Home > Nieuwsberichten > Maak kennis met ZMC medewerker Ipek Caglar

Maak kennis met ZMC medewerker Ipek Caglar



11/07/2023

Ipek Caglar (24) is polikliniek assistent op de afdeling interne geneeskunde / reumatologie: “In mijn werk is het belangrijk dat je doorvraagt tot je echt goed snapt wat het probleem van iemand is.”

“Waarom ik voor dit werk gekozen heb? Ik hou er van om mensen te helpen. Ik geef graag informatie en advies aan patiënten. Ik vind het belangrijk dat je daarbij echte aandacht hebt voor mensen. Ik heb dat zorgzame al vanaf mijn jeugd van mijn moeder meegekregen. We deden alles samen en ze leerde mij samenwerken.                               

Ik loop inmiddels al weer zes jaar rond in het ZMC. Eerst als stagiair voor mijn opleiding tot doktersassistent. Daarna werkte ik tijdens mijn vakanties als flexmedewerker en het laatste jaar ben ik doktersassistent op de polikliniek Interne Geneeskunde en Reumatologie.

Administratie, spoedlijn en oogtesten

Ik voel me echt thuis in het ZMC. Ik ga ’s morgens vol positiviteit naar mijn werk, en aan het eind van mijn dag ga ik ook weer zo naar huis. Ik begin mijn dag om acht uur, aan de balie of aan de telefoon. Dan sta ik patiënten te woord of ik draai de backoffice en doe ik administratieve klussen.

Ik bel bijvoorbeeld patiënten om ze te helpen herinneren aan bloed- of urineonderzoeken die de arts nodig heeft. Ook overleg ik met de specialisten voor meer ingewikkelde vragen en beheer ik de spoedlijn. In de middag is er spreekuur en maak ik afspraken met patiënten aan de balie. Soms verricht ik ook medische handelingen, dan neem ik oogtesten af bij mensen met reuma.

Twijfel wegnemen

In mijn werk is het belangrijk dat je doorvraagt tot je snapt wat het probleem is dat iemand bezig houdt. Zo was er laatst een mevrouw die van een onderzoek had afgezien maar toch nog twijfelde. Ze belde me en ik merkte dat ze in verwarring was over het juiste om te doen. Dat zijn momenten dat ik doorvraag. Want vaak kun je twijfel of angst wegnemen door de juiste informatie te geven.

Dat was ook zo bij deze mevrouw. Ik stond even stil bij haar emoties en kon haar geruststellen waardoor ze na overleg met de arts durfde te kiezen voor een onderzoek. Dat geeft me veel voldoening. Achteraf kreeg ik nog een berichtje van haar dat ze blij was dat ik de tijd voor haar genomen had. Ze voelde zich gehoord. Daar doe je het uiteindelijk voor.

Vriendelijkheid en empathie

Ik weet ook hoe het is om aan de andere kant van de balie te staan want ik ga altijd mee als mijn moeder naar het ziekenhuis moet. Daardoor ben ik nog extra bewust van het belang van empathie in mijn werk. Vriendelijkheid en positiviteit zijn super belangrijk. En als mensen soms een keer niet tevreden zijn, heb ik geleerd om de emotie de ruimte te geven. Juist even niets te zeggen maar te luisteren. Dat geeft vaak opluchting en nieuwe mogelijkheden om erachter te komen wat het probleem eigenlijk echt is.

Digitale ondersteuning

Wat ik een hele belangrijke ontwikkeling vind in de zorg is de digitale ondersteuning van patiënten. Daar zijn steeds meer mogelijkheden voor. Zo maken we gebruik van de Luscii-app en de BeterDichtbij-app waardoor mensen die minder mobiel zijn ook op afstand goed geholpen kunnen worden. Ook monitoren wij met de app hun gezondheid en ze kunnen mij vragen appen. Het is een mooie en belangrijke aanvulling die helpt om onze samenleving gezonder te maken.”

 

Heb je ook interesse in een mooie baan als doktersassistent in het ZMC? Neem dan contact op met Jacara Nasibdar via: recruitment@zaansmc.nl

 

 

Bezoekadres

Koningin Julianaplein 58
1502 DV Zaandam

Bezoektijden

16.00 - 19.30 uur (gehele week)
11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

© 2024 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure