Home > Nieuwsberichten > Jaarverslag 2022

Jaarverslag 2022

15/06/2023

Het jaar 2022 was voor het Zaans Medisch Centrum een jaar van uitdagingen én bijzondere prestaties. Hierover kunt u lezen in het jaarverslag 2022 dat zojuist is gepubliceerd. Met dit jaarverslag geven we u inzicht in onze resultaten en vorderingen.

Druk op de zorg

Vorig jaar was er in de media enorm veel aandacht voor de druk op de zorg. Die druk hebben we ook in het Zaans Medisch Centrum ervaren. De aard van de coronacrisis veranderde, maar het hele jaar hadden we te maken met de na-ijlende gevolgen van de pandemie. COVID-19 heeft een wissel op de mentale en fysieke weerbaarheid van medewerkers getrokken. Het ziekteverzuim steeg het afgelopen jaar. Zelfs toen we minder patiënten met COVID opnamen, bleef de druk op onze medewerkers geregeld hoog. De toestroom van patiënten was enorm.

Bijzondere prestaties

Ondanks deze druk wisten we op veel vlakken bijzondere prestaties neer te zetten en belangrijke vorderingen te maken. Het ZMC heeft het afgelopen jaar bijvoorbeeld extra veel aanstaande moeders mogen verwelkomen. Vergeleken met 2019 vonder er ruim 200 extra bevallingen plaats. En dat binnen de bestaande capaciteit. Die enorme inzet van collega’s zagen we ook bij het opleiden van nieuwe medewerkers. Ondanks het personeelstekort gingen afdelingen daar gewoon mee door.

Positief financieel resultaat

Het ZMC sluit 2022 af met positief resultaat van € 2,5 miljoen. Dit is € 0,6 miljoen hoger dan het resultaat over 2021. Het is een mooie uitkomst van alle inspanningen. Meer over de financiële verantwoording van het ZMC leest u in het financiële hoofdstuk van het jaarverslag.

Anja Blonk, lid van de Raad van Bestuur:
“Of het nu gaat om onze prestaties van 2022 of die voor de toekomst, we kunnen niet zonder de bijzondere inzet van onze medewerkers. Onze dank gaat uit naar iedereen die in 2022 dag in, dag uit keihard heeft gewerkt. We mogen trots zijn op wat we samen hebben bereikt en hoe we het hoofd hebben geboden aan uitdagende omstandigheden. We kijken dan ook met vertrouwen naar de toekomst en de stappen die we samen zetten om onze patiënten elke dag opnieuw goede zorg te bieden.”

Bekijk hier het ZMC Jaarverslag 2022.

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden