Home > Contact en vragen > Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Adreswijziging doorgeven

Ik ben verhuisd, moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Als u patiënt bent in ons ziekenhuis, is het handig om bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door te geven. Dit kan via dit formulier.

Op MijnZMC kunt u niet uw nieuwe adres doorgeven. U kunt hier wel uw mobiele telefoonnummer, e-mailadres en gegevens van uw huisarts en apotheek nakijken en eventueel zelf aanpassen.

Afspraak in het ziekenhuis

Ik heb hulp nodig bij het lezen van een folder, het invullen van een vragenlijst of het gebruik van MijnZMC.

In het ZMC vinden wij het belangrijk dat onze zorg voor iedereen goed bereikbaar is. Maar veel mensen hebben moeite met de Nederlandse taal of vinden het lastig de weg te vinden in de digitale (zorg)wereld. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met het Informatiepunt van De Bieb.

Vanuit zes locaties in de Zaanstreek staan de collega's van De Bieb klaar om mensen gratis hulp te bieden. Bijvoorbeeld met het aanmaken van een DigiD, het installeren van een app, het lezen van een brief of het invullen van een vragenlijst. 

U kunt maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 15:00 uur bellen of appen op nummer 075 6172252

Wilt u meer informatie? Klik dan hier

 

Cursus 'Aan de slag met Digid'

Op vrijdag 8 maart 2024 begint in De Bieb de gratis cursus 'Aan de slag met Digid'. In 5 lessen leert u veilig gebruik maken van uw DigiD, overheidswebsites zoals belastingdienst.nl, zaanstad.nl, svb.nl en ook MijnZMC.nl

Wilt u meer informatie? Klik dan hier 

Ik spreek niet goed Nederlands, kan ik een tolk krijgen?

Het is belangrijk dat u begrijpt wat er tegen u gezegd wordt en dat medewerkers weten wat u wilt zeggen. Heeft u moeite met de Nederlandse taal?

Dan raden wij u aan om iemand (geen kind jonger dan 18 jaar) mee te nemen om te tolken. Dit kan alleen als diegene het Nederlands goed beheerst en u zich vertrouwd genoeg voelt om persoonlijke zaken met deze persoon te bespreken.

Komt u alleen naar de afspraak? Geef dan zo snel mogelijk aan ons door dat u een tolk nodig heeft. Wij regelen dan een tolk voor u via de tolkentelefoon. 

Bel met ons klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. 

Als u dit op de dag zelf pas aangeeft dan kan het zijn dat er geen tolk beschikbaar is. Laat het ons dus zo snel mogelijk weten. 

Kan ik zonder afspraak bloed laten prikken?

Uw specialist, huisarts of andere behandelaar heeft u gevraagd bloed af te laten nemen.

U kunt hiervoor, zonder afspraak, terecht bij de poli Bloedafname. De poli bevindt zich op de begane grond (Noord 0.3).

De poli Bloedafname is onderdeel van Diagnost-IQ. Dat is een modern en geavanceerd Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL), waar analisten onderzoeken doen in bloed, urine en andere lichaamsvochten die uw huisarts, verloskundige, trombosedienst of specialist heeft aangevraagd.


Openingstijden

  • Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur
  • Dinsdag van 08.00 tot 21.00 uur
  • Op feestdagen gesloten. Let op: 5 mei is ook een feestdag.

Aanmelden

U hoeft geen afspraak te maken om bloed te laten prikken of materiaal in te leveren. U moet zich wel aanmelden met een dagticket.

Heeft u al een dagticket omdat u ook een andere afspraak heeft in het ziekenhuis? Dan kunt u zich met ditzelfde dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.

Heeft u geen andere afspraak? Dan meldt u zich eerst met een geldig identiteitsbewijs bij de ontvangstzuil in de centrale hal. Kiest u voor de optie ‘bloedafname’. U moet deze optie ook kiezen als u iets moet inleveren.

U krijgt dan een dagticket met een routenummer en een oproepnummer.  U kunt zich dan met dit dagticket aanmelden bij de aanmeldzuil van het lab.


Polikliniek Saendelft

U kunt ook bloed laten afnemen op de polikliniek Saendelft in Assendelft. Dit kan van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.

Bent u zenuwachtig? U mag gerust iemand meenemen. Geef ook aan als u al eens bent flauwgevallen terwijl er bloed bij u werd afgenomen. Dan kunnen we daar rekening mee houden.

Hoe kan ik appen via BeterDichtbij?

Het Zaans Medisch Centrum maakt gebruik van BeterDichtbij. Een app waarmee u direct contact heeft met uw eigen arts of andere zorgverlener.

Hier leest u meer over de BeterDichtbij app.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil die bij de ingang van de polikliniek staat. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent en dat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

 

Hoe kan ik een afspraak verzetten?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen of verzetten; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Gewijzigde openingstijden feestdagen

Op feestdagen gelden er gewijzigde openingstijden in ons ziekenhuis. Op deze dagen is ons Klantcontactcentrum gesloten. Dit geldt ook voor onze poliklinieken, de röntgenafdeling en het laboratorium.

Dit betekent dat u op deze dagen geen bloed kunt laten prikken en geen röntgenfoto’s kunt laten maken. Dit geldt ook voor onze locatie in Assendelft.

Onze Spoedeisende Hulp is zoals altijd 24 uur per dag geopend.

De bezoekuren tijdens feestdagen zijn volgens het weekendrooster.

 

In 2024 geldt dit voor onderstaande data:

  • Nieuwjaar: maandag 1 januari 2024

  • Pasen: zondag 31 maart & maandag 1 april 2024

  • Koningsdag: zaterdag 27 april 2024

  • Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2024

  • Hemelvaartsdag: donderdag 9 mei 2024

  • Pinksteren: zondag 19 en maandag 20 mei 2024

  • Kerst: woensdag 25 & donderdag 26 december 2024

  • Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2025

 

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Ik wil mijn afspraak afzeggen

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Ik ben gebeld door het ziekenhuis, wie heeft mij gebeld?

Bent u gebeld door het nummer 075 650 2910? Dan heeft u een telefoontje gemist vanuit het Zaans Medisch Centrum. Het is bij ons niet bekend door wie u gebeld bent. Wacht daarom af tot u opnieuw gebeld wordt. U hoeft niet terug te bellen. Dit is een algemeen nummer dat wordt doorverbonden met een bandje.

Wat doe ik als ik mijn afspraak vergeten ben?

Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met ons Klantcontactcentrum op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Houdt u er rekening mee dat wij u 40 euro in rekening brengen als u uw afspraak vergeten bent.

Bereikbaarheid

Zit het ziekenhuis op social media?

Ja. Het ziekenhuis zit op Facebook, InstagramX (voorheen Twitter), LinkedIn, YouTube.

Wij beantwoorden geen vragen via social media. 

Heeft u een vraag? Stel deze via contact@zaansmc.nl

 

Hoe hoog zijn de parkeertarieven?

De parkeergarage wordt niet beheerd door het ziekenhuis maar door Interparking. Voor meer informatie over de tarieven verwijzen wij u naar de website van Interparking.

U kunt alleen met pin betalen

Waar bevinden zich de parkeerautomaten?

De parkeerautomaten bevinden zich in de parkeergarage. Ze staan aan beide kanten, alleen op de begane grond.

U kunt alleen met pin betalen.

Bereikbaarheid ingang achterzijde ziekenhuis

Voetgangersgebied Zorgboulevard

Het terrein aan de achterzijde van het ziekenhuis (aan de kant van de Zorgboulevard) is een voetgangersgebied. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt de toegang voor auto’s versperd door middel van een verzinkbare paal. Op werkdagen, tussen 08.00 uur en 18.00 uur, geldt dit ook voor taxi’s.

Patiëntenvervoer

Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen? Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur. Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.   

Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.

Let wel: Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage). Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.

Hulpdiensten en taxi's na 18.00 uur

De hulpdiensten mogen in geval van een calamiteit het terrein oprijden. Daarnaast is het buiten de openingstijden van de afdeling Patiëntenvervoer uitsluitend voor bestuurders van taxi’s toegestaan om met de auto het terrein op te rijden. Dit is op werkdagen tussen 18.00 en 08.00 uur en op weekenddagen gedurende de hele dag.

De taxibedrijven zijn op de hoogte gebracht van deze procedure.

Wat is het telefoonnummer van het ZMC?

Het algemene telefoonnummer van het ZMC is 075 650 2911.

Andere telefoonnummers vindt u hier

Wat is het (post)adres van het ZMC?

Zaans Medisch Centrum

Bezoekadres
Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam

Postadres
Postbus 210, 1500 EE Zaandam

Wilt u een kaart of brief naar een patiënt sturen?
Zaans Medisch Centrum,

naam patiënt, afdeling & kamernummer (indien bekend),

Postbus 210, 1500 EE Zaandam

Een pakket moet altijd naar ons externe magazijn
Zaans Medisch Centrum Magazijn,
T.a.v. Afdeling…… Naam …..
Roode Wildemanweg 47a, 1521 PZ, Wormerveer

 

Waar kan ik parkeren?

U kunt parkeren in de parkeergarage naast het ziekenhuis. De ingang bevindt zich aan het Koningin Julianaplein, naast de ingang van de parkeergarage van de AH XL. 

Als u parkeert op het parkeerterrein van de McDonald's aan de voorzijde van het ziekenhuis loopt u het risico weggesleept te worden. 

Kan iemand die slecht ter been is worden opgehaald uit de parkeergarage?

Heeft u hulp nodig om van de parkeergarage/taxistandplaats naar het ziekenhuis te komen?

Dan kunt u bellen met patiëntenvervoer via telefoonnummer 075 650 27 95. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur.

Een vrijwilliger van patiëntenvervoer komt u (of uw naaste) dan ophalen met een rolstoel om u naar het ziekenhuis te brengen. Eventueel kan uw begeleider dan ondertussen de auto parkeren.   

Wilt u ook weer teruggebracht worden naar uw auto? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u te regelen.

Let wel:

Patiëntenvervoer brengt en haalt alleen patiënten die zich bevinden op het ziekenhuisterrein (de taxistandplaats aan de voorkant van het ziekenhuis of vanuit de parkeergarage).

Verder is het goed te weten dat de vrijwilligers van patiëntenvervoer niet bevoegd zijn om iemand in of uit de auto te tillen. U moet dus zelf de auto uit kunnen komen.

Is er een breng- en haalzone (kiss & ride)?

Er is een haal- en brengzone (kiss & ride) in de parkeergarage. U kunt het eerste half uur gratis naar binnen. U kunt uitrijden zonder gebruik te maken van de parkeerautomaat.

Wat is de hoogte van de parkeergarage?

Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage. 
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl). 


Waar zijn invalideparkeerplaatsen?

In de parkeergarage zijn voldoende invalideparkeerplaatsen aanwezig. Deze bevinden zich in het buitengedeelte van de parkeergarage en op elke verdieping. Er zijn daar ook rolstoelen. Ook als u een invalidekaart heeft, moet u het geldende parkeertarief van Interparking betalen. 

Het is helaas niet mogelijk om met een voertuig hoger dan 2.10 m te parkeren in de parkeergarage. 
Bezoekers die in het bezit zijn van een invalidenkaart en een voertuig hoger dan 2.10 m kunnen gratis parkeren nabij de ingang van de parkeergarage (zie rode pijl). 


 

Waar kan ik mijn fiets parkeren?

Bij alle entrees staan fietsenbeugels voor de stalling van fietsen en scooters van patiënten en bezoekers. Deze stallingen zijn niet overdekt.

Wat zijn de openingstijden van de apotheek?

De Zaanapotheek in de Zorgboulevard is 24 uur per dag geopend.

Voor meer informatie, klik hier 

Huisregels

Wat zijn de huisregels?

Zo gaan we met elkaar om

Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar iedereen zich prettig voelt. Daarom gelden voor iedereen in ons huis de volgende regels:

Algemeen

  • Onze afdelingen hebben bezoektijden. Deze vindt u hier.
  • We gaan respectvol met elkaar om en houden rekening met elkaar. We maken geen onderscheid op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, geaardheid of uiterlijk.
  • Het ZMC is een rookvrije omgeving. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.
  • Alcohol en drugs zijn niet toegestaan in het ZMC. Bent u onder invloed; dan kunnen we u toegang weigeren of vragen het ziekenhuis te verlaten.
  • U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.
  • Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.
  • Het is niet toegestaan om het ZMC binnen te komen met een winkelkar, fiets, step, enzovoort.
  • Handel, collectes, enquêtes of aanplakbiljetten zijn in het ZMC alleen toegestaan met toestemming van onze raad van bestuur.

 

Privacy

  • In het kader van de privacy kunnen wij aan derden geen informatie geven over de gezondheidstoestand van onze patiënten. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt of de contactpersoon van de patiënt deze informatie opvragen.
  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden. Deze mag u dus niet delen, via bijvoorbeeld social media of op andere manieren.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zaansmc.nl .
  • Wij maken gebruik van cameratoezicht voor uw en onze veiligheid volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (zie ook het ZMC Privacy statement).

 

Veiligheid

  • Agressie, (seksuele) intimidatie en discriminatie zijn nooit toegestaan en accepteren we niet.
  • Wapens, gevaarlijke voorwerpen en drugs die wij aantreffen, worden ingenomen door de beveiliging.
  • U helpt ons door onveilige situaties te melden op de afdeling of bij de receptie van ons ziekenhuis.
  • Iedereen die zich in het ziekenhuis bevindt, volgt de aanwijzingen op van de beveiligers van het ZMC en andere bevoegde medewerkers.
  • U moet zich kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Ons personeel kan zich legitimeren aan de hand van een personeelsbadge.
  • Zorg goed voor uw eigendommen en laat waardevolle spullen zo veel mogelijk thuis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen van patiënten en bezoekers. Gevonden voorwerpen worden één maand bewaard bij de centrale informatiebalie.
  • Kosten door diefstal of vernieling etc. worden verhaald op de overtreder.

 

Officiële waarschuwing of een ziekenhuisverbod

Bovenstaande huisregels zijn niet vrijblijvend. 

  • Als u zich niet aan de huisregels van het ziekenhuis houdt, spreken wij u in eerste instantie aan. Ook kunnen wij een officiële waarschuwing of een officieel ziekenhuisverbod uitdelen. 
  • Een officiële waarschuwing schrijven wij, onder andere, bij verbaal geweld uit. De waarschuwing geldt voor 1 jaar. Dit betekent dat u gewoon als patiënt of bezoeker naar het ziekenhuis mag komen. Maar als u zich in dat jaar nog een keer niet aan onze huisregels houdt, krijgt u een officieel ziekenhuisverbod.
  • U krijgt een officieel ziekenhuisverbod als u in het jaar daarvoor al een keer eerder een waarschuwing heeft gehad of in het geval van,  onder andere, fysiek geweld. Dit betekent dat u niet meer in ons ziekenhuis mag komen. Niet als patiënt en ook niet als bezoeker. Ook het ziekenhuisverbod geldt voor een periode van 1 jaar. Als u zich niet aan het ziekenhuisverbod houdt, dan nemen wij op grond van artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht contact op met de politie.

 

Heeft u een klacht? 

U kunt een mail sturen naar klachtenfunctionaris@zaansmc.nl of dit formulier invullen. 

Samen zorgen we voor een veilige, respectvolle omgeving voor u en onze medewerkers.

 

Wat gebeurt er als ik mij niet aan de huisregels houd?

Officiële waarschuwing of een ziekenhuisverbod

Onze huisregels zijn niet vrijblijvend. 

  • Als u zich niet aan de huisregels van het ziekenhuis houdt, spreken wij u in eerste instantie aan. Ook kunnen wij een officiële waarschuwing of een officieel ziekenhuisverbod uitdelen. 
  • Een officiële waarschuwing schrijven wij, onder andere, bij verbaal geweld uit. De waarschuwing geldt voor 1 jaar. Dit betekent dat u gewoon als patiënt of bezoeker naar het ziekenhuis mag komen. Maar als u zich in dat jaar nog een keer niet aan onze huisregels houdt, krijgt u een officieel ziekenhuisverbod.
  • U krijgt een officieel ziekenhuisverbod als u in het jaar daarvoor al een keer eerder een waarschuwing heeft gehad of in het geval van,  onder andere, fysiek geweld. Dit betekent dat u niet meer in ons ziekenhuis mag komen. Niet als patiënt en ook niet als bezoeker. Ook het ziekenhuisverbod geldt voor een periode van 1 jaar. Als u zich niet aan het ziekenhuisverbod houdt, dan nemen wij op grond van artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht contact op met de politie.

Mag ik beeld- of geluidsopnames maken in het ziekenhuis?

U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op.

Houdt u wel rekening met onderstaande punten:

  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden. Deze mag u dus niet delen, via bijvoorbeeld social media of op andere manieren.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zaansmc.nl .

Mag ik mijn telefoon gebruiken tijdens mijn afspraak?

U mag uw telefoon of tablet bijna overal in ons ziekenhuis gebruiken. Waar het niet mag, staat het aangegeven. Voorkom wel geluidsoverlast en zoek een rustig plekje op. 

  • Foto- of filmopnamen mag u alleen maken (en delen) met schriftelijke toestemming van de personen die in beeld zijn. Dat geldt ook voor geluidsopnamen. Zo beschermen we de privacy en veiligheid van iedereen in het ZMC.
  • Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden. Deze mag u dus niet delen, via bijvoorbeeld social media of op andere manieren.
  • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zaansmc.nl .

Waar kan ik roken?

Het ZMC is een rookvrije omgeving is. Er mag dus niet gerookt worden in het gebouw en op het terrein van het ZMC. Dit geldt ook voor elektronische rookwaren.

Kan ik bij de informatiebalie het kamernummer van een patiënt vragen?

Vanwege de privacy kunnen wij geen informatie over de gezondheidstoestand van patiënten aan derden geven. We kunnen ook geen informatie geven of een patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. U kunt bij de patiënt zelf of bij de contactpersoon van de patiënt (bijvoorbeeld familielid of vriend) deze informatie opvragen.

Mag ik mijn hond mee nemen naar het ziekenhuis?

Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten. Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.

Informatie voor de pers

Ik wil een interview afnemen

Bent u van de pers en wilt u een interview met een van onze medewerkers?

Stuurt u dan een bericht naar pers@zaansmc.nl

Ik wil graag persberichten ontvangen

Bent u benieuwd naar onze nieuwsberichten?

U kunt ons volgen op onze website of op Facebook, InstagramX (voorheen Twitter), LinkedIn, YouTube.

Bereikbaarheid woordvoerder

U kunt ons algemene nummer bellen: 075 650 2911

U wordt dan doorverbonden naar onze communicatie-afdeling.

Heeft het geen haast? Dan kunt u een e-mail sturen naar: pers@zaansmc.nl
 

Ik wil filmen of fotograferen

Om de privacy van de patiënten en medewerkers in ons ziekenhuis te waarborgen, heeft u voor het maken van opnamen in onze gebouwen of ons terrein van tevoren toestemming nodig van het ziekenhuis.

U kunt hiervoor een mail sturen naar pers@zaansmc.nl

Operatie

Wat betekent nuchter zijn?

Uw arts heeft u verteld dat u nuchter moet zijn voor uw operatie. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken en roken vanaf een bepaalde tijd. Het tijdstip krijgt u van uw arts te horen.

Moet ik een contactpersoon doorgeven?

Wij vragen u de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon door te geven. De contactpersoon kan gebeld worden als er iets met u aan de hand is. Het is wettelijk niet toegestaan dat wij telefonisch medische informatie verstrekken aan derden.

Opname

Gesprek met de verpleegkundige op de dag van opname

Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Er wordt dan uitgelegd wat de gang van zaken is op de afdeling.  De verpleegkundige vraagt u of u medicijnen gebruikt, of u een dieet volgt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of ontsmettingsmiddelen. Als er na dit gesprek nog zaken onduidelijk zijn over de medicijnen die u gebruikt, dan kan de apotheek van het ziekenhuis daarover contact opnemen met uw apotheek of huisarts.

Bezoek

Bezoek krijgen in het ziekenhuis is leuk, zeker als u langere tijd in het ziekenhuis ligt. Het is altijd handig als iemand het bezoek coördineert. Zo voorkomt u dat u op een dag heel veel, en op een andere dag geen bezoek krijgt.

Houdt u er rekening mee dat er maar maximaal twee bezoekers tegelijkertijd op bezoek mogen komen. 

Dit zijn de bezoektijden

 

Nazorg

Heeft u na uw verblijf in ons ziekenhuis zorg nodig, dan kan het transferbureau u hierbij helpen. In eerste instantie inventariseert de afdelingsverpleegkundige of u nazorg nodig heeft. Is dit het geval dan schakelen zij het transferbureau in.

Bij het transferbureau werken transferverpleegkundigen die de juiste nazorg voor u kunnen inzetten.

De transferverpleegkundige fungeert als schakel tussen de diverse instanties en kan onder andere het volgende voor u regelen:

  • Persoonlijke verzorging en verpleging thuis (waaronder terminale zorg, infusiezorg, sondevoeding etc.)
  • Revalidatiezorg (geriatrische revalidatiezorg) in het verpleeghuis
  • Kortdurende opname in het verzorgingshuis of verpleeghuis
  • Overplaatsing naar een hospice
  • Hulpmiddelen voor thuis

Verder kunnen wij u adviseren en verwijzen naar andere zorginstanties. Uiteraard proberen wij wel rekening te houden met uw voorkeur(en) maar ook wij zijn afhankelijk van het aanbod binnen de regio en de huidige regelgeving.

Wat kan ik zelf doen?

In het ziekenhuis liggen veel mensen met verminderde weerstand. Daarom is extra aandacht voor hygiëne belangrijk om infectie te voorkomen. In de folder 'Persoonlijke hygiëne' kunt u lezen wat u daar zelf aan kunt doen.

Wat gebeurt er bij opnamevoorbereiding?

U wordt geopereerd.

Als voorbereiding op uw operatie heeft u gesprekken met onze apothekersassistente, doktersassistent en anesthesioloog. Als voorbereiding op deze gesprekken vult u een vragenlijst in. Tijdens de gesprekken nemen we de vragenlijst door en bespreken we met u uw medicijngebruik.

Het is handig als de specialist kan zien welke medicijnen u krijgt van uw apotheek. U kunt uw apotheek hiervoor toestemming geven via een speciaal toestemmingsformulier. Dit formulier kunt u invullen bij uw eigen apotheek. Uw specialist kan dan digitaal zien welke medicijnen u thuis gebruikt.

Ook voeren we een lichamelijk onderzoek uit. Onze anesthesioloog bespreekt samen met u welke verdoving voor u het beste is. Het is belangrijk dat u tijdens dit gesprek ook uw specifieke wensen kenbaar maakt.

Dit polibezoek duurt minimaal 40 minuten.

Wat moet ik meenemen?

Het is belangrijk dat u meeneemt wat belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.

Dit zijn:

  • Alle medicijnen die u gebruikt in de originele verpakking
  • Gegevens over een eventuele overgevoeligheid, bijvoorbeeld voor bepaalde medicijnen, pleisters of ontsmettingsmiddelen (zoals jodium)
  • Informatie over een eventueel dieet dat u volgt
  • Een geldig legitimatiebewijs

Wat mag ik meenemen?

Naast de spullen die u moet meenemen kunnen de volgende zaken uw verblijf prettiger maken.

  • Prettig zittende kleding
  • Nachtkleding, onderkleding, pantoffels, een ochtendjas, sokken
  • Toiletartikelen, badslippers
  • Een boek of een tijdschrift
  • Telefoonnummers van familieleden/bekenden
  • Uw mobiele telefoon en/of tablet
  • Wanneer van toepassing: uw tablet of kaart van de trombosedienst
  • Wanneer u hier gebruik van maakt: uw rollator of elleboogkrukken

Daarnaast is het handig als u alle informatie meeneemt die belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging.

Verder, alleen wanneer u dit heeft: bloedgroepkaartje, donorcodicil en/of euthanasieverklaring.

Laat uw kostbare spullen thuis.

Kan ik mijn waardevolle spullen veilig opbergen?

Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een vakje dat op slot kan. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.

Polikliniekbezoek

Hoe maak ik een afspraak?

Om een afspraak te maken, heeft u altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

De huisarts stuurt de verwijzing digitaal door naar het ziekenhuis. Een medewerker van ons Klantcontactcentrum plant de afspraak voor u in. U wordt hierover gebeld of u ontvangt de afspraak per post of mail. U hoeft niet zelf te bellen.

Voor het maken van een vervolgafspraak of het verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen met ons Klantcontactcentrum van 08.00 tot 16.30 uur op nummer 075 650 1200.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. U kunt ons Klantcontactcentrum bellen op bovenstaand nummer.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Wat moet ik meenemen bij een polikliniekbezoek?

Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:

  • De verwijsbrief van uw huisarts
  • Uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, ID-kaart). Let op: als uw kind een afspraak heeft, moet u het identiteitsbewijs van uw kind meenemen.
  • Bij sommige afspraken moet u een vragenlijst, medicatielijst of andere papieren meenemen. Als dit het geval is, laten wij u dit weten.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de centrale hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket. Op dit ticket staat waar u die dag een afspraak heeft en waar de polikliniek zich bevindt. Bewaar het ticket daarom goed.

Komt u voor de eerste keer in ons ziekenhuis? Dan meldt u zich bij de informatiebalie in de centrale hal. De medewerkers van de informatiebalie maken uw inschrijving dan compleet en printen uw dagticket uit. 

Als u uw dagticket heeft, scant u deze bij de aanmeldzuil bij de ingang van de polikliniek. Uw hulpverlener weet dan dat u in de wachtkamer bent zodat u kunt worden opgeroepen voor de afspraak. 

Op uw dagticket staat een nummer. Dit nummer verschijnt op het oproepscherm als u aan de beurt bent. Achter uw nummer staat in welke spreekkamer u moet zijn. 

Heb je altijd een verwijzing nodig?

Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

 

Kan ik een afspraak afzeggen?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen.

U kunt hiervoor ons Klantcontactcentrum bellen op nummer 075 650 1200. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 16.30 uur.

Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Rechten, plichten en procedures

Wat zijn mijn rechten en plichten?

Een opname of behandeling in het ziekenhuis kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. De artsen en medewerkers van het Zaans Medisch Centrum doen er alles aan om uw behandeling goed te laten verlopen. In deze folder kunt u vinden wat uw rechten en plichten zijn en hoe u in een bepaalde situatie kunt handelen.

Waarom moet ik mij inschrijven en legitimeren?

Bij een afspraak, onderzoek of opname in het ziekenhuis zijn zorgverleners verplicht om te vragen naar uw geldige identificatiebewijs. Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 16 jaar. En ook als u al patiënt van het ziekenhuis bent.

Het ziekenhuis gebruikt uw Burger Service Nummer (BSN) bij het uitwisselen van informatie.
Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van uw gegevens met uw zorgverzekeraar of huisarts.
Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het BSN beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan. Meer informatie leest u in onze folder 'Verplicht legitimeren'.
 

Hoe gaat het in zijn werk als een naaste komt te overlijden?

Als een naaste uit uw familie- of vriendenkring in het ziekenhuis gaat overlijden of is overleden, adviseren wij u als nabestaande deze folder over formaliteiten bij overlijdenaandachtig te lezen.

Tarieven & vergoedingen

Met welke zorgverzekeraars heeft Zaans Medisch Centrum een contract?

Hier kunt u zien met welke zorgverzekeraars het Zaans Medisch Centrum in 2024 contracten heeft afgesloten.

In deze bijlage vindt u een compleet overzicht over 2024

In deze bijlage vindt u een compleet overzicht over 2023

Contactinformatie afdeling facturatie ZMC

Heeft u vragen over een rekening? 

Neem dan contact op met de afdeling facturatie. 

Zij zijn telefonisch bereikbaar op dinsdag, donderdag en vrijdag van 10:00 tot 12:00 uur en van 14:00 tot 16:00 uur. U kunt bellen op 075 650 2875.

U kunt ook een mail sturen: fakturering@zaansmc.nl.

 

Heeft u een vraag over een rekening van 40 euro voor een niet nagekomen afspraak?

Dan kunt u op werkdagen tussen 08:00 en 16:30 uur bellen met ons Klantcontactcentrum op 075 650 1200.

Wordt mijn zorg vergoed?

De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt binnen de basisverzekering. Zorg zonder een medische noodzaak wordt niet vergoed door de basisverzekering. Heeft u zorg nodig die niet in het basispakket zit, dan bepaalt de aanwezigheid van de aanvullende verzekering of alles wordt vergoed.

Heeft u geen aanvullende verzekering, dan moet u de kosten die hieronder vallen zelf aan het ZMC betalen. De nota ontvangt u thuis. Controleer dus goed in uw polisvoorwaarden of uw behandeling vanuit het basispakket of de aanvullende verzekering wordt vergoed. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Wat zijn de kosten als u verzekerd bent?
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.

Wat betaalt u als u niet verzekerd bent?
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven. 

Wij adviseren u om voor het eerste consult in het ziekenhuis een zorgverzekering te nemen bij een zorgverzekeraar die een contract heeft afgesloten met het ZaansMC. Dan voorkomt u dat alle kosten door u zelf betaald moeten worden.

U ziet hier met welke zorgverzekeraars wij een contract hebben afgesloten.

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2024 

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024

Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2023 

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2023

Wat kost mijn behandeling?

Wat zijn de kosten als u verzekerd bent
De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.

Wat betaalt u als u niet verzekerd bent
Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2024 

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2024

Prijslijst Dure geneesmiddelen ZMC per 1-1-2024

  • Passantentarieven vanaf 1-1-2023 

Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2023

 

Overzicht zorgverzekering / rekening ontvangen maar niet in het ZMC geweest

Het kan zijn dat u niet in het ziekenhuis bent geweest en het overzicht op de rekening toch klopt. Bijvoorbeeld omdat door uw huisarts of een andere (eerstelijns) aanvrager materiaal is afgenomen en dat dit is opgestuurd naar het ZMC voor onderzoek. In dat geval brengt het ZMC de kosten bij u (of uw zorgverzekeraar) in rekening.

Waarom krijg ik de rekening zo laat? Ik heb mijn behandeling al veel eerder gehad.

Het Zaans Medisch Centrum stuurt na afloop van een behandeltraject, een DBC zorgproduct naar uw zorgverzekeraar.

Een DBC zorgproduct kan maximaal 120 dagen lopen. Dit betekent dat pas 120 dagen na het starten van uw eerste bezoek een bericht naar uw zorgverzekeraar wordt gestuurd. In sommige gevallen wordt de DBC eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie.

Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden. Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.

Hierdoor duurt het vaak lang voordat de uiteindelijke rekening wordt gemaakt.

Waarom is de (start) datum op mijn rekening anders dan mijn behandeldatum?

Als uw behandeling langer duurt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend. De startdatum wordt dan de administratieve startdatum van het vervolgtraject na het sluiten van uw reguliere traject. Dit kan dus anders zijn dan uw behandeldatum.

Voor meer informatie over DBC's klik hier

Waarom krijg ik een rekening van het Zaans Medisch Centrum?

In de volgende gevallen kunt u een rekening van ons ontvangen:

  • Pasgeborenen
    Als uw kind geboren wordt, heeft het nog geen zorgverzekering. Het is aan te raden om uw kind na de geboorte meteen aan te melden bij uw of uw partners zorgverzekeraar. Dan voorkomt u dat de rekening naar uw huisadres wordt gestuurd in plaats dat het direct naar de zorgverzekeraar gaat. 
  • Wegblijf/no show
    Voor het niet tijdig annuleren van een afspraak brengen wij een bedrag van 40 euro bij u in rekening. Als u niet binnen 24 uur afzegt, neemt u namelijk de plek in die een andere patiënt hard nodig heeft. Andere patiënten moeten langer wachten om een afspraak te kunnen maken. 
  • Eigen bijdrage voor de behandeling
    Voor een poliklinische bevalling in een geboortecentrum zonder medische indicatie geldt een eigen bijdrage. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden een deel van de behandeling. U moet dan nog wel de eigen bijdrage betalen. Voor een poliklinische bevalling in een ziekenhuis verschilt de eigen bijdrage per ziekenhuis.
  • U bent onverzekerd
    Iedereen die in Nederland woont of werkt, is verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. Als u toch niet bent verzekerd, moet u alsnog een basisverzekering afsluiten. De datum van de verzekering moet ingaan op de dag van het eerste consult. Doet u dit niet, dan moet u alle kosten van de behandeling zelf betalen. U betaalt dan eerst een voorschot van 250 euro over de te verwachten kosten. Dit wordt vervolgens met de eindrekening verrekend.
  • Er is geen geldige verwijzing
    Met uitzondering van spoedeisende hulp heeft u altijd een geldige verwijsbrief nodig om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u dus achteraf de rekening thuis gestuurd. Meestal komt de verwijsbrief via de huisarts, de tandarts of verloskundige. Een verwijsbrief is voor één jaar geldig. 
  • Behandeling valt onder het aanvullende verzekeringspakket
    Bent u wel aanvullend verzekerd dan krijgt u de rekening thuis en kunt u de rekening bij de zorgverzekeraar indienen. Bent u niet aanvullend verzekerd voor de behandeling dan dient u deze kosten zelf te betalen onder het passantentarief. 

Handige websites

Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden.

Voor meer informatie kijk ook op: 

Betalen van uw zorgkosten: wanneer betaal je eigen risico en eigen bijdrage?

Als u in Nederland woont of werkt, bent u verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt onder de basisverzekering. 

Niet alle zorg wordt meteen vergoed. Na het ontvangen van zorg in het ZMC betaalt u eerst een eigen risico. Dit geldt niet voor kinderen tot 18 jaar. Dit is wettelijk bepaald en is 385 euro. Naast het verplichte eigen risico is er ook het vrijwillige eigen risico dat u zelf bij het afsluiten van de verzekering heeft bepaald. 

Voor bepaalde vormen van zorg hanteert de overheid een eigen bijdrage. In feite moet je, net als bij het eigen risico, eerst zelf een bedrag betalen voordat je voor vergoede zorg in aanmerking komt. Zo kent men in Nederland bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer en voor kraamzorg. De hoogte van de eigen bijdrage kan per jaar verschillen en is bovendien sterk afhankelijk van de zorgsoort. 

De kosten die daarna volgen kunt u indienen via uw zorgverzekeraar als deze binnen de polisvoorwaarden vallen.

Meer informatie

Waarom is de behandeling zo duur?

De vermelde prijs is gebaseerd op de gemiddelde kostprijsberekening voor deze zorgvraag/behandeling. Dus ook al heeft u maar 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.

Wilt u meer weten over dit DBC-systeem, klik dan hier

Hoe werkt een DBC traject?

Het geheel van alle activiteiten, van eerste consult tot en met de laatste controle wordt vertaald naar een DBC-zorgproduct. In de DBC-opzet krijgt u, na afloop van uw behandeling, één rekening voor het hele traject dat u in het ziekenhuis in het kader van uw zorgvraag heeft afgelegd. Hierin worden uw diagnose, uw behandeling en alle kosten die daarmee samenhangen keurig bij elkaar gebracht met één administratieve code: het DBC-zorgproduct. Dit DBC-zorgproduct wordt afgeleid uit alle activiteiten (bezoeken, opnames, dagbehandelingen, onderzoeken, labtesten, foto’s, operaties, consulten etc.) die in het kader van uw zorgvraag zijn uitgevoerd binnen ons ziekenhuis. Als u meerdere zorgvragen heeft bij één of meerdere specialismen, dan kan hier per zorgvraag een apart DBC-zorgproduct uit volgen. 

Voor meer informatie over DBC's klik hier

Klopt de DBC-zorgproductcode wel met mijn behandeling?
U kunt de DBC-zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling. Ook vindt u daar het tarief voor zorgproducten uit het A-segment dat een ziekenhuis in rekening mag brengen voor een bepaalde behandeling
 

Eigen risico en Spoedeisende Hulp

Als u voor medische hulp naar de Spoedeisende Hulp gaat, dan worden de kosten door uw zorgverzekeraar verrekent met uw eigen risico. Is de rekening hoger dan het eigen risico, dan worden de extra kosten wel vergoed. Ook al is er geen contract met de zorgverzekeraar.

Als u naar de huisartsenpost gaat, gaat dit niet van de eigen risico af.
 

Waarom moet ik eigen risico van vorig jaar betalen als mijn behandeling in dit jaar is?

Alle kosten van de diagnose en de behandeling in een zorgtraject worden per Diagnose Behandel Combinatie (DBC) in rekening gebracht.

Als uw zorgtraject vorig jaar is begonnen, bijvoorbeeld het eerste consult heeft toen plaatsgevonden, dan kun je dit jaar nog een rekening voor het eigen risico van vorig jaar ontvangen.

Wat als ik over stap/ben gestapt naar een andere zorgverzekeraar

Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die startdatum, normaal gesproken de datum van het eerste consult met de arts, is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt. Doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt voor welk jaar de verzekering wordt aangesproken, kan het voorkomen dat aanvullende zorg niet wordt vergoed ondanks dat u bent veranderd van aanvullende verzekering of een aanvullende verzekering heeft afgesloten. 

Voorbeeld; U komt in het jaar 2023 op consult voor een buikoperatie. U wilt de operatie graag plannen in 2024 omdat u dan een aanvullende verzekering hiervoor wilt afsluiten. Maar omdat de eerste afspraak in 2023 heeft plaatsgevonden, wordt de aanvullende behandeling niet vergoed. Laat u zich hier goed over informeren door uw zorgverzekeraar.

    Wordt telefonisch contact met de specialist in rekening gebracht?

    Sinds 1 januari 2018 kunnen e-consulten in rekening gebracht worden bij u of bij uw zorgverzekeraar. Een e-consult is een consult per mail, telefoon, BeterDichtbij app of screen-to-screen. Dit is alleen zo als het consult een afspraak vervangt bij uw arts of verpleegkundig specialist op de polikliniek in het ziekenhuis.

    Het e-consult voorkomt dat u op de polikliniek moet komen als dat niet nodig is. De medisch specialist beoordeelt of het in uw situatie mogelijk is om een consult bijvoorbeeld telefonisch in te plannen.

    Is er een tijd met u afgesproken voor de telefonische afspraak? Zorg dan dat u klaar zit met uw telefoon zodat u het telefoontje niet mist. Uw medisch specialist probeert u op het afgesproken tijdstip te bellen maar soms loopt een telefonisch spreekuur uit en kan het voorkomen dat u iets later wordt gebeld.

    Dit ‘consult op afstand’ telt mee voor het eigen risico dat u betaalt. Een telefoontje om een afspraak te verzetten of een telefonische uitslag waarvoor u niet naar het ziekenhuis zou komen, wordt niet in rekening gebracht

    Heb je altijd een verwijzing nodig?

    Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

    Tip, complimenten of klacht

    Hoe wordt een klacht behandeld?

    In ons ziekenhuis schenken wij veel aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Alle medewerkers doen hun werk zo zorgvuldig mogelijk. Toch zijn fouten of vergissingen niet altijd uit te sluiten.

    Wij streven ernaar dat medewerkers daarover openhartig met elkaar kunnen praten, zodat wij van elkaar leren en daardoor fouten in de toekomst kunnen voorkomen. Ook van uw opmerkingen kunnen wij leren.

    Om die reden willen wij het graag van u weten als u niet tevreden bent en of u ideeën hebt voor verbetering. Uw klacht wordt door ons gezien als een signaal voor verbetering. Een uitgebreide uitleg over de behandeling van klachten kunt u lezen in onze folder klachtenbehandeling (pdf)

    Hoe kan ik tips of suggesties geven?

    Hiervoor kunt u gebruiken maken van dit formulier.
     

    Waar kan ik terecht met mijn klacht?

    Er is een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwezig in het Zaans Medisch Centrum, mevrouw N. Abachri. Met haar kunt u contact opnemen voor klachten. Telefoonnummer: (075) 650 2460, e-mail klachtenfunctionaris@zaansmc.nl of u kunt dit formulier invullen.

    Hoe kan ik een compliment geven?

    U kunt het contactformulier invullen, dan zorgen wij dat uw compliment bij de juiste afdeling of persoon terecht komt. Daarnaast vinden wij het fijn als uw compliment gezien wordt door andere patiënten. Hiervoor kunt u een waardering achterlaten op zorgkaartNederland.nl.

    Transgenderzorg

    Hoe ziet mijn behandeling eruit?

    Waar kan ik terecht met vragen over genderidentiteit en genderdysforie?

    Veel informatie is te vinden op de sites van belangenorganisaties Transvisie, Youz, Check-in Genderzorg en het kennis- en zorgcentrum genderdysforie Amsterdam UMC.

    Hoe kan ik me aanmelden voor een behandeling bij Transgenderzorg ZMC?

    • Voor de transgenderzorg voor kinderen en jongeren neem je contact op met Youz of Check-In Genderzorg. Als er een psychische indicatie is voor somatische behandeling, kunnen zij jou doorverwijzen naar het ZMC.

    • Op dit moment kan er nog niet verwezen worden naar de zorg voor volwassenen bij ZMC. De eerste periode dat wij deze zorg bieden, starten patiënten die bovenaan de wachtlijst van Amsterdam UMC staan. Verwijzingen via de huisarts worden alleen geaccepteerd van patiënten die door het Amsterdam UMC geïnformeerd zijn dat ze bij het ZMC terecht kunnen.

    • Voor 2-jaarlijkse controle na de transitiefase wordt u doorverwezen naar het ZMC. Dit is het geval als er geen actieve wens of noodzaak voor (verdere) genderbevestigende chirurgie is. Dan verwijst uw huisarts, onze samenwerkingspartner Kennis- en Zorgcentrum Genderdysforie (KZcG) van het Amsterdam UMC of elke andere behandelaar die u nu begeleidt u door.

    Veilig mailen met Zivver

    Hoe kan ik een Zivver-bericht lezen?

    Een Zivverbericht komt in de inbox van uw e-mailadres binnen. Via de knop Klik voor bericht kunt u verder gaan om het bericht te openen. Afhankelijk van de controlemethode die de verzender heeft gekozen, krijgt u een scherm waarbij u een code moet invullen. U kunt de code naar uw telefoon laten versturen of de code invoeren die de verzender aan u heeft doorgegeven.
    Pas dan opent het bericht.
     

    Echtheid mail controleren

    Als u wilt controleren of de mail echt van een medewerker van Zaans Medisch Centrum komt, dan kunt u op het volgende letten:  

    • het e-mailadres eindigt altijd op ….@zaansmc.nl
    • ga met de muis op de knop met de link naar het bericht staan. De link moet beginnen met https://app.zivver.com/... 
    • twijfelt u nog steeds of de mail wel echt van één van onze medewerkers komt, dan is het verstandig om even te bellen met de afzender 

    Kan ik een Zivver-bericht lezen zonder dat ik een Zivver-account heb?

    Ja, dat kan. U ontvangt via SMS, telefonisch of per e-mail een aparte code die u nodig heeft om het bericht te openen. Wanneer u een account heeft, ontvangt u het bericht direct in uw mailbox en is er geen verificatie nodig.

    Controleer uw gegevens

    Op MijnZMC kunt u onder het kopje Mijn gegevens uw e-mailadres en telefoonnummer controleren en eventueel aanpassen. Wij kunnen uw telefoonnummer en e-mailadres gebruiken voor de tweestapsverificatie.

    Hoe maak ik een Zivver-account aan?

    Via de website van Zivver kunt u gratis een account aanmaken via de knop Log in rechtsboven aan de pagina.

    Kan ik Zivver-berichten en – gesprekken bewaren?

    Nee, Zivver-berichten en –gesprekken worden na 1 jaar automatisch verwijderd. Als u de informatie wilt archiveren, kopieer dan het gesprek bijvoorbeeld naar Word en sla het op uw computer op. U kunt het bericht ook doorsturen naar uw eigen e-mailadres, downloaden of printen.

     

    Hoe kan ik een Zivver-bericht beantwoorden?

    Beantwoord een mail via de pijltjes bovenaan de mail of via de menu-optie.

    Meer informatie?

    Wilt u meer weten over veilig e-mailen? Bekijk de website van Zivver voor meer informatie en handige filmpjes over het gebruik van Zivver.

    Kan ik Zivver-berichten ook op mijn telefoon of tablet lezen?

    Ja, u kunt Zivver-berichten ook via uw telefoon bekijken. Download de Zivver app via de App Store of Google Play Store.

    Wat is Zivver?

    Zivver is een middel om beveiligd een e-mail te versturen. Zivver versleutelt de inhoud van berichten. Dat is belangrijk bij berichten die vertrouwelijke gegevens bevatten, zoals medische informatie en patiëntengegevens. Op deze manier kan alleen u als ontvanger en de verzender bij deze informatie. U kunt het bericht openen met behulp van een code die u van het ziekenhuis per sms, mail of telefonisch ontvangt.

    Vragen

    Waar kan ik terecht met mijn vragen?

    Voor algemene vragen kunt u het contactformulier invullen.

    Voor medisch inhoudelijke vragen kunt u terecht bij de betreffende polikliniek of afdeling. De polikliniek bereikt u via ons Klantcontactcentrum (075 650 1200) of via de BeterDichtbij App.

    Heeft u vragen over het invullen van een vragenlijst, het installeren van de Beter Dichtbij app, het inloggen in MijnZMC of over andere zaken waar u de hulp van iemand anders bij nodig heeft? Dan kunt u contact opnemen met het Informatiepunt van de Bieb. Zij helpen u graag verder. Klik hier voor meer informatie.

    Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

    U kunt een schriftelijk verzoek indienen via het formulier op deze pagina.

    Waar kan ik terecht met vragen over mijn gezondheid?

    Vragen over uw individuele situatie, zoals over uw gezondheid behandelen we niet per e-mail of social media. We adviseren u contact op te nemen met uw huisarts of behandelend specialist.

    Werken en leren

    Ik wil graag werken in het Zaans Medisch Centrum

    Wat leuk dat u interesse heeft in een baan in ons ziekenhuis. Voor vacatures en sollicitaties kunt u kijken bij werkenbijZMC.

    Kan ik stage lopen in het Zaans Medisch Centrum?

    Binnen het Zaans Medisch Centrum is een beperkt aantal stageplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn onder andere beschikbaar voor dokterassistenten, facilitaire opleidingen en het middelbaar & hoger beroepsonderwijs.

    Heb je een vraag of ben je op zoek naar een stage?

    Mail dan naar: servicedeskHRM@zaansmc.nl.

    Bezoekadres

    Koningin Julianaplein 58
    1502 DV Zaandam

    Bezoektijden

    16.00 - 19.30 uur (gehele week)
    11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

    © 2024 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure