Home > Veelgestelde vragen > Tarieven & vergoedingen

Tarieven & vergoedingen

Contactinformatie afdeling facturatie ZMC

Heeft u vragen over een rekening? 

Neem dan contact op met de afdeling Facturatie. 

De afdeling is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag van 09:30 tot 12:00 uur op 075 650 2875.

U kunt ook een mail sturen: nota@zaansmc.nl.

 

Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet-nagekomen afspraak?

Bel dan op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.

Met welke zorgverzekeraars heeft Zaans Medisch Centrum een contract?

Contracten 2025

Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Afhankelijk van uw verzekeringspolis heeft u recht op een vergoeding voor zorg die u in het Zaans Medisch Centrum krijgt. Voor medisch specialiste en geestelijke zorg is met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten voor 2025. 

Let op: 

Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.
U moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.

 

Hieronder vindt u een overzicht van de afgesloten contracten voor 2025. 

 

 

 

Wat kost mijn behandeling?

Wat betaalt u als u verzekerd bent?
Zorgverzekeraars maken verschillende afspraken met ziekenhuizen. Daarom is de prijs van een behandeling niet overal hetzelfde. Vraag uw zorgverzekeraar of uw behandeling wordt vergoed en of u nog kosten zelf moet betalen .

Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Bent u niet verzekerd? Of vergoedt uw zorgverzekeraar de behandeling niet? Dan betaalt u zelf. Het ziekenhuis rekent dan vaste prijzen. Dit noemen we passantentarieven.

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2025

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2025

Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2025

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2024 

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024

Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024


 

Kan vooraf worden aangegeven wat mijn behandeling gaat kosten?

We kunnen van tevoren niet precies zeggen wat een behandeling kost.

Waarom niet?

  • We weten nog niet hoe het behandeltraject eruitziet
  • Dit verschilt per patiënt en per zorgvraag
  • De uiteindelijke kosten hangen af van de zorg die u echt heeft gekregen

De kosten worden daarom pas achteraf bepaald.

Wordt mijn zorg vergoed?

Heeft u zorg nodig in het ziekenhuis? Dan is het belangrijk dat u weet welke kosten uw zorgverzekering vergoedt en wat u zelf moet betalen. We leggen het hieronder stap voor stap uit.


1. Verplicht eigen risico

U betaalt altijd eerst een verplicht eigen risico vanuit uw basisverzekering.
Dit bedrag is door de overheid bepaald en is in 2024 en 2025 € 385.
Dit betekent: de eerste € 385 die u in een jaar aan zorgkosten maakt, betaalt u zelf. Daarna betaalt uw zorgverzekeraar de rest.
Dit eigen risico geldt bijvoorbeeld voor:


2. Vrijwillig eigen risico

U kunt kiezen voor een extra eigen risico. Dit heet het vrijwillig eigen risico.
U heeft dit zelf afgesproken met uw zorgverzekeraar bij het afsluiten van uw zorgverzekering.
Hoe hoger dit bedrag, hoe lager uw maandelijkse premie.

Let op: heeft u dit vrijwillig eigen risico? Dan betaalt u dit eerst zelf als u zorg nodig heeft.  


3. Eigen bijdrage

Voor sommige soorten zorg betaalt u een eigen bijdrage. Dit bedrag komt boven op uw eigen risico.
Voorbeelden: zittend ziekenvervoer of kraamzorg.
De overheid bepaalt de hoogte van deze bijdrage.
De hoogte hangt af van de soort zorg en kan elk jaar anders zijn. 


4. Zorg die niet door het basispakket wordt vergoed

Niet alle zorg zit in de basisverzekering. Bijvoorbeeld zorg die medisch niet nodig is.

Heeft u een aanvullende verzekering? Dan vergoedt die deze kosten soms
Controleer dit in uw polisvoorwaarden of vraag het aan uw zorgverzekeraar.

Heeft u geen aanvullende verzekering? Dan betaalt u deze zorg zelf. U krijgt dan een rekening thuisgestuurd.


5. Let op met een budgetpolis

Heeft u een budgetpolis van Aevitae Natura Select? Wij hebben geen contract voor deze specifieke polis.

Let op: u moet misschien (een deel van) de kosten zelf betalen.
Controleer daarom altijd uw polisvoorwaarden of bel uw zorgverzekeraar.


6. Wat kunt u zelf doen?

Waarom is de behandeling zo duur?

De prijs op uw rekening is gebaseerd op de gemiddelde kosten voor deze diagnose of behandeling.

Dat betekent:

  • Ook als u maar één behandeling heeft gehad
  • en het gemiddelde is één of twee behandelingen
  • dan betaalt u het bedrag dat bij dat gemiddelde hoort.

Wilt u meer weten over dit DBC-systeem, klik dan hier

Heb je altijd een verwijzing nodig?

Ja, u heeft altijd een verwijzing nodig, bijvoorbeeld van uw huisarts, tandarts of verloskundige.

Zonder verwijzing:

  • krijgt u geen vergoeding van uw zorgverzekeraar
  • krijgt u de rekening thuisgestuurd

Zorg dus dat u vóór uw bezoek een geldige verwijsbrief heeft.

Let op: Dit geldt niet voor patiënten die met spoed hulp nodig hebben. Bij spoedeisende hulp is geen verwijzing nodig.

Wordt telefonisch contact met de specialist in rekening gebracht?

Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening worden gebracht bij u of uw zorgverzekeraar.

Wat is een e-consult?

Een e-consult is een contactmoment met uw arts of verpleegkundig specialist via:

  • e-mail
  • telefoon
  • de BeterDichtbij-app
  • beeldbellen (screen-to-screen)

Dit geldt alleen als het e-consult een gewone afspraak in het ziekenhuis vervangt.


Waarom een e-consult?

Een e-consult voorkomt dat u naar het ziekenhuis moet komen als dat niet nodig is. Uw specialist bekijkt of een e-consult in uw situatie mogelijk is.


Wanneer wordt een e-consult in rekening gebracht?
U krijgt een rekening:

  • als u een telefonische of digitale afspraak heeft met uw arts of verpleegkundig specialist
  • als u zelf belt of mailt met een inhoudelijke vraag over uw behandeling én het contact vergelijkbaar is met een eerste afspraak of vervolgafspraak op de polikliniek

Een telefoontje om alleen een afspraak te verzetten kost niets.


Telefonisch consult: goed om te weten
Heeft u een tijd afgesproken voor een telefonisch consult?

  • Zorg dat u bereikbaar bent op het afgesproken moment
  • Uw specialist belt u dan
  • Soms loopt het spreekuur iets uit; u wordt dan iets later gebeld
Spoedeisende Hulp of huisartsenpost: wat betaalt u?

Gaat u naar de Spoedeisende Hulp?
Dan betaalt u eerst uw eigen risico.
Is de behandeling duurder dan dat? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar de rest.
Dit geldt ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ZMC.

Gaat u naar de huisartsenpost?
Dan betaalt u geen eigen risico.

Waarom krijg ik een rekening van het Zaans Medisch Centrum?

In sommige situaties ontvangt u een rekening van het Zaans Medisch Centrum. Hieronder leest u wanneer dat kan gebeuren.


1. Uw pasgeboren kind is nog niet verzekerd
Als uw kind net is geboren, is het nog niet automatisch verzekerd.
U moet uw kind zelf aanmelden bij uw eigen of uw partner's zorgverzekeraar. Doe dit zo snel mogelijk na de geboorte.

Doet u dit niet op tijd?
Dan sturen wij de rekening naar uw huisadres in plaats van naar de zorgverzekeraar.


2. U zegt uw afspraak niet op tijd af (no-show)
Kunt u niet naar uw afspraak komen? Zeg dan minimaal 24 uur van tevoren af.

Doet u dat niet? Dan brengen wij €40 in rekening.

Waarom? U houdt een plek bezet die een andere patiënt dringend nodig heeft. Hierdoor lopen wachttijden op. 


3. Eigen bijdrage bij bevalling zonder medische reden
Kiest u zelf voor een bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum zonder medische reden? Dan betaalt u een eigen bijdrage.
Let op:

  • De hoogte van dit bedrag verschilt per ziekenhuis.
  • Soms vergoedt een aanvullende verzekering een deel.
  • U betaalt altijd zelf de eigen bijdrage.
  • Controleer uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

4. U heeft geen zorgverzekering
Iedereen die in Nederland woont of werkt, moet een zorgverzekering hebben.

Heeft u die niet? Dan kunt u alsnog een basisverzekering afsluiten. Deze moet ingaan op de datum van uw eerste afspraak of onderzoek.

Doet u dat niet? Dan betaalt u de kosten zelf.
U betaalt dan eerst een voorschot van €250. Dit verrekenen we later met de eindafrekening.


5. U heeft geen geldige verwijzing
Voor bijna alle ziekenhuiszorg heeft u een verwijsbrief nodig, behalve voor spoedeisende hulp.
Een verwijsbrief krijgt u meestal van de huisarts, de tandarts of de verloskundige.
Een verwijsbrief is 1 jaar geldig.

Heeft u geen geldige verwijzing? Dan krijgt u de rekening thuis.


6. Uw behandeling valt onder de aanvullende verzekering
Sommige behandelingen worden niet vergoed uit de basisverzekering, maar wel uit de aanvullende verzekering.

Dan geldt:

  • Bent u aanvullend verzekerd? U krijgt de rekening thuis. U kunt deze indienen bij uw zorgverzekeraar.
  • Bent u niet aanvullend verzekerd? Dan betaalt u de kosten zelf, tegen het passantentarief (kijk voor de passantentarieven van het ZMC bij de veelgestelde vragen/tarieven en vergoedingen/wat kost mijn behandeling?)
  • U bent zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling aan het ZMC.
Ik heb een rekening of overzicht ontvangen maar ben niet in het ZMC geweest

Het kan dat u niet in het ziekenhuis bent geweest, maar toch een rekening krijgt. Dat klopt vaak wel.
Soms stuurt uw huisarts of een andere zorgverlener materiaal (zoals bloed of weefsel) naar het ZMC voor onderzoek.
In dat geval brengt het ZMC de onderzoekskosten aan u of aan uw zorgverzekeraar in rekening.

Waarom krijg ik de rekening zo laat? Ik heb mijn behandeling al veel eerder gehad.

Na uw behandeling stuurt het Zaans Medisch Centrum een DBC-zorgproduct naar uw zorgverzekeraar. Dit is een overzicht van alle zorg die u heeft gekregen.

Hoe werkt dit?

  • Een DBC-zorgproduct loopt maximaal 120 dagen.
  • Pas na afloop van die 120 dagen sturen we de rekening naar uw zorgverzekeraar.
  • De 120 dagen beginnen te tellen vanaf uw eerste afspraak voor deze zorgvraag.

Komt u terug met dezelfde klacht?

  • Komt u binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag?
  • Dan openen we een vervolg-DBC.
  • Ook een vervolg-DBC duurt maximaal 120 dagen.

 

Meer weten over DBC's? Bekijk de uitleg op zorgnota.nl.

Waarom moet ik eigen risico van vorig jaar betalen als mijn behandeling in dit jaar is?

Alle kosten voor uw diagnose en behandeling worden samen verwerkt in één DBC-zorgproduct.

Is uw behandeling vorig jaar begonnen (bijvoorbeeld met een eerste afspraak)? Dan kan het zijn dat u dit jaar nog een rekening ontvangt.

Die rekening telt dan mee voor het eigen risico van vorig jaar.

Waarom is de (start) datum op mijn rekening anders dan mijn behandeldatum?

Soms duurt een behandeling langer dan één DBC-zorgproduct. In dat geval openen we een vervolg-DBC na het afsluiten van het eerste traject.

De startdatum van deze vervolg-DBC is een administratieve datum.
Dat betekent: het is de datum waarop we het vervolg officieel registreren.
Deze datum kan anders zijn dan de dag waarop u echt behandeld bent.

Meer informatie over DBC’s vindt u op zorgwijzer.nl

 

Zorgverzekering voor kinderen

Ook kinderen moeten in Nederland een zorgverzekering hebben. Dit moet minimaal een basisverzekering zijn.

Na de geboorte

  • U moet uw kind binnen 4 maanden aanmelden bij een zorgverzekeraar.
  • Meestal gebeurt dit door het kind mee te verzekeren bij één van de ouders.
  • Voor kinderen tot 18 jaar betaalt u geen premie.
  • Kinderen hebben geen eigen risico.
  • De overheid betaalt de kosten van de basisverzekering voor kinderen.

Als uw kind 18 jaar wordt
Vanaf de maand na de 18e verjaardag verandert er iets:

  • Uw kind moet zelf premie betalen voor de zorgverzekering.
  • Dit mag een eigen verzekering zijn, of via een ouder.
  • Uw kind krijgt een verplicht eigen risico. Dit telt mee vanaf de eerste dag van de maand na de verjaardag. Het bedrag wordt berekend over de resterende maanden van het jaar.
Wat als ik over stap/ben gestapt naar een andere zorgverzekeraar

Het ziekenhuis stuurt de rekening naar de zorgverzekeraar waar u verzekerd was op de dag van uw eerste afspraak. Dat is de startdatum van uw behandeling (meestal het eerste gesprek met de arts).

Deze datum bepaalt:

  • welke zorgverzekeraar de rekening krijgt
  • in welk jaar de kosten worden vergoed
  • of uw aanvullende verzekering van dat jaar van toepassing is

Let op bij overstappen of aanpassen van uw verzekering

Het kan gebeuren dat een behandeling niet wordt vergoed, ook al heeft u later een aanvullende verzekering afgesloten.

Voorbeeld

U heeft in 2025 uw eerste afspraak voor een buikoperatie.
U wilt de operatie in 2026 laten doen en dan een aanvullende verzekering afsluiten.
Toch wordt uw zorg aangesproken op 2025 – omdat de eerste afspraak toen was.
De extra verzekering van 2026 geldt dan niet voor deze behandeling.


Advies

Wilt u zeker weten of een behandeling wordt vergoed? Neem dan altijd vooraf contact op met uw zorgverzekeraar.

    Hoe werkt een DBC traject?

    Wat is een DBC-zorgproduct?

    Een DBC-zorgproduct is een samenvatting van uw hele behandeling.

    Alle onderdelen van uw zorgtraject – van het eerste consult tot en met de laatste controle – worden samengevoegd in één overzicht. Dit overzicht heet een DBC-zorgproduct.

    Wat zit er in een DBC-zorgproduct?

    In het DBC-zorgproduct staan:

    • uw diagnose
    • uw behandeling
    • alle kosten die hierbij horen

    Al deze onderdelen krijgen één code. Die code gebruiken we om de rekening op te stellen.

    Voorbeelden van activiteiten die meetellen:

    • afspraken op de polikliniek
    • opnames en dagbehandelingen
    • onderzoeken en labtesten
    • foto’s en scans
    • operaties
    • gesprekken met de arts

    Heeft u meerdere zorgvragen bij verschillende specialisten?
    Dan maken we voor elke zorgvraag een apart DBC-zorgproduct.

    Meer informatie over DBC’s vindt u op zorgnota.nl of op zorgwijzer.nl


    Wilt u controleren of de DBC-code klopt?

    U kunt de DBC-zorgproductcode opzoeken via de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

    Daar ziet u:

    • de omschrijving van uw behandeling
    • het maximumtarief dat het ziekenhuis mag rekenen voor zorg uit het A-segment

     

    Handige websites

    Wilt u weten of uw behandeling wordt vergoed? Of heeft u vragen over uw polisvoorwaarden?
    Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

    U kunt ook meer informatie vinden op de volgende websites:

    Bezoekadres

    Koningin Julianaplein 58
    1502 DV Zaandam

    Bezoektijden

    16.00 - 19.30 uur (gehele week)
    11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

    © 2025 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure |