen wij u adviseren en verwijzen naar andere zorginstanties. Uiteraard proberen wij wel rekening te houden met uw voorkeur(en) maar ook wij zijn afhankelijk van het aanbod binnen de regio en de huidige regelgeving.
Bezoek krijgen in het ziekenhuis is leuk, zeker als u langere tijd in het ziekenhuis ligt. Het is altijd handig als iemand het bezoek coördineert. Zo voorkomt u dat u op een dag heel veel, en op een andere dag geen bezoek krijgt.
Houdt u er rekening mee dat er maar maximaal twee bezoekers tegelijkertijd op bezoek mogen komen.
Dit zijn de bezoektijden
Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Er wordt dan uitgelegd wat de gang van zaken is op de afdeling. De verpleegkundige vraagt u of u medicijnen gebruikt, of u een dieet volgt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of ontsmettingsmiddelen. Als er na dit gesprek nog zaken onduidelijk zijn over de medicijnen die u gebruikt, dan kan de apotheek van het ziekenhuis daarover contact opnemen met uw apotheek of huisarts.
In het ziekenhuis liggen veel mensen met verminderde weerstand. Daarom is extra aandacht voor hygiëne belangrijk om infectie te voorkomen. In de folder 'Persoonlijke hygiëne' kunt u lezen wat u daar zelf aan kunt doen.
U wordt geopereerd.
Als voorbereiding op uw operatie heeft u gesprekken met onze apothekersassistente, doktersassistent en anesthesioloog. Als voorbereiding op deze gesprekken vult u een vragenlijst in. Tijdens de gesprekken nemen we de vragenlijst door en bespreken we met u uw medicijngebruik.
Het is handig als de specialist kan zien welke medicijnen u krijgt van uw apotheek. U kunt uw apotheek hiervoor toestemming geven via een speciaal toestemmingsformulier. Dit formulier kunt u invullen bij uw eigen apotheek. Uw specialist kan dan digitaal zien welke medicijnen u thuis gebruikt.
Ook voeren we een lichamelijk onderzoek uit. Onze anesthesioloog bespreekt samen met u welke verdoving voor u het beste is. Het is belangrijk dat u tijdens dit gesprek ook uw specifieke wensen kenbaar maakt.
Dit polibezoek duurt minimaal 40 minuten.
Het is belangrijk dat u meeneemt wat belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.
Dit zijn:
Naast de spullen die u moet meenemen kunnen de volgende zaken uw verblijf prettiger maken.
Daarnaast is het handig als u alle informatie meeneemt die belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.
Verder, alleen wanneer u dit heeft: bloedgroepkaartje, donorcodicil en/of euthanasieverklaring.
Laat uw kostbare spullen thuis.
Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een vakje dat op slot kan. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.
Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.
Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:
Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.
Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit.
Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil bij de ingang van de polikliniek. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent zodat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak.
Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn.
U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.
U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.
Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.
Een opname of behandeling in het ziekenhuis kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. De artsen en medewerkers van het Zaans Medisch Centrum doen er alles aan om uw behandeling goed te laten verlopen. In deze folder kunt u vinden wat uw rechten en plichten zijn en hoe u in een bepaalde situatie kunt handelen.
Bij een afspraak, onderzoek of opname in het ziekenhuis zijn zorgverleners verplicht om te vragen naar uw geldige identificatiebewijs. Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 16 jaar. En ook als u al patiënt van het ziekenhuis bent.
Het ziekenhuis gebruikt uw Burger Service Nummer (BSN) bij het uitwisselen van informatie.
Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van uw gegevens met uw zorgverzekeraar of huisarts.
Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het BSN beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan. Meer informatie leest u in onze folder 'Verplicht legitimeren'.
Als een naaste uit uw familie- of vriendenkring in het ziekenhuis gaat overlijden of is overleden, adviseren wij u als nabestaande deze folder over formaliteiten bij overlijdenaandachtig te lezen.
Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Afhankelijk van uw verzekeringspolis heeft u recht op een vergoeding voor zorg die u in het Zaans Medisch Centrum krijgt.
Heeft u vragen over uw vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Hieronder vindt u overzichten van de afgesloten contracten voor 2026. Deze overzichten worden regelmatig bijgewerkt.
Laatste versie 08-12-2025


Voor medisch specialiste en geestelijke zorg is met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten voor 2025.
Let op:
Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.
U moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.
Hieronder vindt u een overzicht van de afgesloten contracten voor 2025.


Heeft u vragen over een rekening?
Neem dan contact op met de afdeling Facturatie.
De afdeling is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag van 09:30 tot 12:00 uur op 075 650 2875.
U kunt ook een mail sturen: fakturering@zmc.nl.
Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet-nagekomen afspraak?
Bel dan op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.
Wat gebeurt er als ik overstap naar een andere zorgverzekeraar?
Stapt u over naar een andere zorgverzekeraar omdat deze bepaalde zorg wél vergoedt? Controleer dan goed of u ook vergoeding krijgt als uw behandeling al is begonnen toen u nog bij uw vorige verzekeraar verzekerd was. Dit geldt ook als u een aanvullende verzekering wilt afsluiten.
Waarom is dit belangrijk?
Een behandeling hoort bij de DBC die wordt geopend op de dag van uw eerste afspraak of op de dag van een onderzoek voorafgaand aan de eerste afspraak. De datum waarop de DBC start, bepaalt bij welke verzekering de kosten worden gedeclareerd.
Voorbeeld
Advies
Laat u goed informeren door uw zorgverzekeraar voordat u overstapt of een aanvullende verzekering afsluit. Zo voorkomt u onverwachte kosten.
Heeft u zorg nodig in het ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat u weet welke kosten uw zorgverzekering vergoedt en wat u zelf moet betalen. We leggen het hieronder stap voor stap uit.
1. Verplicht eigen risico
U betaalt altijd eerst een verplicht eigen risico vanuit uw basisverzekering.
Dit bedrag is door de overheid bepaald en is in 2024 en 2025 € 385.
Dit betekent: de eerste € 385 die u in een jaar aan zorgkosten maakt, betaalt u zelf. Daarna betaalt uw zorgverzekeraar de rest.
Dit eigen risico geldt bijvoorbeeld voor:
2. Vrijwillig eigen risico
U kunt kiezen voor een extra eigen risico. Dit heet het vrijwillig eigen risico.
U heeft dit zelf afgesproken met uw zorgverzekeraar bij het afsluiten van uw zorgverzekering.
Hoe hoger dit bedrag, hoe lager uw maandelijkse premie.
Let op: heeft u dit vrijwillig eigen risico? Dan betaalt u dit eerst zelf als u zorg nodig heeft.
3. Eigen bijdrage
Voor sommige soorten zorg betaalt u een eigen bijdrage. Dit bedrag komt boven op uw eigen risico.
Voorbeelden: zittend ziekenvervoer of kraamzorg.
De overheid bepaalt de hoogte van deze bijdrage.
De hoogte hangt af van de soort zorg en kan elk jaar anders zijn.
4. Zorg die niet door het basispakket wordt vergoed
Niet alle zorg zit in de basisverzekering. Bijvoorbeeld zorg die medisch niet nodig is.
Heeft u een aanvullende verzekering? Dan vergoedt die deze kosten soms
Controleer dit in uw polisvoorwaarden of vraag het aan uw zorgverzekeraar.
Heeft u geen aanvullende verzekering? Dan betaalt u deze zorg zelf. U krijgt dan een rekening thuisgestuurd.
5. Let op met een budgetpolis
Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.
Let op: u moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.
6. Wat kunt u zelf doen?
Wat is een DBC-zorgproduct?
In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.
Hoe werkt een DBC?
Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.
In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:
U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.
Hoe wordt de prijs van mijn behandeling bepaald?
Op basis van de zorg die u heeft gekregen en de vastgestelde diagnose, wordt bepaald welke DBC van toepassing is. Elke DBC heeft een declaratiecode. Deze code bepaalt welk bedrag het ziekenhuis bij de zorgverzekeraar declareert. Voor elke declaratiecode maakt het ziekenhuis ieder jaar met de zorgverzekeraar prijsafspraken.
De prijs van een DBC wordt berekend op basis van een gemiddelde kostprijs van een zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.
Meer informatie
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.
Wat is een DBC-zorgproduct?
In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.
Waarom staat er een andere datum op mijn factuur?
Een DBC wordt na een bepaalde periode automatisch afgesloten. Is uw behandeling nog niet klaar? Dan wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC.
De datum die op uw factuur staat, is dus de openingsdatum van de vervolg-DBC. Dat hoeft niet de dag te zijn waarop u in het ziekenhuis bent geweest.
Meer informatie
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.
Het jaartal van het begin van de DBC bepaalt onder welk eigen risico uw rekening valt. Dus: als uw DBC in december is gestart, dan hoort deze bij het eigen risico van dat jaar, ook al loopt de behandeling door in het nieuwe jaar.
Voorbeeld:
Meer informatie
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie.
Wat is een DBC-zorgproduct?
In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.
Hoe werkt een DBC?
Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.
In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:
U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.
Hoe lang loopt een DBC?
Een DBC duurt maximaal 120 dagen.
Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen doorlopen. Als de behandeling daarna nog niet klaar is, wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC. Iedere (vervolg) DBC wordt steeds gedeclareerd bij uw zorgverzekering. Zo kan het zijn dat u meerdere rekeningen ontvangt voor dezelfde zorgvraag.
Let op: 120 dagen is de maximale looptijd. De precieze duur verschilt per behandeling en is landelijk vastgelegd.
Meer informatie
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt in een korte animatiefilm uit hoe het declaratiesysteem in ziekenhuizen werkt. Bekijk de video op de website van de NZa.
Wilt u meer weten over DBC’s? Klik dan hier voor meer informatie
Ja, u heeft altijd een verwijzing nodig, bijvoorbeeld van uw huisarts, tandarts of verloskundige.
Zonder verwijzing:
Zorg dus dat u vóór uw bezoek een geldige verwijsbrief heeft.
Let op: Dit geldt niet voor patiënten die met spoed hulp nodig hebben. Bij spoedeisende hulp is geen verwijzing nodig.
Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening worden gebracht bij u of uw zorgverzekeraar.
Wat is een e-consult?
Een e-consult is een contactmoment met uw arts of verpleegkundig specialist via:
Dit geldt alleen als het e-consult een gewone afspraak in het ziekenhuis vervangt.
Waarom een e-consult?
Een e-consult voorkomt dat u naar het ziekenhuis moet komen als dat niet nodig is. Uw specialist bekijkt of een e-consult in uw situatie mogelijk is.
Wanneer wordt een e-consult in rekening gebracht?
U krijgt een rekening:
Een telefoontje om alleen een afspraak te verzetten kost niets.
Telefonisch consult: goed om te weten
Heeft u een tijd afgesproken voor een telefonisch consult?
Wat is een DBC-zorgproduct?
In het ziekenhuis krijgt u verschillende vormen van zorg. Dat kan een onderzoek door de arts zijn, een röntgenfoto of een behandeling. Het ziekenhuis rekent deze onderdelen niet apart af. Alle zorg die bij één zorgvraag hoort, wordt samengevoegd tot één pakket: dit heet een DBC-zorgproduct. DBC staat voor Diagnose BehandelCombinatie.
Hoe werkt een DBC?
Een DBC is een pakket van alle zorg die u krijgt voor één zorgvraag.
Voorbeeld: een DBC voor een polsbreuk.
In deze DBC zitten zorgactiviteiten die bij uw behandeling horen, zoals:
U betaalt dus niet voor elke handeling apart, maar één bedrag voor het hele DBC-zorgproduct.
Hoe lang loopt een DBC?
Een DBC duurt maximaal 120 dagen.
Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen doorlopen. Als de behandeling daarna nog niet klaar is, wordt er automatisch een vervolg-DBC geopend. De startdatum van die vervolg-DBC is altijd één dag na het afsluiten van de vorige DBC. Iedere (vervolg) DBC wordt steeds gedeclareerd bij uw zorgverzekering. Zo kan het zijn dat u meerdere rekeningen ontvangt voor dezelfde zorgvraag.
Let op: 120 dagen is de maximale looptijd. De precieze duur verschilt per behandeling en is landelijk vastgelegd.
Wanneer wordt de declaratie naar de zorgverzekeraar gestuurd?
Na afloop van iedere (vervolg) DBC wordt er een declaratie gestuurd. 120 dagen is de maximale doorlooptijd van een (vervolg) DBC.
In sommige situaties ontvangt u een rekening van het Zaans Medisch Centrum. Hieronder leest u wanneer dat kan gebeuren.
1. Uw pasgeboren kind is nog niet verzekerd
Als uw kind net is geboren, is het nog niet automatisch verzekerd.
U moet uw kind zelf aanmelden bij uw eigen of uw partner's zorgverzekeraar. Doe dit zo snel mogelijk na de geboorte.
Doet u dit niet op tijd?
Dan sturen wij de rekening naar uw huisadres in plaats van naar de zorgverzekeraar.
2. U zegt uw afspraak niet op tijd af (no-show)
Kunt u niet naar uw afspraak komen? Zeg dan minimaal 24 uur van tevoren af.
Doet u dat niet? Dan brengen wij €40 in rekening.
Waarom? U houdt een plek bezet die een andere patiënt dringend nodig heeft. Hierdoor lopen wachttijden op.
3. Eigen bijdrage bij bevalling zonder medische reden
Kiest u zelf voor een bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum zonder medische reden? Dan betaalt u een eigen bijdrage.
Let op:
4. U heeft geen zorgverzekering
Iedereen die in Nederland woont of werkt, moet een zorgverzekering hebben.
Heeft u die niet? Dan kunt u alsnog een basisverzekering afsluiten. Deze moet ingaan op de datum van uw eerste afspraak of onderzoek.
Doet u dat niet? Dan betaalt u de kosten zelf.
U betaalt dan eerst een voorschot van €250. Dit verrekenen we later met de eindafrekening.
5. U heeft geen geldige verwijzing
Voor bijna alle ziekenhuiszorg heeft u een verwijsbrief nodig, behalve voor spoedeisende hulp.
Een verwijsbrief krijgt u meestal van de huisarts, de tandarts of de verloskundige.
Een verwijsbrief is 1 jaar geldig.
Heeft u geen geldige verwijzing? Dan krijgt u de rekening thuis.
6. Uw behandeling valt onder de aanvullende verzekering
Sommige behandelingen worden niet vergoed uit de basisverzekering, maar wel uit de aanvullende verzekering.
Dan geldt:
7. Budgetpolis van Aevitae Natura Select
Wij hebben geen contract met deze zorgverzekering voor uw polis. Daarom sturen wij de rekening naar u thuis. U betaalt ons het volledige bedrag binnen de betaaltermijn die op de rekening staat.
U stuurt de rekening zelf door naar uw zorgverzekering. Uw zorgverzekering vergoedt de kosten helemaal of voor een deel. Dat hangt af van uw polisvoorwaarden.
Wat betaalt u als u verzekerd bent?
Zorgverzekeraars maken verschillende afspraken met ziekenhuizen. Daarom is de prijs van een behandeling niet overal hetzelfde. Vraag uw zorgverzekeraar of uw behandeling wordt vergoed en of u nog kosten zelf moet betalen .
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Bent u niet verzekerd? Of vergoedt uw zorgverzekeraar de behandeling niet? Dan betaalt u zelf. Het ziekenhuis rekent dan vaste prijzen. Dit noemen we passantentarieven.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2025
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2025
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
We kunnen van tevoren niet precies zeggen wat een behandeling kost.
Waarom niet?
De kosten worden daarom pas achteraf bepaald.
Gaat u naar de Spoedeisende Hulp?
Dan betaalt u eerst uw eigen risico.
Is de behandeling duurder dan dat? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar de rest.
Dit geldt ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ZMC.
Gaat u naar de huisartsenpost?
Dan betaalt u geen eigen risico.
Het kan dat u niet in het ziekenhuis bent geweest, maar toch een rekening krijgt. Dat klopt vaak wel.
Soms stuurt uw huisarts of een andere zorgverlener materiaal (zoals bloed of weefsel) naar het ZMC voor onderzoek.
In dat geval brengt het ZMC de onderzoekskosten aan u of aan uw zorgverzekeraar in rekening.
Ook kinderen moeten in Nederland een zorgverzekering hebben. Dit moet minimaal een basisverzekering zijn.
Na de geboorte
Als uw kind 18 jaar wordt
Vanaf de maand na de 18e verjaardag verandert er iets:
Wilt u weten of uw behandeling wordt vergoed? Of heeft u vragen over uw polisvoorwaarden?
Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
U kunt ook meer informatie vinden op de volgende websites:
U kunt dit formulier invullen.
Ook is er een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwezig in het Zaans Medisch Centrum, N. Abachri. U kunt de klachtenfunctionaris van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur bereiken op 075 650 2460. Voor spoedgevallen buiten deze tijden kunt u contact opnemen via het algemene nummer 075 650 2911.
U kunt ook een e-mail sturen: klachtenfunctionaris@zmc.nl
Hiervoor kunt u gebruiken maken van dit formulier.
Daarnaast vinden wij het fijn als uw compliment gezien wordt door andere patiënten. Hiervoor kunt u een waardering achterlaten op zorgkaartNederland.nl.
In ons ziekenhuis schenken wij veel aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Alle medewerkers doen hun werk zo zorgvuldig mogelijk. Toch zijn fouten of vergissingen niet altijd uit te sluiten.
Wij streven ernaar dat medewerkers daarover openhartig met elkaar kunnen praten, zodat wij van elkaar leren en daardoor fouten in de toekomst kunnen voorkomen. Ook van uw opmerkingen kunnen wij leren.
Om die reden willen wij het graag van u weten als u niet tevreden bent en of u ideeën hebt voor verbetering. Uw klacht wordt door ons gezien als een signaal voor verbetering. Een uitgebreide uitleg over de behandeling van klachten kunt u lezen in onze folder klachtenbehandeling (pdf)
Heeft u een klacht? U kunt contact opnemen met onze klachtenfunctionaris van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur via 075 650 24 60 of via dit formulier. Met spoedvragen buiten deze tijden kunt u contact opnemen via het algemene nummer 075 650 2911.
Het Zaans Medisch Centrum heeft een klachtenregeling en een klachtencommissie (zie hierboven). De commissie is te bereiken via 075 650 24 60.
Als u wilt controleren of de mail echt van een medewerker van Zaans Medisch Centrum komt, dan kunt u op het volgende letten:
Heeft u zojuist een mail van ons ontvangen via ZIVVER? Dat kan. Het is onze manier om ervoor te zorgen dat een e-mail, die wellicht gevoelige of persoonlijke informatie bevat, veilig wordt verstuurd. Misschien heeft u nog nooit van ZIVVER gehoord en twijfelt u of dit wel te vertrouwen is. Om die twijfel weg te nemen, geven wij hier graag een toelichting.
Bij het uitwisselen van vertrouwelijke informatie voldoet ‘gewone’ e-mail niet aan de wettelijke veiligheidseisen. Daarom maakt het Zaans Medisch Centrum gebruik van ZIVVER voor het veilig (versleuteld) versturen van privacygevoelige informatie. Zo garanderen wij dat niemand anders dan u de inhoud van de e-mail kan lezen.
Een Zivverbericht komt in de inbox van uw e-mailadres binnen. Via de knop Klik voor bericht kunt u verder gaan om het bericht te openen. Afhankelijk van de controlemethode die de verzender heeft gekozen, krijgt u een scherm waarbij u een code moet invullen. U kunt de code naar uw telefoon laten versturen of de code invoeren die de verzender aan u heeft doorgegeven.
Pas dan opent het bericht.
Ja, dat kan. U ontvangt via SMS, telefonisch of per e-mail een aparte code die u nodig heeft om het bericht te openen. Wanneer u een account heeft, ontvangt u het bericht direct in uw mailbox en is er geen verificatie nodig.
Op MijnZMC kunt u onder het kopje Mijn gegevens uw e-mailadres en telefoonnummer controleren en eventueel aanpassen. Wij kunnen uw telefoonnummer en e-mailadres gebruiken voor de tweestapsverificatie.
Via de website van Zivver kunt u gratis een account aanmaken via de knop Log in rechtsboven aan de pagina.
Nee, Zivver-berichten en –gesprekken worden na 1 jaar automatisch verwijderd. Als u de informatie wilt archiveren, kopieer dan het gesprek bijvoorbeeld naar Word en sla het op uw computer op. U kunt het bericht ook doorsturen naar uw eigen e-mailadres, downloaden of printen.

Beantwoord een mail via de pijltjes bovenaan de mail of via de menu-optie.

Wilt u meer weten over veilig e-mailen? Bekijk de website van Zivver voor meer informatie en handige filmpjes over het gebruik van Zivver.
Ja, u kunt Zivver-berichten ook via uw telefoon bekijken. Download de Zivver app via de App Store of Google Play Store.
Zivver is een middel om beveiligd een e-mail te versturen. Zivver versleutelt de inhoud van berichten. Dat is belangrijk bij berichten die vertrouwelijke gegevens bevatten, zoals medische informatie en patiëntengegevens. Op deze manier kan alleen u als ontvanger en de verzender bij deze informatie. U kunt het bericht openen met behulp van een code die u van het ziekenhuis per sms, mail of telefonisch ontvangt.
U kunt een schriftelijk verzoek indienen via het formulier op deze pagina.
Voor algemene vragen kunt u het contactformulier invullen.
Voor medisch inhoudelijke vragen kunt u terecht bij de betreffende polikliniek of afdeling. De polikliniek bereikt u via ons Klantcontactcentrum (075 650 1200) of via de BeterDichtbij App.
De antwoorden op de algemene vragen over MijnZMC vindt u hier.
Heeft u vragen over het invullen van een vragenlijst, het installeren van de Beter Dichtbij app, het inloggen in MijnZMC of over andere zaken waar u de hulp van iemand anders bij nodig heeft? Dan kunt u contact opnemen met het Informatiepunt van de Bieb. Zij helpen u graag verder. Klik hier voor meer informatie.
Vragen over uw individuele situatie, zoals over uw gezondheid behandelen we niet per e-mail of social media. We adviseren u contact op te nemen met uw huisarts of behandelend specialist.
English
Good to know: Google Translate always opens the translated web page in a new tab. The original Dutch website can be found in the tab next to it.
Please note!
The following parts of this website are not supported/translated by Google Translate:
Nederlands
Goed om te weten: Google Translate opent de vertaalde webpagina altijd op een nieuw tabblad. De originele Nederlandse website vindt u op het tabblad ernaast.
Let op!
De volgende onderdelen op deze website worden niet ondersteund/vertaald door Google Translate:
ReadSpeaker is een hulpmiddel op onze website. Hiermee kunt u tekst op onze website en patiëntenfolders hardop laten voorlezen. De tekst kan ook worden vertaald in 25 talen.
Op een vaste computer of laptop:
![]()

Op een mobiele telefoon:
Als u inlogt op een mobiel dan ziet u alleen de 'lees voor' - button (zonder streepjes). Klik hier op om de pagina te laten voorlezen.
Op een vaste computer of laptop:
.png)

Op een mobiele telefoon:
.jpg)
Wilt u de tekst in een andere taal vertalen of laten voorlezen?
Op een mobiele telefoon:


Op een vaste computer of laptop:


Ben jij op zoek naar een leerzame en inspirerende stageplek in de zorg? Bij het Zaans Medisch Centrum krijg je de kans om praktijkervaring op te doen in een moderne en betrokken organisatie.
Binnen het Zaans Medisch Centrum is een beperkt aantal stageplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn onder andere beschikbaar voor dokterassistenten, facilitaire opleidingen en het middelbaar & hoger beroepsonderwijs.
Heb je een vraag of ben je op zoek naar een stage? Mail dan naar: servicedeskHRM@zmc.nl.
Wat leuk dat u interesse heeft in een baan in ons ziekenhuis! Het Zaans Medisch Centrum biedt een inspirerende werkomgeving waar u echt het verschil kunt maken. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Voor elke openstaande vacature en meer informatie over solliciteren kunt u terecht op onze speciale website: werkenbijZMC. Hier vindt u een actueel overzicht van al onze vacatures en ontdekt u wat werken bij het ZMC zo bijzonder maakt.