Heeft u vragen over een rekening?
Neem dan contact op met de afdeling Facturatie.
De afdeling is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en donderdag van 09:30 tot 12:00 uur op 075 650 2875.
U kunt ook een mail sturen: nota@zaansmc.nl.
Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet-nagekomen afspraak?
Bel dan op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.
Om goede zorg te leveren aan onze patiënten, sluiten we elk jaar contracten af met zorgverzekeraars. Afhankelijk van uw verzekeringspolis heeft u recht op een vergoeding voor zorg die u in het Zaans Medisch Centrum krijgt. Voor medisch specialiste en geestelijke zorg is met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten voor 2025.
Hieronder vindt u een overzicht van de afgesloten contracten voor 2025.
Wat betaalt u als u verzekerd bent?
Zorgverzekeraars maken verschillende afspraken met ziekenhuizen. Daarom is de prijs van een behandeling niet overal hetzelfde. Vraag uw zorgverzekeraar of uw behandeling wordt vergoed en of u nog kosten zelf moet betalen .
Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Bent u niet verzekerd? Of vergoedt uw zorgverzekeraar de behandeling niet? Dan betaalt u zelf. Het ziekenhuis rekent dan vaste prijzen. Dit noemen we passantentarieven.
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2025
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2025
Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024
Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024
Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die startdatum, normaal gesproken de datum van het eerste consult met de arts, is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt. Doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt voor welk jaar de verzekering wordt aangesproken, kan het voorkomen dat aanvullende zorg niet wordt vergoed ondanks dat u bent veranderd van aanvullende verzekering of een aanvullende verzekering heeft afgesloten.
Voorbeeld: U komt in het jaar 2025 op consult voor een buikoperatie. U wilt de operatie graag plannen in 2026 omdat u dan een aanvullende verzekering hiervoor wilt afsluiten. Maar omdat de eerste afspraak in 2025 heeft plaatsgevonden, wordt de aanvullende behandeling niet vergoed. Laat u zich hier goed over informeren door uw zorgverzekeraar.
Alle kosten van de diagnose en de behandeling in een zorgtraject worden per Diagnose Behandel Combinatie (DBC) in rekening gebracht.
Als uw zorgtraject vorig jaar is begonnen, bijvoorbeeld het eerste consult heeft toen plaatsgevonden, dan kun je dit jaar nog een rekening voor het eigen risico van vorig jaar ontvangen.
Als uw behandeling langer duurt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend. De startdatum wordt dan de administratieve startdatum van het vervolgtraject na het sluiten van uw reguliere traject. Dit kan dus anders zijn dan uw behandeldatum.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
In de volgende gevallen kunt u een rekening van ons ontvangen:
De vermelde prijs is gebaseerd op de gemiddelde kostprijsberekening voor deze zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.
Wilt u meer weten over dit DBC-systeem, klik dan hier
Het Zaans Medisch Centrum stuurt na afloop van een behandeltraject, een DBC zorgproduct naar uw zorgverzekeraar.
Een DBC zorgproduct kan maximaal 120 dagen lopen. Dit betekent dat pas 120 dagen na het starten van uw eerste bezoek een bericht naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd. In sommige gevallen wordt de DBC eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie.
Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden. Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.
Hierdoor duurt het vaak lang voordat de uiteindelijke rekening wordt gemaakt.
Gaat u naar de Spoedeisende Hulp?
Dan betaalt u eerst uw eigen risico.
Is de behandeling duurder dan dat? Dan vergoedt uw zorgverzekeraar de rest.
Dit geldt ook als uw zorgverzekeraar geen contract heeft met het ZMC.
Gaat u naar de huisartsenpost?
Dan betaalt u geen eigen risico.
Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Een e-consult is een consult per mail, telefoon, BeterDichtbij app of screen-to-screen. Dit is alleen zo als het consult een afspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis.
Het e-consult voorkomt dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De medisch specialist beoordeelt of het in uw situatie mogelijk is om een consult bijvoorbeeld telefonisch in te plannen.
Is er een tijd met u afgesproken voor de telefonische afspraak? Zorg dan dat u klaar zit met uw telefoon zodat u het telefoontje niet mist. Uw medisch specialist probeert u op het afgesproken tijdstip te bellen maar soms loopt een telefonisch spreekuur uit en kan het voorkomen dat u iets later wordt gebeld.
Dit ‘consult op afstand’ telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Een telefoontje om een afspraak te verzetten of een telefonische uitslag waarvoor u niet naar het ziekenhuis zou komen, wordt niet in rekening gebracht
Als u zorg nodig heeft in het ziekenhuis, is het belangrijk om te weten welke kosten vergoed worden en wat u zelf moet betalen. Hieronder leggen we het eenvoudig voor u uit.
Vergoedingen vanuit de zorgverzekering
Zorgverzekeraars vergoeden meestal een groot deel van de kosten voor ziekenhuiszorg. Maar er zijn kosten die u zelf moet betalen:
Verplicht eigen risico
Vrijwillig eigen risico
Eigen bijdrage
Zorg die niet door de basisverzekering wordt vergoed
Niet alle zorg zit in het basispakket. Bijvoorbeeld:
Budgetpolis
Heeft u een budgetpolis Aevitae Natura Select? Let op:
Wat kunt u doen?
Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.
Het geheel van alle activiteiten, van eerste consult tot en met de laatste controle wordt vertaald naar een DBC-zorgproduct. In de DBC-opzet krijgt u, na afloop van uw behandeling, één rekening voor het hele traject dat u in het ziekenhuis in het kader van uw zorgvraag heeft afgelegd. Hierin worden uw diagnose, uw behandeling en alle kosten die daarmee samenhangen keurig bij elkaar gebracht met één administratieve code: het DBC-zorgproduct. Dit DBC-zorgproduct wordt afgeleid uit alle activiteiten (bezoeken, opnames, dagbehandelingen, onderzoeken, labtesten, foto’s, operaties, consulten etc.) die in het kader van uw zorgvraag zijn uitgevoerd binnen ons ziekenhuis. Als u meerdere zorgvragen heeft bij één of meerdere specialismen, dan kan hier per zorgvraag een apart DBC-zorgproduct uit volgen.
Voor meer informatie over DBC's klik hier
Klopt de DBC-zorgproductcode wel met mijn behandeling?
U kunt de DBC-zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling. Ook vindt u daar het tarief voor zorgproducten uit het A-segment dat een ziekenhuis in rekening mag brengen voor een bepaalde behandeling
Het kan dat u niet in het ziekenhuis bent geweest, maar toch een rekening krijgt. Dat klopt vaak wel.
Soms stuurt uw huisarts of een andere zorgverlener materiaal (zoals bloed of weefsel) naar het ZMC voor onderzoek.
In dat geval brengt het ZMC de onderzoekskosten aan u of aan uw zorgverzekeraar in rekening.
Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden.
Voor meer informatie kijk ook op: