Home > Contact en vragen > Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Adreswijziging doorgeven

Ik ben verhuisd, moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Als u patiënt bent in ons ziekenhuis, is het handig om bij een verhuizing uw nieuwe adres aan ons door te geven. Hiervoor kunt u gebruik maken van dit formulier.

Afspraak in het ziekenhuis

Hoe maak ik een afspraak?

Heeft u een verwijsbrief van uw huisarts met een ZD-nummer? Dan kunt u een digitaal afsprakenformulier invullen.

U kunt ook bellen met de polikliniek waar u een afspraak wilt maken. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur.

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren. Hier vindt u de telefoonnummers en openingstijden van de poliklinieken. Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Wat doe ik als ik mijn afspraak vergeten ben?

Als u uw afspraak vergeten bent, kunt u het beste contact opnemen met de polikliniek of afdeling waar u de afspraak had. U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren. Hier vindt u de telefoonnummers en openingstijden van de poliklinieken. Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Ik wil mijn afspraak afzeggen

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren.
Hier vindt u de telefoonnummers en openingstijden van de poliklinieken. Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. U krijgt een dagticket met alle routenummers die u die dag nodig heeft. Bewaar het ticket daarom goed.

Kan ik zonder afspraak bloed laten prikken?

Heeft uw specialist, huisarts of andere behandelaar u gevraagd bloed te laten afnemen? Dan kunt u hiervoor iedere werkdag van 08.00 tot 17.00 uur, zonder afspraak, terecht op het Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL) van ons ziekenhuis. Dinsdag kunt u tot 21.00 uur terecht. Ideaal als u overdag weinig tijd heeft. Ook op onze polikliniek Saendelft in Assendelft kunt u terecht voor bloedprikken. Van maandag t/m vrijdag van 8.15 tot 10.30 uur.

Hoe kan ik een afspraak verzetten?

U kunt een afspraak tot 24 uur van te voren afzeggen en verzetten. Bel daarvoor met de polikliniek of afdeling waar u de afspraak heeft.

Polikliniekbezoek

Hoe maak ik een afspraak?

Heeft u een verwijsbrief van uw huisarts met een ZD-nummer? Dan kunt u een digitaal afsprakenformulier invullen. U wordt dan teruggebeld door een medewerker om uw afspraak definitief te maken. Anders kunt u ook bellen met de polikliniek waar u een afspraak wilt maken. In dit overzicht vindt u alle telefoonnummers van de poliklinieken.  
Voor het maken of verzetten van een afspraak kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen van 08.00 tot 16.30 uur.

Bent u verhinderd?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren. Hier vindt u de telefoonnummers en openingstijden van de poliklinieken. Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Kan ik een afspraak afzeggen?

U kunt tot 24 uur van tevoren uw afspraak kosteloos afzeggen; anders brengen we 40 euro in rekening, tenzij u een geldige reden heeft (door uw behandelaar te beoordelen). Zo kan een andere patiënt op dat tijdstip een afspraak krijgen. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren.
Hier vindt u de telefoonnummers en openingstijden van de poliklinieken. Voor afspraken op maandag kunt u uiterlijk vrijdag bellen.

Heb je altijd een verwijzing nodig?

Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uuw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

Waar moet ik mij melden als ik een afspraak heb?

Als u ons ziekenhuis binnenkomt, staan in de hal een aantal ontvangstzuilen. Hier kunt u zich registreren met uw paspoort, id-kaart of rijbewijs. Onze vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. Bent u te vroeg, neem dan plaats in de centrale wachtruimte op de begane grond of eerste verdieping. Tien minuten voor uw afspraak mag u doorlopen naar de wachtruimte van de polikliniek. Op de polikliniek meldt u zich aan met uw dagticket. Op het televisiescherm verschijnt het nummer op uw dagticket en het ruimtenummer waar u naartoe mag.

Wat moet ik meenemen bij een polikliniekbezoek?

Neem voor een bezoek aan onze polikliniek het volgende mee:

  • De verwijsbrief van uw huisarts
  • Uw bewijs van de ziektenkostenverzekering en legitimatie

Mijn operatie

Moet ik een contactpersoon doorgeven?

Wij vragen u om de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon door te geven. De contactpersoon kan gebeld worden als er iets met u aan de hand is. Het is wettelijk niet toegestaan dat wij telefonisch medische informatie verstrekken aan derden.

Wat betekent nuchter zijn?

Uw arts heeft u verteld dat u nuchter moet zijn voor uw operatie. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken en roken vanaf een bepaalde tijd. Het tijdstip krijgt u van uw arts te horen.

Mijn opname

Kan ik mijn waardevolle spullen veilig opbergen?

Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een vakje dat op slot kan. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezettingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.

Wat mag ik meenemen?

Naast bovenstaande spullen die u moet meenemen kunnen de volgende zaken uw verblijf prettiger maken.

  • Prettig zittende kleding
  • Nachtkleding, onderkleding, pantoffels, een ochtendjas, sokken
  • Toiletartikelen, badslippers
  • Een boek of een tijdschrift
  • Telefoonnummers van familieleden/bekenden
  • Uw mobiele telefoon en / of tablet
  • Wanneer van toepassing: uw tablet of kaart van de trombosedienst
  • Wanneer u hier gebruik van maakt: uw rollator of elleboogkrukken

Daarnaast is het handig als u alle informatie meeneemt die belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging. Verder, alleen wanneer u dit heeft: bloedgroepkaartje, donorcodicil en/of euthanasieverklaring.

Laat uw kostbare spullen thuis.

Wat gebeurt er bij opnamevoorbereiding?

U moet geopereerd worden. Als voorbereiding op uw operatie heeft u gesprekken met onze apothekersassistente, doktersassistent en anesthesioloog. Als voorbereiding op deze gesprekken vult u een vragenlijst in. Tijdens de gesprekken nemen we de vragenlijst door en bespreken we met u uw medicijngebruik. Het is handig als de specialist kan zien welke medicijnen u krijgt van uw apotheek. U kunt uw apotheek hiervoor toestemming geven. Uw apotheek heeft hiervoor een speciaal toestemmingsformulier. Dit kan via een formulier bij uw eigen apotheek. Uw specialist kan dan digitaal zien welke medicijnen u thuis gebruikt. Ook voeren we een lichamelijk onderzoek uit. Onze anesthesioloog bespreekt samen met u welke verdoving voor u het beste is. Het is belangrijk dat u tijdens dit gesprek ook uw specifieke wensen kenbaar maakt. Dit polibezoek duurt minimaal 40 minuten.

Opname gesprek met de verpleegkundige

Op de verpleegafdeling wordt u ontvangen door een verpleegkundige. Hij of zij legt u uit wat de gang van zaken is op de afdeling. De verpleegkundige vraagt u of u medicijnen gebruikt, of u een dieet volgt en of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of ontsmettingsmiddelen. Als er na dit gesprek nog zaken onduidelijk zijn over de medicijnen die u gebruikt, dan kan de apotheek van het ziekenhuis daarover contact opnemen met uw apotheek of huisarts.

Wat moet ik meenemen?

Het is belangrijk dat u meeneemt wat belangrijk kan zijn voor uw behandeling en verpleging. Dit zijn:

  • Alle medicijnen die u gebruikt in de originele verpakking
  • Gegevens over een eventuele overgevoeligheid, bijvoorbeeld voor bepaalde medicijnen, pleisters, of ontsmettingsmiddelen (zoals jodium)
  • Informatie over een eventueel dieet dat u volgt
  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Uw verzekeringspas of –polis

Wat kan ik zelf doen?

In een ziekenhuis liggen veel mensen met verminderde weerstand. Daarom is extra aandacht voor  hygiëne belangrijk om infectie te voorkomen. In deze folder 'Persoonlijke hygiëne' kunt u lezen wat u daar zelf aan kunt doen.

Bezoek

Bezoek krijgen in het ziekenhuis is leuk, zeker als u langere tijd in het ziekenhuis ligt. Het kan handig zijn als iemand het bezoek coördineert, zodat u niet op een dag heel veel, en op andere dagen helemaal geen bezoek krijgt.

Nazorg

Heeft u na uw verblijf in ons ziekenhuis zorg nodig, dan kan het transferbureau u hierbij helpen. In eerste instantie inventariseert de afdelingsverpleegkundige of u nazorg nodig heeft. Is dit het geval dan schakelen zij het transferbureau in.

Bij het transferbureau  werken transferverpleegkundigen die de juiste nazorg voor u kunnen inzetten.

De transferverpleegkundige fungeert als schakel tussen de diverse instanties en kan onder andere het volgende voor u regelen:

  • Persoonlijke verzorging en verpleging thuis (waaronder terminale zorg, infusiezorg, sondevoeding etc.)
  • Revalidatiezorg (geriatrische revalidatiezorg) in het verpleeghuis
  • Kortdurende opname in het verzorgingshuis of verpleeghuis
  • Overplaatsing naar een hospice
  • Hulpmiddelen voor thuis

Verder kunnen wij u adviseren en verwijzen naar andere zorginstanties. Uiteraard proberen wij wel rekening te houden met uw voorkeur(en) maar ook wij zijn afhankelijk van het aanbod binnen de regio en de huidige regelgeving.

Tip, complimenten of klacht

Hoe wordt een klacht behandeld?

In ons ziekenhuis schenken wij veel aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Alle medewerkers doen hun werk zo zorgvuldig mogelijk. Toch zijn fouten of vergissingen niet altijd uit te sluiten. Wij streven ernaar dat medewerkers daarover openhartig met elkaar kunnen praten, zodat wij van elkaar leren en daardoor
fouten in de toekomst kunnen voorkomen. Ook van uw opmerkingen kunnen wij leren. Om die reden willen wij graag van u weten of en waarom u niet tevreden bent, en of u ook ideeën hebt voor verbetering. Uw klacht wordt door ons gezien als een signaal voor verbetering. Een uitgebreide uitleg over de behandeling van klachten kunt u lezen in onze folder klachtenbehandeling (pdf)

Hoe kan ik tips of suggesties geven?

Hiervoor kunt u gebruiken maken van het  'Wat ik wil zeggen'- formulier.
 

Hoe kan ik een compliment geven?

U kunt het contactformulier invullen, dan zorgen wij dat uw compliment bij de juiste afdeling of persoon terecht komt. Daarnaast vinden wij het fijn als uw compliment gezien wordt door andere patiënten. Hiervoor kunt u een waardering achterlaten op zorgkaartNederland.nl.

Waar kan ik terecht met mijn klacht?

Er is een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwezig in het Zaans Medisch Centrum, mevrouw N. Abachri. Met haar kunt u contact opnemen voor klachten. Telefoonnummer: (075) 650 24 60, e-mail klachtenfunctionaris@zaansmc.nl of via het 'wat ik nog zeggen wil' formulier.

Tarieven & vergoedingen

Wat als ik over stap/ben gestapt naar een andere zorgverzekeraar

Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die startdatum, normaliter de datum van het eerste consult met de arts, is dus bepalend voor de zorgverzekeraar die de rekening ontvangt. Doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt voor welk jaar de verzekering wordt aangesproken, kan het voorkomen dat aanvullende zorg niet wordt vergoed ondanks dat u bent veranderd van aanvullende verzekering of een aanvullende verzekering heeft afgesloten. 

Voorbeeld; U komt in het jaar 2018 op consult voor een buikoperatie. De operatie wordt gepland in 2019 omdat u dan een aanvullende verzekering hiervoor heeft afgesloten. Maar doordat de startdatum van het DBC-zorgproduct in 2018 valt, wordt de aanvullende behandeling niet vergoed. Laat u zich hier goed over informeren door uw zorgverzekeraar.

    Contactinformatie afdeling facturatie ZMC

    Indien u twijfelt over een factuur, neem dan contact op met de facturatie afdeling via 075 650 28 75 of via e-mail: fakturering@zaansmc.nl.

    Handige websites

    Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden.

    Voor meer informatie kijk ook op: 

    Waarom moet ik eigen risico van vorig jaar betalen als mijn behandeling in dit jaar is?

    Dit heeft te maken met de startdatum van het DBC- of DBC vervolg traject. Als deze direct aansluit op uw eerdere traject, dan wordt deze datum als uitgangspunt genomen. Zie onderstaande illustratie van de Nederlandse Zorgautoriteit. Open de illustratie in pdf

    Hoe werkt een DBC traject?

    Het geheel van alle activiteiten, van eerste consult tot en met de laatste controle wordt vertaald naar een DBC-zorgproduct. In de DBC-opzet krijgt u, na afloop van uw behandeling, één rekening voor het hele traject dat u in het ziekenhuis in het kader van uw zorgvraag heeft afgelegd. Hierin worden uw diagnose, uw behandeling en alle kosten die daarmee samenhangen keurig bij elkaar gebracht met één administratieve code: het DBC-zorgproduct. Dit DBC-zorgproduct wordt afgeleid uit alle activiteiten (bezoeken, opnames, dagbehandelingen, onderzoeken, labtesten, foto’s, operaties, consulten etc.) die in het kader van uw zorgvraag zijn uitgevoerd binnen ons ziekenhuis. Als u meerdere zorgvragen heeft bij één of meerdere specialismen, kan hier per zorgvraag een apart DBC-zorgproduct uit volgen. 

    Voor meer informatie over DBC-zorgproducten.

    Klopt de DBC-zorgproductcode wel met mijn behandeling?
    U kunt de DBC-zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling. Ook vindt u daar het tarief voor zorgproducten uit het A-segment dat een ziekenhuis in rekening mag brengen voor een bepaalde behandeling
     

    Waarom is de (start) datum op mijn nota anders dan mijn behandeldatum?

    Wanneer uw behandeling langer duurt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend. De startdatum wordt dan de administratieve startdatum van het vervolgtraject na het sluiten van uw reguliere traject. Dit kan dus anders zijn dan uw behandeldatum.

    Waarom is de factuur laat, ik heb mijn behandeling al veel eerder gehad?

    Het Zaans Medisch Centrum stuurt na afloop van een behandeltraject, een DBC zorgproduct naar uw zorgverzekeraar. Een DBC zorgproduct kan maximaal 120 dagen lopen. In sommige gevallen wordt de DBC eerder afgesloten, bijvoorbeeld 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie. Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden. Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.

    Waarom krijg ik een nota van het Zaans Medisch Centrum?

    In de volgende gevallen kunt u een nota van ons ontvangen:

    • Pasgeborenen
      U kunt als het kindje is geboren in het ZMC de nota meteen thuis krijgen. Het is daarom aan te raden om het kindje na geboorte meteen aan te melden bij uw of uw partners zorgverzekeraar. Dan voorkomt u dat de nota naar u thuis gestuurd wordt, in plaats dat het direct naar uw zorgverzekeraar gaat. 
    • Wegblijf/no show
      Voor het niet tijdig annuleren van een afspraak brengen wij een bedrag van 40 euro bij u in rekening. Als u niet binnen 24 uur afzegt neemt u namelijk de plek in die een andere patiënt hard nodig heeft. Andere patiënten moeten langer wachten om een afspraak te kunnen maken. 
    • Eigen bijdrage voor de behandeling
      Voor een poliklinische bevalling in een geboortecentrum zonder medische indicatie geldt in 2019 een eigen bijdrage van € 357,84. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden een deel van de behandeling. U dient dan nog wel de eigen bijdrage te betalen. Voor een poliklinische bevalling in een ziekenhuis verschilt de eigen bijdrage per ziekenhuis.
    • U bent onverzekerd
      Iedereen die in Nederland woont of werkt, is verplicht zich verzekeren tegen ziektekosten. Als u toch niet bent verzekerd, moet u alsnog een basisverzekering afsluiten. De datum van de verzekering moet ingaan op de dag van het eerste consult. Doet u dit niet, dan moet u de alle kosten van de behandeling zelf betalen. U betaalt dan eerst een voorschot van 250 euro over de te verwachten kosten. Dit wordt vervolgens met de eindnota verrekend.
    • U heeft een Gewoon ZEKUR budget polis
      Het Zaans Medisc Centrum heeft geen contract voor deze budgetpolis. Er wordt maar een deel vergoed. Het resterende, niet voor vergoeding in aanmerking komende bedrag, dient u zelf aan ons over te maken. Stuurt u deze nota dus niet door naar uw verzekering. Meer informatie vindt u op deze website.
    • Er is geen geldige verwijzing
      Met uitzondering van spoedeisende hulp heeft u altijd een geldige verwijsbrief nodig om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u dus achteraf de rekening thuis gestuurd. Meestal komt de verwijsbrief via de huisarts, de tandarts of verloskundige. Een verwijsbrief is voor één jaar geldig. 
    • Behandeling valt onder het aanvullende verzekeringspakket
      Bent u wel aanvullend verzekerd dan krijgt u de nota thuis en kunt u de nota bij  de zorgverzekeraar indienen. Bent u niet aanvullend verzekerd voor de behandeling dan dient u deze kosten zelf te betalen onder het passantentarief. 

    Waarom is de behandeling zo duur?

    De vermelde prijs is gebaseerd op de gemiddelde kostprijsberekening voor deze zorgvraag/ behandeling. Dus ook al heeft u 1 behandeling gehad, als het gemiddelde uitgaat van 1 of 2 behandelingen voor deze diagnose, dan wordt dit in rekening gebracht.

    Wordt telefonisch contact met de specialist in rekening gebracht?

    Houd er rekening mee dat u of uw zorgverzekeraar een rekening kunt krijgen als u telefonische controle afspraak heeft  gehad met een specialist. Vanaf 1 januari 2018 wordt een telefonische controleafspraak in rekening gebracht, net zoals een controlebezoek op de polikliniek. 

    Overzicht zorgverzekering / factuur ontvangen maar niet in het ZMC geweest

    Het kan zijn dat u niet in het ziekenhuis bent geweest en het overzicht op de factuur toch klopt. Bijvoorbeeld omdat door uw huisarts of een andere (eerstelijns) aanvrager materiaal is afgenomen en dat dit is opgestuurd naar het ZMC voor onderzoek. In dat geval brengt het ZMC de kosten bij u (of uw zorgverzekeraar) in rekening.

    Met welke zorgverzekeraars heeft Zaans Medisch Centrum een contract?

    Het Zaans Medisch Centrum heeft voor 2019 contracten met alle zorgverzekeraars, behalve Gewoon Zekur. In deze bijlage vindt u een compleet overzicht.

    Wordt mijn zorg vergoed?

    De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt binnen de basisverzekering. Zorg zonder een medische noodzaak wordt niet vergoed door de basisverzekering. Heeft u zorg nodig die niet in het basispakket zit, dan bepaalt de aanwezigheid van de aanvullende verzekering of alles wordt vergoed.

    Heeft u geen aanvullende verzekering, dan moet u de kosten die hieronder vallen zelf aan het ZMC betalen. De nota ontvangt u thuis. Controleer dus goed in uw polisvoorwaarden of uw behandeling vanuit het basispakket of de aanvullende verzekering wordt vergoed. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

    Wat zijn de kosten als u verzekerd bent
    De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.

    Wat betaalt u als u niet verzekerd bent
    Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven. 
    Wij adviseren u om voor het eerste consult in het ziekenhuis een zorgverzekering af te nemen met een zorgverzekeraar die met het ZaansMC gecontracteerd zijn. Dan voorkomt u dat u dat alle kosten door u betaald moeten worden.

    Passantentarieven vanaf 1 januari 2019

    Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2019

    Passantentarieven vanaf 1 januari 2018

    Prijslijst DBC zorgproducten ZMC per 1-1-2018
    Prijslijst overige zorgproducten ZMC per 1-1-2018

    Wat kost mijn behandeling?

    Wat zijn de kosten als u verzekerd bent
    De prijzen van een behandeling zijn niet overal hetzelfde omdat zorgverzekeraars verschillende afspraken maken met ziekenhuizen. Vraag bij de zorgverzekeraar na of uw behandeling vergoed wordt en wat er vergoed wordt.

    Wat betaalt u als u niet verzekerd bent
    Als u niet verzekerd bent of als de betreffende behandeling niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, berekent het ziekenhuis de volgende tarieven, de zogeheten Passantentarieven.

    Passantentarieven vanaf 1 januari 2019

    Prijslijst DBC Zorgproducten ZMC per 1-1-2019

    Passantentarieven vanaf 1 januari 2018

    Prijslijst DBC zorgproducten ZMC per 1-1-2018
    Prijslijst overige zorgproducten ZMC per 1-1-2018



     

    Eigen risico en Spoedeisende Hulp

    Als u voor medische hulp naar de Spoedeisende Hulp gaat, dan worden de kosten door uw zorgverzekeraar verrekent met uw eigen risico. Is rekening hoger dan het eigen risico, dan worden de extra kosten wel vergoed. Ook al is er geen contract met de zorgverzekeraar.

    Indien u naar de huisartsenpost gaat, gaat dit niet van de eigen risico af.
     

    Betalen van uw zorgkosten: wanneer betaal je eigen risico en eigen bijdrage?

    Als u in Nederland woont of werkt, bent u verplicht zich te verzekeren tegen ziektekosten. De meeste zorg gegeven in het ziekenhuis valt onder de basisverzekering. 

    Niet alle zorg wordt meteen vergoed. Na het ontvangen van zorg in het ZMC betaalt u eerst een eigen risico. Dit geldt niet voor kinderen tot 18 jaar. Dit is wettelijk bepaald en is 385 euro. Naast het verplichte eigen risico is er ook het vrijwillige eigen risico dat u zelf bij het afsluiten van de verzekering heeft bepaald. 

    Voor bepaalde vormen van zorg hanteert de overheid een eigen bijdrage. In feite moet je, net als bij het eigen risico, eerst zelf een bedrag betalen voordat je voor vergoede zorg in aanmerking komt. Zo kent men in Nederland bijvoorbeeld een eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer en voor kraamzorg. De hoogte eigen bijdrage kan per jaar nogal fluctueren en is bovendien sterk afhankelijk van de zorgsoort. 

    De kosten die daarna volgen kunt u indienen via uw zorgverzekeraar indien deze binnen de polisvoorwaarden vallen.

    Meer informatie

    Heb je altijd een verwijzing nodig?

    Ja. U heeft altijd een verwijzing nodig van bijvoorbeeld uw huisarts, om ziektekosten te kunnen declareren bij uw zorgverzekeraar. Bezoekt u een specialist in het ziekenhuis zonder verwijzing, dan krijgt u geen vergoeding van de zorgverzekeraar en krijgt u achteraf de rekening thuis gestuurd.

    Bereikbaarheid

    Is er een breng- en haalzone (kiss & ride)?

    Er is een haal- en brengzone (kiss & ride) in de parkeergarage. U kunt het eerste half uur gratis naar binnen. U kunt uitrijden zonder gebruik te maken van de parkeerautomaat.

    Kan iemand die slecht ter been is worden opgehaald uit de parkeergarage?

    Indien u in de parkeergarage iemand wil afzetten die slecht ter been is, kunt u bellen met telefoonnummer 075 650 27 95. Dan komt een vrijwilliger van patiëntenvervoer uw familielid of naaste ophalen met een rolstoel. Dit kan op werkdagen tussen 8.00 – 17.50 uur. Meldt hierbij de locatie waar u zich op dat moment bevindt. De locaties in de parkeergarage op de begane grond staan aangegeven met de letter A of B en de invaliden parkeerplaats. De vrijwilliger van patiëntenvervoer neemt uw familielid of naaste mee terwijl u rustig uw auto parkeert.

    Wilt u ook weer teruggebracht worden naar de parkeergarage? Vraag dan een medewerker op de afdeling of polikliniek om patiëntenvervoer voor u kunnen aanvragen.

    Wat is het (post)adres van het ZMC

    Bezoek

    Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam

    Een brief sturen naar een medewerker

    Zaans Medisch Centrum, Postbus 2010, 1500 EE Zaandam

    Een kaart of brief naar een patiënt

    Zaans Medisch Centrum, naam patiënt, afdeling & kamernummer, Postbus 210, 1500 EE Zaandam

    Een pakket moet altijd naar ons externe magazijn

    Zaans Medisch Centrum Magazijn,
    T.a.v. Afdeling…… Naam …..
    Roode Wildeman 47a, 1521 PZ, Wormerveer

     

    Waar kan ik parkeren?

    U kunt parkeren in de parkeergarage naast het ziekenhuis. De ingang bevindt zich aan het Koningin Julianaplein. 

    Hoe hoog zijn de parkeertarieven?

    De parkeergarage wordt beheerd door Parking & Protection. Voor meer informatie over de tarieven verwijzen wij naar de website van Parking & Protection.

    Zit het ziekenhuis op social media?

    Ja. Wij beantwoorden vragen via social media tijdens kantooruren. Medische inhoudelijke vragen, kunnen wij niet via social media beantwoorden. Deze kunt u stellen aan uw huisarts of behandelend arts.
    Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube.

    Wat zijn de openingstijden van de apotheek?

    Openingstijden apotheek De Zaanapotheek in de Zorgboulevard is 24 uur per dag geopend.

    Waar kan ik mijn fiets parkeren?

    Bij alle entrees komen fietsenbeugels voor de stalling van fietsen en scooters van patiënten en bezoekers. Deze stallingen zijn niet overdekt.

    Waar zijn invalideparkeerplaatsen?

    In de parkeergarage zijn voldoende invalideparkeerplaatsen aanwezig. Deze bevinden zich in het buiten gedeelte van de parkeergarage en op elke verdieping. Er zijn daar ook rolstoelen.

    Waar bevinden zich de parkeerautomaten

    In de parkeergarage, aan beide kanten, alleen op de begane grond.

    Wat is de hoogte van de parkeergarage?

    Auto’s hoger dan 2.10 m passen niet in de parkeergarage.

    Wat is het telefoonnummer van het ZMC?

    Het algemene telefoonnummer van het ZMC is 075 650 29 11.

    Huisregels

    Kan ik bij de informatiebalie het kamernummer van een patiënt vragen?

    Het ziekenhuis mag in het kader van de privacy van de patiënt en het medisch beroepsgeheim geen informatie verstrekken over onze patiënten. Er kan daarom geen antwoord gegeven worden op de vraag of de patiënt zich in het ziekenhuis bevindt. Er mag ook niet gezegd worden op welke afdeling en in welke kamer een patiënt zich bevindt. Wij vragen aan de patiënten of hun contactpersonen de bezoekers zelf te informeren. Een bezoeker kan natuurlijk ook zelf de patiënt bellen en/of contact op te nemen met de naasten (echtgenoot, kinderen etc.) voor meer informatie. Het ziekenhuis verstrekt nooit een telefoonnummer van patiënten en of naasten. De bezoeker moet hier zelf over te beschikken.

    Wat zijn de huisregels?

    U bent van harte welkom in het Zaans Medisch Centrum. Binnen ons ziekenhuis gaan wij met respect met elkaar om.

    Prettige omgeving

    • Huisdieren mogen ons ziekenhuis helaas niet in vanwege mogelijke infectieziekten . Hulphonden vormen een uitzondering: meldt u zich even bij de receptie.
    • Handel, collectes, enquêtes, flyers of posters mogen alleen na schriftelijke toestemming van de Raad van Bestuur worden toegepast.
    • Roken in en om het gebouw is niet toegestaan, dit geldt ook voor elektronische rookwaren. 

    Veiligheid

    • Meld onveilige situaties bij de informatiebalie in de hal.
    • Blokkeer geen nooduitgangen en vluchtwegen, gebruik ze alleen bij gevaar.
    • Voor uw en onze veiligheid maken wij gebruik van cameratoezicht.
    • Bijna overal in het ziekenhuis mag u uw telefoon gebruiken, behalve bij storingsgevoelige apparatuur. Deze herkent u aan een ‘niet–bellen sticker’.
    • Het Zaans Medisch Centrum is een openbaar gebouw waar veel mensen rondlopen. Wij raden u aan sieraden en andere waardevolle artikelen thuis te laten. In de nachtkastjes zit wel een klein kluisje. Beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen zijn voor uw eigen risico; het ziekenhuis is hiervoor niet aansprakelijk. In het geval van vermissing adviseren wij u aangifte te doen.
    • Gevonden voorwerpen worden één maand bewaard bij de centrale informatiebalie. 
    • U moet zich kunnen legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Ons personeel kan zich legitimeren aan de hand van een personeelsbadge.

    Respect 

    • Ons ziekenhuis respecteert en bewaakt de privacy van patiënten en medewerkers. U mag foto’s maken of filmen voor privégebruik. U mag geen andere patiënten, bezoekers en medewerkers fotograferen of filmen zonder hun toestemming. 
    • Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u schriftelijk toestemming nodig van onze afdeling communicatie. 
    • Wapenbezit, verbaal of lichamelijk geweld, intimidatie, discriminatie en alcohol zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. 

    Tot slot

    • Het ziekenhuis kan u bij het overtreden van de huisregels een waarschuwing voor uw gedrag geven of u de toegang tot het ziekenhuis ontzeggen. 
    • Heeft een klacht? Deze kunt u richten aan de klachtenfunctionaris: klachtenfunctionaris@zaansmc.nl

    Mag ik mijn telefoon gebruiken tijdens mijn afspraak?

    Om onze medewerkers zo min mogelijk af te leiden tijdens hun werkzaamheden, verzoeken wij u om uw telefoon niet te gebruiken tijdens de behandeling en/of onderzoeken. 

    Mag ik beeld- of geluidsopnames maken in het ziekenhuis?

    Van de medische behandeling mogen patiënten alleen na toestemming van de behandelend arts foto- of video-opnamen maken. Van het gesprek met de arts mag een patiënt een geluidsopname maken. Dit moet u wel van te voren laten weten aan uw behandelaar. Deze opnamen mogen alleen privé gebruikt worden en mogen niet verspreid worden (dus ook niet via social media).

    Deze informatie is opgenomen in onze huisregels.

    Mag ik fotograferen of filmen voor privégebruik?

    Als patiënt of begeleider van een patiënt is het toegestaan foto- en video-opnamen te maken die uitsluitend privé-gebruik tot doel hebben. Uiteraard mag dit alleen met instemming van de
    gefotografeerde. Andere patiënten, bezoekers en medewerkers mogen niet worden gefotografeerd.
    Verspreiding (bijvoorbeeld via social media) mag alleen als gefotografeerde hiervoor vooraf expliciet toestemming heeft gegeven.

    Waar kan ik roken?

    Ons ziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. In en om ons gebouw mag niet gerookt worden. Dit is onderdeel van onze huisregels.

    Mag ik mijn hond mee nemen naar het ziekenhuis?

    Huisdieren zijn verboden in ons ziekenhuis, maar uw hulphond is natuurlijk welkom. Uw hond moet wel een gecertificeerde hulphond zijn en bij voorkeur herkenbaar zijn door een dekje van Stichting Hulphond of de KNGF Geleidehonden. Er zijn ruimten in het ziekenhuis waar ook hulphonden niet binnen mogen in verband met de hygiëne - zoals de Intensive Care en Neonatologie. Heeft u een afspraak in het ziekenhuis, geef dan bij het maken van een afspraak aan dat u een hulphond meeneemt. Deze informatie is onderdeel van onze huisregels.

    Is er een maximum aantal bezoekers bij het bezoekuur?

    Als u met meer dan twee mensen langskomt, adviseren wij u om elkaar af te wisselen en niet met z’n allen tegelijk aan het bed te zitten. Op die manier krijgen de persoon die u bezoekt én diens medepatiënten voldoende rust. Dit is uitermate belangrijk voor het herstel van onze patienten, en is daarom opgenomen in onze huisregels.

    Mag ik fotograferen of filmen voor publicatie?

    Als u beeld- en geluidsopnamen wilt maken voor publicatie, heeft u altijd toestemming nodig van onze afdeling communicatie of public affairs. Uw aanvraag kunt u sturen naar communicatie@zaansmc.nl.

    Rechten, plichten en procedures

    Hoe gaat het in zijn werk als een naaste komt te overlijden?

    Indien een naaste uit uw familie- of vriendenkring is komen te overlijden, adviseren wij u als nabestaande deze folder over formaliteiten bij overlijden aandachtig te lezen.

    Wat zijn mijn rechten en plichten?

    Een opname of behandeling in het ziekenhuis kan een ingrijpende gebeurtenis zijn. De artsen en medewerkers van het Zaans Medisch Centrum doen er alles aan om uw behandeling goed te laten verlopen. In deze folder kunt u vinden wat uw rechten en plichten zijn en hoe u in een bepaalde situatie kunt handelen.

    Waarom moet ik mij inschrijven en legitimeren?

    Bij een afspraak, onderzoek of opname in het ziekenhuis zijn zorgverleners verplicht om te vragen naar uw geldige identificatiebewijs. Dit geldt voor iedereen, ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Ook als u al patiënt van het ziekenhuis bent.

    Het ziekenhuis gebruikt uw Burger Service Nummer (BSN) bij het uitwisselen van informatie.
    Bijvoorbeeld bij het uitwisselen van uw gegevens met uw zorgverzekeraar of huisarts.
    Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het BSN beschermt tegen fraude en zorgt ervoor dat zorgvuldig met uw gegevens wordt omgegaan. Meer informatie leest u in onze folder 'Verplicht legitimeren'.
     

    Werken en leren

    Kan ik stage lopen in het Zaans Medisch Centrum?

    Binnen het Zaans Medisch Centrum is een beperkt aantal stageplaatsen beschikbaar. Deze plaatsen zijn onder andere beschikbaar voor dokterassistenten, facilitaire opleidingen en het middelbaar & hoger beroepsonderwijs. Heb je een vraag of ben je opzoek naar een stage mail dan naar: servicedeskHRM@zaansmc.nl.

    Ik wil graag werken in het Zaans Medisch Centrum

    Wat leuk dat u interesse heeft in een baan in ons ziekenhuis. Voor vacatures en sollicitaties kunt u kijken bij werken & leren.

    Informatie voor de pers

    Bereikbaarheid woordvoerder

    Telefoon tijdens kantooruren: 075 650 72 59
    Telefoon buiten kantooruren (alleen voor spoedvragen): 075 650 29 11
    Via e-mail: walle.j@zaansmc.nl
    Via Twitter: @jvdwalle

    Ik wil filmen of fotograferen

    Om de privacy van de patiënten en medewerkers in ons ziekenhuis te waarborgen, heeft u voor het maken van opnamen in onze gebouwen of ons terrein van tevoren toestemming nodig van onze woordvoerder.

    Ik wil een interview afnemen

    Wanneer u een medewerker/afdeling van ons ziekenhuis wilt interviewen, kunt u contact opnemen met onze woordvoerder. Zij legt voor u het contact met de desbetreffende medewerker/afdeling.

    Ik wil graag persberichten ontvangen

    Wilt u meer informatie of wilt u ook onze persberichten ontvangen? Neem dan contact op met de woordvoerder van ons ziekenhuis.

    Vragen

    Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

    U kunt een schriftelijk verzoek indienen via het formulier op deze pagina.

    Waar kan ik terecht met mijn vragen?

    Voor algemene vragen kunt u het contactformulier invullen. Voor inhoudelijke vragen kunt u terecht bij de betreffende polikliniek of afdeling.

    Waar kan ik terecht met vragen over mijn gezondheid?

    Vragen over uw individuele situatie, zoals over uw gezondheid behandelen we niet per e-mail of social media. We adviseren u contact op te nemen met uw huisarts of behandelend specialist.

    Bezoekadres

    Koningin Julianaplein 58
    1502 DV Zaandam

    Bezoektijden

    16.00 - 19.30 uur (gehele week)
    11.00 - 12.00 uur (alleen weekend)

    © 2019 Zaans Medisch Centrum  - alle rechten voorbehouden | Privacy statement | Cookie verklaring | Responsible disclosure